Verkstan

Valmet 605 går ojämnt

55 inlägg 12293 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Cat554  
#656397 Sjekk også noga sugerøret ned i tanken fra lokket som syntes på bildet over. Har hatt spricka i sådanna 2 ganger....

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656465
VioxTv skrev:Tack för du skickade dom 👍 , läste igenom hela tråden, men måste totalt ha missat dom..

Tömde hela tanken igår, ska ta nya tag imorgon och rensa systemet 🙂

Tog en bra stund att hitta dom, letade bakifrån 😇
Då hade du en stund läsande med att plöja igenom den...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657052 Hej igen, började spola igenom tanken idag med diesel, körde igenom ungefär 10 20L dunkar, dock kom det inte ut så mycket alger som jag trodde. Dock var det mycket rost som följde med..

Är det någon som har haft samma sak på sin traktor, att det har blivit stopp av rost istället för alger? Tänkte om rosten sätter sig i slangarna så traktorn inte går bränsle?

Tacksam för alla tankar och idéer 😀

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#657054 Blås bakvägen i slangar och rör..
Spola igenom igen och igen..
Jag har även använt högtryckstvätt till att spola ur tanken med, sedan spolat med diesel några gånger..
Tills inget mer vatten följer med..det lägger sig på botten så det behövs inte många vändor..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657058 Tack för svar, ska absolut testa blåsa bakvägen 👍, tror dock jag väntar lite med högtryckstvätt 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#657059 Javisst, men kan vara bra om man inte får bukt med besväret... 👍
Jag har både rost,flagor och alger i den traktorn jag håller på med nu...så där blir det nog högtryckstvätt på den... 👍

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657060 Förstår, sitter den tank du håller på med fast i traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#657067 Det är 2 tankar som sitter i galgar, med en ledning emellan, och kopplingsvajer sitter monterad i den ena tanken..

Funderade först på att plocka ner och rengöra, men tror det blir bättre så här och billigare...
Har en tajt budget att följa... kanske inte kan hålla kundens budget ändå...

Ska gå in med en fiberkamera imorgon och kolla lite mer, innan jag börjar...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Erre  
#657071
VioxTv skrev:Hej igen, började spola igenom tanken idag med diesel, körde igenom ungefär 10 20L dunkar, dock kom det inte ut så mycket alger som jag trodde. Dock var det mycket rost som följde med..

Är det någon som har haft samma sak på sin traktor, att det har blivit stopp av rost istället för alger? Tänkte om rosten sätter sig i slangarna så traktorn inte går bränsle?

Tacksam för alla tankar och idéer 😀

Mvh

Jepp. Flagor av rost täpper snart systemet.
Inte på egna traktorer men i jobbet

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#657076 Biltemas Klinkerrent och späd med vatten. Det innehåller 5-10% Fosforsyra och 10-20% Sulfaminsyra. Båda syrorna är oerhört bra på att ta bort rost. Sulfamin angriper även Kalksten så insidan på tanken kommer bli skinande ren.

Funderar även på detta om det inte blir som plan A...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657090 Låter interesant, det är inget som skadar något i traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#657092 Första och viktigaste regeln vid dessa fel.
Skölja, skölja, skölja...
Det är enda sättet att skydda motorn oavsett metod man använder.

I min renoverings tråd kan man se mer om casen jag håller på med..
Där åker även matarpumpen ner och renoveras, oljebyte mm...

Ur med spridare mm..
Jag total sanerar och undersöker..för att vara säker..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657094 Okej, ska kolla igenom den tråden 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#657097 Gör det tror det är de sista sidorna som handlar om en case 1390...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657731 Hej, har nu gjort rent så gott jag kunnat, samt så har jag blåst alla slangar och kollat hur matarpumpen ser ut. Men tyckte allt såg bra ut.

Har då en fråga, när jag har pumpat fram diesel med handpumpen och luftat, så går den som normalt cirka 1 min. Sen orkar den inte tills den dör. Kan det vara matarpumpen som är sönder? för om man gör om sen gör samma sak med att pumpa fram diesel själv, så blir det samma resultat?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).