ATV och UTV i skogen

ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

57 inlägg 58168 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#656370
stress skrev:Hej! Har läst tråden med stort intresse och skaffade mig ett konto här för att ställa en fråga till er som har lite erfarenhet (så sorry att min första post är att väcka liv i en gammal tråd!)

Vi bor på en liten gård i södra sverige och har behov av en vagn. För att vi är lata så vill vi ha en tippbar vagn och har tittat speciellt efter en trevägstippande boggievagn (med nätgaller). Elhydraulik känns stabilare än vinschbaserat och vi vill gärna lägga pengar på en bra lösning istället för någon lösning som är som en schweizisk armékniv -- en massa funktioner men inte speciellt bra på nån av dem.

Så nu står vi i valet mellan dessa tre vagnar:
Iron Baltic Eco 1500
Pro-Terra 1300H
K-Vagnen K-Offroad

Är det någon som har erfarenhet av dessa? De känns ganska likvärdiga, där den första (Eco 1500) har ett 20-25% lägre pris men också påstår sig kunna hantera högre vikt. Vi har en plog från Iron Baltic som är helt Ok kvalitet men kanske inte toppklass. Är rädd att vi är dumsnåla om vi kollar på prislappen då den kanske har lägre andrahandsvärde, antagligen går sönder oftare/kanske kräver mer underhåll.

Pro-Terra känns jättebra men samtidigt finns det väldigt lite att läsa om vagnen när man söker på nätet. Den är också rätt dyr. Vi stöttar gärna småskalig produktion men vet ju inte om bolaget finns kvar när vi behöver reservdelar.

K-Offroad känns tryggast då det är ett kändare märke med en ganska stabil andrahandsmarknad om vi skulle ångra oss eller inte längre behöva vagnen. Men det är också den dyraste (några procent mer än pro-terra enbart).

Om någon har lite erfarenhet eller har lite input så vore det uppskattat! Antagligen klarar vi oss utan trevägstipp men det känns som det skulle underlätta och arbetet skulle bli roligare. Speciellt eftersom de vagnarna med trevägstipp ligger i samma pris- och kvalitetsklass som de utan!

Hej och välkommen. Va inte sorry, det uppskattas att trådar hålls vid liv. 👍

Jag har ingen erfarenhet av Iron Baltic tyvärr.
För resten som är det K-vagnen k-offroad hos båda, även Hondas värsting är densamma.

Två fördelar med att köpa k-vagnen är att det står k-vagnen och att du då kan välja vilken färg du vill ha kärran i. 👍

Sedan som jag skrivit tidigare, så laster över 1ton på en vagn utan drift/broms är gränsfall, då en ATV är så lätt. Så i det härseendet så vinner man inte på högre maxlast. Samt tillbehören är imponerande hos k-vagnen.

Kanske om jag minns rätt så hade balticvagen kanske en bättre lösning för lyftkolven (ökad markfrigång). Samt att de hade fysisk knapp för att höja&sänka på vagnen?

Är utseendemfärg, tillbehör och andrahandsvärde högt prioritera de, väl k-vagnen. Glöm dock inte trådlös kontroll.

Jag har sladdkontroll till min Avesta och det vill jag uppgradera inom kort.

Lycka till och återkom gärna hur ert val gick och om det blir en Baltic, lämna gärna en recension. 👍

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

stress  
#656429
Hema skrev:För resten som är det K-vagnen k-offroad hos båda, även Hondas värsting är densamma.


Menar du att Pro-terras vagn är samma som K-vagnens? (och Honda - det visste jag men hittar den inte nånstans till salu)

Hema skrev:Kanske om jag minns rätt så hade balticvagen kanske en bättre lösning för lyftkolven (ökad markfrigång). Samt att de hade fysisk knapp för att höja&sänka på vagnen?


Det är svårt att veta, de har väldigt lite detaljbilder som jag kan hitta. Därför jag undrar lite hur den funkar. Jag har t.ex. undrat om man kan tippa sidlängs från fjärr eller om det är samma som på pro-terras där man sätter en sprint som man vill ha den (har inte hittat nån manual från k-vagnen heller). Det är förvånansvärt hur lite dokumentation det finns där ute på vagnarna?!

