Sågtimmer

Kan jag avverka och såga såhär års?

5 inlägg 6138 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan jag avverka och såga såhär års?

Skoghem  
#657014 Hej!
Jag är ny här och detta är mitt första inlägg, så jag börjar med lite bakgrundsinformation.
Jag har köpt en tomt i Bohuslän, ganska kustnära, på 1800 kvm mestadels bevuxen med gran.
Jag ska bygga en stuga här.
Det bär mig emot att sälja virket som massaved, utan att ännu ha kollat så tror jag inte det blir mycket pengar för det.
Funderar därför på att köpa ett bandsågverk alt Bamsesåg för att själv fälla och såga upp till byggnadsvirke. Huset tänker jag inte rita själv utan överlåta detta åt en arkitekt.
Jag har aldrig gett mig på något sådant här tidigare...
Nu börjar min semester och huvudfrågan är:
Är det för sent på året att fälla och såga upp för att lufttorka utomhus? Här brukar ju vara rejält blöta höstar... Men det kan också vara fint till oktober.

Även:
Vad ska jag tänka på vad gäller torkningen?
Är det ett vansinnesprojekt som kommer att ta all min tid?
Jag kommer troligen att börja studera till hösten, det betyder att jag inte kommer att ha ekonomi för att bygga på två år. Men såga (på eldrift) kostar ju mest tid...
Vad tycker ni?
Mvh Skoghem (det är vad min tomt heter på hitta.se 😊)



   TS
Avatar Fallback

Re: Kan jag avverka och såga såhär års?

jannee  
#657017 Visst kan du avverka nu.
Men hör dig först omkring, inte alls omöjligt det finns någon s.k. bondsåg inom inte alltför långt avstånd bort.
Är i mitt tycke inte försvarbart att köpa på sig utrustning för att såga upp några granar.
I vilket fall som helst måste du sedan täcka virket luftigt och även måla ändarna annars vill det lätt spricka.
Du kan även syrfälla granen - sprickbildningen blir då mindre, risk för blånad men ska du själv ha virket spelar det mindre roll.
Men såga upp själv är något jag inte tror du ska ge dig på.

Användarvisningsbild

Re: Kan jag avverka och såga såhär års?

Skoghem  
#657061 Tack för svar!
Ja, jag ska höra med en i trakten som åtminstone haft en såg, men han har nu riktat in sig på att sälja ved, antar att det är bättre förtjänst på det.
Min mycket vänlige granne har också en hel del träd (furor mest där av någon anledning) han vill ha ner. Totalt rör det väl sig om 50 träd i användbar grovlek såvitt jag kan bedöma.

Men detta vad som är användbar grovlek vet jag egentligen inte riktigt. Brösthöjdsdiameter 30, är det något att ha? 20??

Det verkar vara bra andrahandsvärde och efterfrågan på såna här verk, så jag tänkte att jag skulle kunna sälja det vidare för ungefär samma pengar när jag fått mitt gjort.

Mycket uppmuntrande att höra att jag kan fälla nu! Om jag vill ha bästa virkeskvalitet, är det bäst att kvista och sedan barka av ordentligt? Eller syrfälla? Om jag syrfäller, hur länge ska jag vänta med kvistningen, kan den dröja till våren?
Är blånad bara en kosmetisk defekt s a s?
Mvh Skoghem 😀

Edit: Nu googlade jag och hittade bra svar om syrfällning på skogssverige.se
Det funkar ok in i augusti, jag kan alltså lägga hela semestern på att fälla! 😁
Efter ca 2 v ska trädet kvistas. Men det funkar INTE med tall.
Undrar fortfarande om jag ändå ska barka av direkt efter fällning?

Är det nån särskild sorts färg man ska använda?
Senast redigerad av Skoghem sön 19 jul 2020, 21:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan jag avverka och såga såhär års?

Vardon  
#657062 På bokenäset? Har en god vän med såg där nämligen :-)

Jag rekommenderar nog att tänka igenom detta. Spontant låter det som mycket investeringar för lite nytta.

Hur avverkar du, hur hanterar du stockarna på gården samt vilka dimensioner (kanske den svåraste frågan)

Kolla project of the day han sysslar en del med sådant eller annan mobilsågare i trakterna

Avatar Fallback

Re: Kan jag avverka och såga såhär års?

jannee  
#657078 Jag har märkt att borrvirket jag lät såga upp har jag inte alls fått någon sprickbildning i = är ungefär som syrfällt
Du kan annars måla ändvirket med vilken billig färg som helst (heltäckande), funktionen är den att färgen ska hindra från att torka för fort i ändarna.
Tänk på vad du ska nyttja virket till.
Reglar = dubbla längden mot vad du ska ha det till + stötmått = 490 cm..
Utvändig panel - lägg på någon dm.
Bärande balkar - fundera på optimal längd.
Syrfäller du torkar virket i optimal takt, när barren blivit bruna och faller av, kvistar och apterar du upp virket.
De klena dimensionerna 10 till 16 cm bör du aptera kortlängder = 250cm = regelvirke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).