Öppna kategorin

Kommunal tvångsanslutning av avlopp mm

9 inlägg 1588 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kommunal tvångsanslutning av avlopp mm

svampbob  
#657057
Hugin skrev:Kommunen kommer med krav: ny avloppsanläggning krävs (antagligen något som är/varit aktuellt för flera här)?
Upplägg: gemensamt med grannen (på grannens åkermark, intill bra plats för slamtömning) och stor enighet om att alternativet är det bästa för oss båda.
Men, saker kan ju hända framöver med fastigheterna på olika sätt, så vi ser det viktigt att formellt reglera det juridiska.
Först: kan man enkelt (utan inblandning av lantmäteriet) ordna någon form av servitut som blir giltigt över tiden? I så fall, hur arrangera detta?
Nästa: hur tänka igenom och formulera ett avtal mellan parterna angående kostnadsfördelning för årlig drift och underhåll?
Övertygad om att här finns kunskap och erfarenheter om vad som är viktigt/fallgropar som upplevts och hur dessa bör undvikas för att få till något fungerande över lång tid!
Tacksam för tips!


För snart 16 år sedan började kommunen här prata om att införa särtaxa och tvinga alla i det aktuella området att ansluta sig till det kommunala nätet. Jag kom hem till mina föräldrar och min mor hade varit på ett möte och var upprörd över de höga anslutningsavgifterna som diskuterades. Jag frågade då om hon visste vem som hade räknat ut priset. Jag fick avslöja att jag hade gjort det som konsult 😀
Jag blev påmind om det idag då vi bärgade hö. Jag hade en kompis här som hjälpte till i hötorken. En vedköpare kommer in på gården för att betala. Kompisen och vedköparen blir väldigt förvånade över att träffas. Kompisen är en av de ledande i att försöka stoppa särtaxan och vedkillen är kommunens ledande tjänsteman i att införa den.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

Hema  
#657102 Hörru Mr cliffhanger. Vad hände då, du kan ju inte bara sluta historien mitt i, när det precis blev riktigt spännande. :)

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

svampbob  
#657111
Hema skrev:Hörru Mr cliffhanger. Vad hände då, du kan ju inte bara sluta historien mitt i, när det precis blev riktigt spännande. :)


Jag körde traktor så jag vet inte vad dom språkade om men jag förmodar att dom höll sig ifrån det infekterade ämnet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

Avslutat-02  
#657114 De var nog överens om att det var en skit-sak det handlade om... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

svampbob  
#657127
vinterrojarn skrev:De var nog överens om att det var en skit-sak det handlade om... 🤣


Nog kan jag förstå att de boende i området blir upprörda. Det är ett stort sommarstugeområde vid havet som nu mer och mer blir permanent boende.
Så kommer kommunen och vill tvångsansluta till en kostnad på mellan en halv och en miljon per fastighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

Avslutat-02  
#657129 Vad är det för galen inställning?
Vill kommunen nu absolut ha detta vansinne, så ska det vara nästan gratis.

Skulle aldrig tillåta detta..
Högst ca 50.000 kr för nytt avlopp.
Annars duger det gamla nog så bra.
Har fungerat i många år tidigare, så nog fungerar det även nu...trots miljöhysteri.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

Blivande snickare  
#657152
vinterrojarn skrev:Vad är det för galen inställning?
Vill kommunen nu absolut ha detta vansinne, så ska det vara nästan gratis.

Skulle aldrig tillåta detta..
Högst ca 50.000 kr för nytt avlopp.
Annars duger det gamla nog så bra.
Har fungerat i många år tidigare, så nog fungerar det även nu...trots miljöhysteri.

Ja fast med den inställningen skulle vi fortfarande sitta å knäppa nötter med stenar :)

Med det sagt håller jag med om att kostnaden var mer än väl saftig.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

tallen100  
#657153
Blivande snickare skrev:Ja fast med den inställningen skulle vi fortfarande sitta å knäppa nötter med stenar :)

Ja, och slippa nötknäckare som böjs och går sönder p.g.a dålig kvalité..🙃

Användarvisningsbild

Re: Gemensamt nytt avlopp (med grannen) - juridik?

halvproffs  
#657154 [/quote]
Nog kan jag förstå att de boende i området blir upprörda. Det är ett stort sommarstugeområde vid havet som nu mer och mer blir permanent boende.
Så kommer kommunen och vill tvångsansluta till en kostnad på mellan en halv och en miljon per fastighet.[/quote]

Samma i Gävle på Norrlndet. Många protester över dom höga kostnaderna.
Här i Hedesunda byggde Gävle Energi en pelletsanläggning för uppvärmning av hyrsehusen och den har kapacitet att försörja det intilliggande egnahemsområdet på ca 20villor med värme.
Många var intresserade tills anslutningsavgiften blev känd och alla backade ur .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).