Nån som sett dessa vagnar live kanske?

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#656434
stress skrev:
Hema skrev:För resten som är det K-vagnen k-offroad hos båda, även Hondas värsting är densamma.


Menar du att Pro-terras vagn är samma som K-vagnens? (och Honda - det visste jag men hittar den inte nånstans till salu)

Hema skrev:Kanske om jag minns rätt så hade balticvagen kanske en bättre lösning för lyftkolven (ökad markfrigång). Samt att de hade fysisk knapp för att höja&sänka på vagnen?


Det är svårt att veta, de har väldigt lite detaljbilder som jag kan hitta. Därför jag undrar lite hur den funkar. Jag har t.ex. undrat om man kan tippa sidlängs från fjärr eller om det är samma som på pro-terras där man sätter en sprint som man vill ha den (har inte hittat nån manual från k-vagnen heller). Det är förvånansvärt hur lite dokumentation det finns där ute på vagnarna?!

Nån som sett dessa vagnar live kanske?

Nu kanske mitt minne sviker, men jag vill minnas att pro-terra gjorde Hondas vagnar innan, men valde att gå ut som egen leverentör och då kanske Honda tyckte det var lika bra att sluta beställa egna vagnsmodeller.

Vad jag vet har samtliga 3-vägstippsvagnar sprintar som man får flytta beroende på hur man vill tippa.

Jag saknar kärra med högtippande funktion, men då bli vikten än högre... Ptja till nästan alla vagnar hade vagnstyrning varit ett positivt inslag.

Kan dock verkligen rekommendera att skaffa gallergrindar. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Tokslut  
#656447
stress skrev:Om någon har lite erfarenhet eller har lite input så vore det uppskattat! Antagligen klarar vi oss utan trevägstipp men det känns som det skulle underlätta och arbetet skulle bli roligare. Speciellt eftersom de vagnarna med trevägstipp ligger i samma pris- och kvalitetsklass som de utan!


Smålandsvagnen ligger ju lägre i pris (~35.000kr) och är enbart envägstipp på med fjärr. Jag har en och är nöjd.

Finns en beggad på blocket för 26.000kr om du klarar av det

https://www.blocket.se/annons/blekinge/ ... v/90652096

I rullisten ser du vilka tillbehör som finns https://www.smalandsvagnen.se/store/p/v ... 0ht-881800

Tippfilm på min

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

stress  
#656467
Tokslut skrev:
stress skrev:Om någon har lite erfarenhet eller har lite input så vore det uppskattat! Antagligen klarar vi oss utan trevägstipp men det känns som det skulle underlätta och arbetet skulle bli roligare. Speciellt eftersom de vagnarna med trevägstipp ligger i samma pris- och kvalitetsklass som de utan!


Smålandsvagnen ligger ju lägre i pris (~35.000kr) och är enbart envägstipp på med fjärr. Jag har en och är nöjd.

Finns en beggad på blocket för 26.000kr om du klarar av det

https://www.blocket.se/annons/blekinge/ ... v/90652096

I rullisten ser du vilka tillbehör som finns https://www.smalandsvagnen.se/store/p/v ... 0ht-881800

Tippfilm på min


Kan dra moms på ny vagn så en begagnad för 26000 utan att dra moms känns onödigt. Dessutom gammalt batteri, ingen trådlös fjärrkontroll (standard på nya modellen) och de säljer inte modellen längre (så vet inte om de nya tillbehören passar). Så tyckte inte 26000 var bra pris alls faktiskt, men kanske om man köper utan att kunna dra momsen.

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Tokslut  
#656472
stress skrev:Kan dra moms på ny vagn så en begagnad för 26000 utan att dra moms känns onödigt. Dessutom gammalt batteri, ingen trådlös fjärrkontroll (standard på nya modellen) och de säljer inte modellen längre (så vet inte om de nya tillbehören passar). Så tyckte inte 26000 var bra pris alls faktiskt, men kanske om man köper utan att kunna dra momsen.

då är det ju ingen att fundera över om blocketvagnen är privatägd. Batteri ingår inte vid nyköp, så ett två år gammalt batteri som följer med är ju alla procent bättre ;) 13år är mitt rekord för ett bilbatteri.

