Föryngring

Åkerplantering

64 inlägg 30337 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#572411 Plasten är nedbrytbar.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#650682
1592334185_plantor2.jpg
1592334177_plantor1.jpg
Hej igen! Väcker liv i denna tråd i år igen. Nu har fyra år gått sedan första planteringen, de är nu mellan 1-1,20 och växer fortfarande bra. Den andra är nu ett år och har kommit igång bra, hade en trana där förra året som slet upp en del plantor, men den har inte syns till i år.Trevlig midsommar på er!!.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

skogjussi  
#650710 Hej vad gjorde att du ville plantera på åkern och valet av tall? Tycker att åker skulle vars lite för bördigt för tall.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#650835 Hej! Det finns ju snart inga jordbruk kvar och med dagens storlek på traktorer så vill ingen vara på dessa små åkrar. Tall valde jag för att det finns inslag av myrmark på båda ställena.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

ananders  
#650842
Bost skrev:Hej! Det finns ju snart inga jordbruk kvar och med dagens storlek på traktorer så vill ingen vara på dessa små åkrar. Tall valde jag för att det finns inslag av myrmark på båda ställena.


Så här långt ser det riktigt bra ut för dig. 👍

Det finns de som vill in och snurra på små åkrar, min arbetsgivare är en sådan. Vi brukar åkrar från 110 ha ner till 0,5 ha. Nätt och jämt man kan vända med en 8-skärig plog eller en tröskan med 12 meters skärbord ibland 🤔 🚜 .

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

forest.  
#651588
Bost skrev:
1592334185_plantor2.jpg
1592334177_plantor1.jpg
Hej igen! Väcker liv i denna tråd i år igen. Nu har fyra år gått sedan första planteringen, de är nu mellan 1-1,20 och växer fortfarande bra. Den andra är nu ett år och har kommit igång bra, hade en trana där förra året som slet upp en del plantor, men den har inte syns till i år.Trevlig midsommar på er!!.

Hur tätt är det satt? Klarar du viltbetning?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#651627
forest. skrev:
Bost skrev:
1592334185_plantor2.jpg
1592334177_plantor1.jpg
Hej igen! Väcker liv i denna tråd i år igen. Nu har fyra år gått sedan första planteringen, de är nu mellan 1-1,20 och växer fortfarande bra. Den andra är nu ett år och har kommit igång bra, hade en trana där förra året som slet upp en del plantor, men den har inte syns till i år.Trevlig midsommar på er!!.

Hur tätt är det satt? Klarar du viltbetning?


Hej! Det är ca 2-2,20 mellan raderna, mellan plantorna (på raden) 1,20-1,5 meter. Röjer angränsande skog försiktigt, då blir viltet nöjd och lämnar nog plantorna ifred,som de har gjort hitintills. Men hade man röjt som bolagen gör, då kan jag lova att det blivit problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

339  
#656953 Intressant detta med plasten! Mindre gräs närmast plantorna kan jag tänka mig? Hur gick du tillväga när du "plastade"?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#656956
339 skrev:Intressant detta med plasten! Mindre gräs närmast plantorna kan jag tänka mig? Hur gick du tillväga när du "plastade"?

Precis, det är min tanke att plantorna ska slippa gräset och hitintills ser det bra ut. Jag byggde en plastläggare som kupar jorden innan plasten kommer på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

jannee  
#656957 Liknande görs när de planterar buskar och liknande på vägslänter.
Då används någon typ av heltäckande väv (plast) i denna görs sedan hål för plantan.
Väven/plasten förintas efter "några" år medan plantan/busken växer upp för att senare själv kväva eventuellt ogräs.
bost har verkligen varit smart och utnyttjat sin intelligens/erfarenhet.
Verkligen grattis till en lyckad föryngring - dessutom miljövänligt.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

339  
#656960
Bost skrev:
339 skrev:Intressant detta med plasten! Mindre gräs närmast plantorna kan jag tänka mig? Hur gick du tillväga när du "plastade"?

Precis, det är min tanke att plantorna ska slippa gräset och hitintills ser det bra ut. Jag byggde en plastläggare som kupar jorden innan plasten kommer på den.


Skulle vara super om du hade tid att utveckla hur du byggde plastläggaren och hur du gjorde. 👍

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering

590d  
#656964 Åtminstone här i Finland används dylika plastläggare av alla som odlar frilandsgurka eller jordgubbar, så har man någon sådan i trakten så får man kanske låna därifrån.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#657034 Skulle vara super om du hade tid att utveckla hur du byggde plastläggaren och hur du gjorde. 👍[/quote]

Jag byggde av någon sorts jordpackare? (vet inte vad man ska kalla det) men så här ser den ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

339  
#657663 Vart kan man köpa plasten/väven?

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering

Bost  
#657677
339 skrev:Vart kan man köpa plasten/väven?


Jag har köpt via en firma som heter Marktegs,har funkat bra. Jag håller till i Nordmaling, det är ingen romresa om du vill se planteringen. Om du är intresserad så skicka ett PM.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).