Skogsröjning

Underväxtröjning är bristande skogsvård

61 inlägg 15993 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#656900 Jaså...det var ju trevligt..
Var det bara inget för dig eller var maskinen fel?

Menar inget illa, bara nyfiken. 😉

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

80-90  
#656906
vinterrojarn skrev:Jaså...det var ju trevligt..
Var det bara inget för dig eller var maskinen fel?

Menar inget illa, bara nyfiken. 😉

😂ingen fara 😂e väl född med tummarna där solen inte skiner när det gäller maskiner 😂har kört en del skotare men det där med maskiner e inget för mej !!!

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#656909 Jaha,skönt att jag inte klev på en tå.. 👍
Jag har kört ganska mycket olika maskiner, och skruvat en hel del av dem med...

Men jag undrar ja om inte timberjack 870 var bland de trevligaste jag höll på med...
Eller det är klart att ponse ergo var väldigt trevlig att köra.. 👍

Jag hade kastat mig över ett sådant här jobb direkt om det fanns här hemma... blir nog att flytta tror jag.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

80-90  
#656912
vinterrojarn skrev:Jaha,skönt att jag inte klev på en tå.. 👍
Jag har kört ganska mycket olika maskiner, och skruvat en hel del av dem med...

Men jag undrar ja om inte timberjack 870 var bland de trevligaste jag höll på med...
Eller det är klart att ponse ergo var väldigt trevlig att köra.. 👍

Jag hade kastat mig över ett sådant här jobb direkt om det fanns här hemma... blir nog att flytta tror jag.. 🤣

Du e hjärtligt välkommen till v Värmland

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#656914 Ja...man skulle haft kapital att sälja och köpa nytt...

Du är lika välkommen till Hälsingland..
Kokkaffet står spisen, björkveden är dock utbyten emot el.. 🤣 slipper bränna käften ur led.. 🤣 👍

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

80-90  
#656916
vinterrojarn skrev:Ja...man skulle haft kapital att sälja och köpa nytt...

Du är lika välkommen till Hälsingland..
Kokkaffet står spisen, björkveden är dock utbyten emot el.. 🤣 slipper bränna käften ur led.. 🤣 👍

Tackar för det

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

sundelius  
#656940
bodaedet skrev:Planering, vad är det???? Söker med ljus och lykta efter en tredje till företaget, vill kunna rotera på skördare, skotare, röjsåg och kolla upp kommande objekt. Händer allt för ofta att vi rullar av trailern och inget är förröjt och det är inte lätt att få en röjjare på dagen, vore fint med en " i huset" 🙂
Det är inte lätt att hitta nån som vill sitta i en liten H8a samt villig att gå med röjsåg 🤔

Hade jag inte trivts så bra på nuvarande jobb hade jag sökt direkt

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

SHR  
#657040
Uvskogen skrev:Oj, vi tänkte åka upp på torsdag till ställplatsen Lossjön eller Voxnan camping och börja där! Såg de bygger om men man fick stå där utan service, passar oss. Totala noviser på området.


Kan då rekommendera den fina badplatsen Frostkilen, lite norr om Voxnabruk. Var där några gånger när jag var liten och det var mycket fint :-)

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Amatörhuggare 62  
#657217 Nu kommer dom åt m Logmax 5000.
Första röjning å underväxt på samma gång.
Som tur är inte var dag.

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657227 Det är ju så ledsamt.
Folk gnäller att skogen tars ifrån de. Men det de har själva inte klarat av att ta hand om sin ungskog utan gjort en djungel.
Inte för att jag tror att just denna markägaren gjort så. Men detta är kontentan av mitt budskap. Gnäll inte att de har åsikter om din skog när du ändå inte ens gjort något med den.

Röj i tid så kan man gallra när det är läge för gallring. Har gjort 4000 ha skogsbruksplan i Skåne. Det fanns inte en enda hektar med underröjning där. Och de har koll på när det ska röjas och gallra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

bodaedet  
#657231 Å så gnäller en del på att förstagallringen inte går ihop 😱

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#657232 Det där är vanligt här, och värre...
En gran djungel som är flera meter hög och tjock så att man har stammarna i meter höga, högar bakom sig....

Inte roligt och inte billigt heller

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

isteskog  
#657233
Tåndemåla skrev:Det är ju så ledsamt.
Folk gnäller att skogen tars ifrån de. Men det de har själva inte klarat av att ta hand om sin ungskog utan gjort en djungel.
Inte för att jag tror att just denna markägaren gjort så. Men detta är kontentan av mitt budskap. Gnäll inte att de har åsikter om din skog när du ändå inte ens gjort något med den.

Röj i tid så kan man gallra när det är läge för gallring. Har gjort 4000 ha skogsbruksplan i Skåne. Det fanns inte en enda hektar med underröjning där. Och de har koll på när det ska röjas och gallra.

Nu är det väl inte ungskog som myndigheterna lägger rabarber på vad jag vet! sen kan det ju finnas många skäl att en skog ser ut så där! Det kan vara ett inköp, ett arv eller liknande och då kan man inte lastas för förre ägarens oförmåga.
Sen är Sverige liiite större än Skåne! Vidgade vyer gör att man ser underröjningar fastän det är röjt tidigare. Och maskinförarna brukar uppskatta att det är underröjt även om det inte är mycket man behöver röja ....... 😉

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Amatörhuggare 62  
#657237 Är inte Mitt !
Utan ett utejobb.
Tog till gamla goa 555 an idag.

I mitt län är 66 % oröjt.
Enligt Äbin.

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#657239 Det man röjde för ca 7 år sedan är redan en djungel i underväxt, om det är mindre än så, så är det väldigt magert..

Här växer björk och asp,rönn,sälg mm som galet inunder...

Även om man röjt i tid eller ej...
Så fort beståndet fått ljus och utrymme för att växa så sticker det i väg inunder....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).