Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 36124 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Bax  
#657298
johan eriksson skrev:En 480 står på önskelistan här, du råkar inte ha den kvar?



Nää, det har jag inte.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657300 Ja, vissa har undermånlig olja, oftast är det bränslets egenskaper som ställer till det.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657301
knaggen skrev:
vinterrojarn skrev:Rusta
Jula
Biltema
Okq8
Statoil
Preem
Husqvarna
Stihl
Aspen
M,fl som jag inte kommer ihåg namnen på just nu...

De som fungerar nästan problemfritt..
Aspen..
Stihl..

Vad har du för belägg i ditt påstående troligen så utelämnar du vissa parametrar i ditt belägg


Jaså, det var värst.
Efter att ha sålt aspen i 15 år och provat de mesta andra produkter på marknaden, så tror jag nog att jag vet vad jag pratar om.
Gör du?
Hur många liter aspen har du gjort av med i månaden?
Hur många kundmaskiner har du åtgärdat?
Pga aspen?

Aspen släpper ej avlagringar eller ger problem i förgasaren, däremot kan du få detta problem om inte förgasaren var körd på vanlig bensin första gången, då en beläggning fanns i förgasarna..

Jag sålde som mest ca 3 kubik i månaden, tror du verkligen inte att jag vet vad jag talar om?
Hur många år har du skruvat dessa maskiner 7 dagar i veckan?
Jag använde själv och förbrukade ca 200 L i månaden av aspen 2t och ca 100 L av 4t.
Inga problem, sågarna och de övriga motorerna startade och gick fint..underbart inför en besiktning av personbil... 👍
14 röjsågar och 10 motorsågar (nya) senare så går sågarna fortfarande på aspen och startar på två ryck, gör dina?.oavsett om de stått i 1 år eller inte?

Varför skulle jag undanhålla på information eller vinkla till någon tillverkares fördel om det inte stämmer?

Yra går bra, men att ha kunskap och erfarenhet om detta har du inte.
Dessutom kan jag tillägga att aspen sällan bråkar om de få talet gånger det varit problem, de garanterar sitt bränsle i minst 3 år, det gör inte de övriga...
De är inte heller lätta att bråka med när det gäller reklamation på bränslet..men det kan du redan allt om eller hur..?
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 21 jul 2020, 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657303
knaggen skrev:
Bax skrev:Jag lånade ut röjsågen till min svåger som tydligen körde med Biltemas alkylat.
Den blev sen stående över vintern och när jag skulle använda den var förgasaren helt igenproppad med grön beläggning.
Resultat, byte av filter, membran och total rengöring av förgasaren. Plus ett återbesök hos verkstan för en andra blåsning och rengöring. De insparade pengarna på bränslet försvann snabbt då.

Blir även så med super bränslet aspen.


Belägg!
Vilken aspen?
Vilket år?
Trolig orsak?
Hur reagerade aspen på detta?
Vad blev resultatet av deras beslut och samtalet i stort?
Ringde återförsäljaren och begärde analys på bränslet?
Om inte,varför?
Om ni inte kontaktade Aspen, varför inte då?

Modell av såg?
Årsmodell?
Gång timmar?
Användnings område?
Kompetens på förare?
Nivå på underhåll på maskinen?

Hur kommer det sig att inte mina eller mina kunders sågar/ maskiner har geggat igen av aspen då de legat över 2 år...
Har många lik liggande som har tankats på aspen, och har legat här i minst 10 år utan gegga...förklara det du....

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657304
knaggen skrev:
vinterrojarn skrev:Aspen är överlägset det bästa bränslet, men också bland det dyraste..
Jag köper enbart aspen ändå...

Jag har sett sågar och röjare som har rasat med aspen i tanken ,aspen är ingen helbrägdagörare för sågar eller röjare som många tror.


Sett eller upplevt?
Att en motor skurit pga felaktigt bränsle är vanligt att de däremot har skurit av aspen är inte lika vanligt, annars hade aspen aldrig varit så tillmötesgående vad det gäller att åtgärda och analysera sitt bränsle...
Det är betydligt krångligare att få de andra tillverkarna att vara tillmötesgående och ens fundera på att undersöka saken...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657307 Oljor och bränslen torde väl uppfylla vissa snäva kriterier och således ha tämligen lika egenskaper? Om ett bränsle nu skulle vara av såpass låg kvalite att problem vore lätt påvisbart vilket påstås så torde produkten ha stoppats från att säljas. En lågprisolja som uppfyller ett definierat krav riskerar ju på inget sätt att vara mer skadligt för en motor än en högprisad olja med samma kravspecifikation. Ett bra exempel är Biltemas 2T olja avsedd för 2T båtmotorer som är väl så bra som de i sammanhanget svindyra märkesoljorna. En kamrat körde under många år på Biltemas olja men blandade av en tillfällighet in Yamaha yamalube som är en dyr märkesolja. Båtmotorn skar kort efter start vilket startade ett rykte bland stadens båtägare om yamalubens dåliga egenskaper vilket till slut blev en sanning utan modifikation.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657309 Skulle inte tro att det var varken den ena eller den andres fel, men kombinationen av dessa kan ha skapat haveriet...

