Motorsåg och handhållet

Vad är detta för såg?

8 inlägg 1379 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta för såg?

Robin Ådahl  
#657128 Hej!

Är helt ny på detta forum och har sett att man kan få hjälp med både de ena och andra från de hav av kunskap som finns här så jag tänkte prova!

Har en motorsågåg som stått ett tag. Den har bra komp, är liten smidig och bara något jag skulle vilja behålla. Vissa saker måste jag byta ut däremot och skulle då behöva veta vad det är för modell!

Uppskattar all hjälp jag kan få! :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för såg?

Avslutat-02  
#657130 Ser ut som en lill jonte..
Jonsered 36..

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för såg?

Robin Ådahl  
#657133 Ser verkligen ut som de när jag googlar! Tack för de! :D Undra om man kan hitta delar till den och om de finns kompatibla delar från andra modeller...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för såg?

Avslutat-02  
#657137 Var väl många olika märken som hade samma såg..
Var väl en kanadensisk maskin från början...
Om jag inte minns fel...

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för såg?

Robin Ådahl  
#657138 Står "made in canada" så jag antar de :P Får söka runt lite och se vad jag kan hitta åt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för såg?

Avslutat-02  
#657139 https://www.solhem9.se/Jonsered_M36.html
Kanske kan ge något...

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för såg?

Williamm  
#657150 Hej!

Jag har en som jag inte behöver. Den har problem med förgasaren men startar när jag häller bensin i förgasaren. Det står partner på den men delarna borde passa. Du kan få den för frakten, så kan du plocka delar. PM: om du är intresserad.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för såg?

totte  
#657245 De där gjordes av ett kanadensiskt företag, det stämmer, TML. Sågarna gjordes i stora mängder, och såldes under otaliga olika märken. De flesta större sågtillverkare köpte in dom lassvis målade i sina egna färger. I Sverige har vi sett dom som Husky, Jonsered, Partner och Norlett, bl a. På så vis kompletterade de sina proffs- och farmarsågar med en liten billig konsumentsåg. Har funnits i många varianter under väldigt många år. På sågsa,larforumet brukar de kallas "Easter egg", påskägg.

Dåtidens konsumentsågar alltså, när de väl går så är det hyggligt krut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).