Motorsåg och handhållet

Val av röjsåg

36 inlägg 7579 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av röjsåg

Stampep  
#656103 Har kommit fram till att det är dags att införskaffa en vettig röjsåg, har kikat på husqvarna 545FR. Den lockar med det medellånga riggröret då jag är 193cm lång. Har lånat en kompis jonsered 2256 med sånt aluhuvud med grova trådar, kanonsåg förutom att den känns kort.
Kommer mest köra med snöre, kanske nån tank med klinga vartannat år ungefär.

Kommer jag bli besviken på orken i 545?
Eller ska man gå på en 555a direkt och försöka ställa in selen bättre för min längd?

Kommer köra kanske 10 timmar om året, törs man tro på att autotune fungerar utan strul säg 10år? Eller ska man försöka hitta en bra beg förgasarsåg? Har tyvärr ca 10mil till närmsta vettiga återförsäljare.
Har spanat efter beg 2256 men det verkar typ omöjligt 🤣



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Avslutat-02  
#656115 Synd att jag sålde min sista inbytta Jonsered 2255W förra veckan..

Fanns på blocket tidigare...
Men en eller flera Hva 555 bör väl finnas..

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

Stampep  
#656123 555or finns beg, dock ingen hyffsat nära. Känns lite sådär att köpa av någon helt okänd på distans, känns som det är mycket fiffel på blocket tyvärr. Forum känns bättre att köpa från när man kan få nån uppfattning av säljaren.

Kikat lite på nån beg 2245 med, kanske får avvakta och se om det kommer ut någon när det är dags för semestertripp.
Tror du det duger med en sån @vinterrojarn?
Eller blir det för klent?
Lite avig till datasåg när den ska användas relativt lite men nytt är ju alltid nytt

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Avslutat-02  
#656125 Köp då en Jonsered de har aldrig haft data i sina röjare...
Men dock så tycker jag inte om modellerna 545/2245...de flesta går men så får man en som är som en ekorre i kalsongerna.... allmänt otrevlig.... 🤣

Kolla hellre då efter en hva 345/jon 2145...
Ligger dock en cc2245 på blocket...

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

Stampep  
#656127 Hmm börjar inte dom bli till åren 🤔
Har tillräckligt att skruva med ändå 🤣
Lägger hellre ett par tusen extra och får en fräschare såg, räknar med att kunna ha den rätt många år om jag får tag på en fräsch eller köper nytt. Det jobbiga med nytt är ju just datan,har en 2253 som jag är nöjd med men den går ju fler timmar, och skulle den strula har jag fler sågar 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Avslutat-02  
#656129 Jag har börjat göra tvärtom.
Jag köper ett billigt objekt, renoverar det så det blir som nytt eller bättre..

Då vet jag vad jag har att åka med..

Dagens data sågar får vara för min del....

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

Stampep  
#656708 Har inte riktigt tid att stå och skruva, och inte kunskapen än heller. Har fullt upp med att lära mig skruva motorsåg så dom närmsta åren lär det finnas en röjare som startar när jag behöver den 😉

Ska låna hem en 545 veckan som kommer så får jag prova om den känns bra, isf blir det nog en sån om jag inte halkar över en 2245a.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

mikael_s  
#656710 Eventuellt en 545RX om du mest skall köra gräs? Bara 1000:- mer än 545FR och då får du lång rigg med högt styre, autotune och bättre sele.

Jag går själv i samma tankar, måste ha en ersättare till 245RX som blev tankad med oblandad bensin...

Var inne på en 545FR också då den kommer gå nästan uteslutande med snöre eller Strand Total (jag har en 545FXT till klingan). Men det blir nog en anpassad gräsröjare (545RX) istället då vi har varit väldigt glada vid den gamla 245’an.

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

Stampep  
#656713
mikael_s skrev:Eventuellt en 545RX om du mest skall köra gräs? Bara 1000:- mer än 545FR och då får du lång rigg med högt styre, autotune och bättre sele.

Jag går själv i samma tankar, måste ha en ersättare till 245RX som blev tankad med oblandad bensin...

Var inne på en 545FR också då den kommer gå nästan uteslutande med snöre eller Strand Total (jag har en 545FXT till klingan). Men det blir nog en anpassad gräsröjare (545RX) istället då vi har varit väldigt glada vid den gamla 245’an.


Har inte FR autotune? Det trodde jag alla nya hade 🤔
Hur blir det med lång rigg med klinga?
Kanske blir mer skog framöver då vore det ju skönt att ha en såg som passar där med 🤔

Fast sen vore det ju skönt med handtagsvärme också kanske blir en 555 direkt 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Avslutat-02  
#656715 545fxt autotune har just autotune.
Lika så 545fx autotune.
Annars är de utan.

Finns 545 fxt utan autotune..

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

mikael_s  
#656719 Dem man finner i affären nu är 545FX och RX med Autotune men FR utan.

Min 545FXT är några år och utan Autotune.

Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Avslutat-02  
#656723 Det är ju beroende på vad återförsäljaren tar hem.köp en Jonsered så slipper du datan.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

Stampep  
#656727 Nu blev det ju ännu svårare 🤣

Kan du få hem jonsered röjare fortfarande @vinterrojarn? Ge gärna ett pris på 2245 resp 2256 om du har lust isf

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av röjsåg

Avslutat-02  
#656730 Nej tyvärr.
Jag har inget kvar med Jonsered att göra.
Du kan ha svårt att hitta en 2256w för de säljs inte längre...

Dock kan det finnas någon på lager någonstans..

Kunde jag så skulle jag gett ett kanonpris..men tyvärr..

Användarvisningsbild

Re: Val av röjsåg

Stampep  
#656731 Typiskt, verkar inte vara nån som har nåt med dom längre 🤔
Hittar ingen som säljer 2245 heller längre, skulle köpt i höstas 😥

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).