Man ska aldrig blanda olika bränslen, utan byta helt och fullt isåfall.
Filter mm sedan kan man byta..
Förhoppningsvis så fungerar det fel fritt..

Sedan är det som jag skrev tidigare, underhåll som har det avgörande faktorn.
Antingen skär den eller så fungerar den..

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657323
vinterrojarn skrev:Skulle inte tro att det var varken den ena eller den andres fel, men kombinationen av dessa kan ha skapat haveriet...

Man ska aldrig blanda olika bränslen, utan byta helt och fullt isåfall.
Filter mm sedan kan man byta..
Förhoppningsvis så fungerar det fel fritt..

Sedan är det som jag skrev tidigare, underhåll som har det avgörande faktorn.
Antingen skär den eller så fungerar den..

” faran ” med att blanda bränslen ser jag som överdriven. Jag kör Aspen respektive handelsbensin i både hjuling, elverk, kompressor och båt och har aldrig upplevt några som helst driftproblem på någon av dem. Elverket från 1986 och kompressorn från 97 borde om faran var stor ha krånglat någon gång, å andra sidan vet jag inte om maskinernas Hondamotorer har några bränslefilter?

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657324 Det är även skillnad på moderna motorer och de lite äldre.
De äldre är inte lika bråkiga över olika ämnen eller alkoholen i bränslet, om det inte blir stående i tanken..

Medans moderna motorer, måste eller bör blandas med helsyntetiska oljor..för att inte skikta sig..

Klart att honda motorer har filter.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657369
vinterrojarn skrev:Det är även skillnad på moderna motorer och de lite äldre.
De äldre är inte lika bråkiga över olika ämnen eller alkoholen i bränslet, om det inte blir stående i tanken..

Medans moderna motorer, måste eller bör blandas med helsyntetiska oljor..för att inte skikta sig..

Klart att honda motorer har filter.

Det finns förstås ett tämligen grovt filter som sticker upp en bit i tanken.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657370 Honda har haft många olika lösningar på filtren..
Vissa sitter i botten,vissa i skruvade från sidan.
Andra från förgasaren och ner..

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657383 Nästa gånc nån kommer hit med skuren såg för bränslet strulat så ska jag hänvisa dem hit o förklara för dem att det inte hänt, det är inget fel på bränslet. Fram med pengarna, vi ses om två dar igen...

Nä det går inte. Jag kan inte göra så. Snacka skit på internet går ju bra, men jag ska stå för det de närmaste 25 30 åren med.

Jag vill inte ha kunderna här mer än nöden kräver. Vet jag ett sätt de kan köra problemfritt på så är det det jag säger.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657386 Hur tänkte du nu Mange? 🤣
Folk kan ju tro du anser aspen som bra... 🤣 🤣 👍 Utan detta bränsle skulle inte vi har folk alls i skogen...

Dagens bränsle ser väl både du och jag hur det skadar maskiner, packningar mm..
Det löser upp gummi...mm..

Inget vidare att hälla i tanken..
Jag brukar testa bränsle i en gammal gräsklippare, där märker jag om det luktar konstigt och att det gör så att motorn ändrar gången på något sätt..

Vet ni vad....
Det spelar ingen roll vilken aspen jag häller i, den bara går med samma varvtal, jämnt och fint.
Medans med många andra bränslen går motorn inte helt rent,eller jämnt...

Jag säljer inget jag inte testat eller kör med.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657389 Det låter som om att ni testar olika bränslens egenskaper på ett något ” vedbodaktigt ” sätt.. 😀 ett tips är annars att prova det ” dåliga ” bränslet i ett antal sågar och notera hur många av dessa som skär jämfört med samma antal sågar som körs på ett ” bra ” bränsle.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

tallen100  
#657390 Jag måste ha haft en väldans tur, kör det mesta på vanlig macksoppa, röjsåg, motorsåg, moped, skoter, gräsklippare... och har aldrig haft några problem med bränslet/bränslesystemet..
Har dessutom haft aspen i motorsåg som gått på mackbensin, och det enda är att man fått göra en liten justering på förgasaren, annars inget krångel 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).