Håller med, fjärkontroll är att föredra.

1594887938_img_3301.jpg

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

stress  
#656575 Nu har jag gjort lite research och kalkyler, postar eftersom det kanske är av intresse för andra som kikar på vagnarna.
Då Pro-Terra TerraTrailer 1300H automatiskt kommer med en viss standard och jag är intresserad av nätgaller har jag räknat på priser som inkluderar som följer:
* Nätgaller
* Stödben fram
* Spridarlämm
Priset jag har valt är bästa priset från antingen Atvhuset, GoOffroad eller tillverkarnas egna webshoppar.

K-Offroad:
+ Snyggast. Och man får vilken färg man vill!
+ Verkar vara riktigt hög kvalitet.
+ Sannolikt bäst andrahandsvärde.
+ Sannolikt bästa servicemöjligheterna.
- Dyrast.
- Ej standard med trådlös fjärrkontroll (samt svårt att hitta priser/manualer för detta).
Pris enligt ovan: 46.170+moms (57.712,50 inkl moms). Trådlös fjärrkontroll tillkommer.

TerraTrailer 1300H:
+ Bäst standardutförande.
+ Bra trådlös fjärrkontroll, samt verkar bra med styrning på vagn.
+ Genomtänkt konstruktion. Gillar att den har en liten extra låda för verktyg/handskar.
+ Verkar vara riktigt hög kvalitet.
+ Sannolikt ok andrahandsvärde med tanke på kvalitet och rykte.
+ Att jag kunde hitta manualen enkelt utan att mejla och fråga. Också plus för en enkel och bra manual (saknar dock tekniska specifikationer i den, vilket är bra för såna som mig som lusläser allt).
- Fortfarande ganska dyr vagn.
- Svårbedömda servicemöjligheter. Litet bolag som tillverkare är ju fint att stödja men svårt att veta om de finns kvar när delar eller garantiärende behövs.
- Skrikig färg (jag gillar visserligen den men det påverkar ju andrahandsvärdet om nån annan tycker den är ful).

Pris enligt ovan: 39.996+moms (49.995 inkl moms) komplett.

Eco 1500:
+ Billigast
+ Iron Baltic är nog det största/mest stabila varumärket av de tre, men kanske inte gäller just vagnar.
+ Högst lastvikt (som tidigare nämnts i tråden antagligen irrelevant dock).
- Högst egenvikt (uppgifter mellan 310 till 486kg!)
- Okänd kvalitet.
- Osäkert kort. Antagligen helt ok vagn men ingen verkar ha någon erfarenhet av den, trots flera år på marknaden.
- Fulare nätgaller än de andra vagnarna (subjektivt helt klart).
- Inkluderar inte batteri (så kostnaden är plus batteri).
- Okänt om det går att få trådlös fjärrkontroll.
Pris enligt ovan: 33.576+moms (41.970 inkl moms). Tillkommer trådlös fjärrkontroll samt batteri.

Jag lutar just nu åt Pro-Terra då den är mycket rimligare än K-offroad men ändå jämförbar i funktionalitet (jag behöver inte de extra tillbehören som K-vagnen kan leverera med lövsug mm). Skillnaden är i realiteten ca 10.000kr för annars ganska lik vagn, vilket är svårt att motivera även om man faktiskt får välja färg (och jag är vanligtvis extremt noggrann med att allt ska vara mattsvart).

Lutade först till Iron Baltics fördel men när jag har räknat på det så känns den inte värd chansningen för att spara några få tusenlappar. K-offroad och ProTerra är definitivt högkvalitetsvagnar och ProTerras vagn bara är 4-5.000kr dyrare än Iron Baltic.

Sen är det ju en annan sak med de sakerna man inte kan läsa sig till. Ljud från motorer, hantering i terräng, frigång mm. Jag tror att K-offroad och ProTerra är likvärdiga med tanke på ProTerras tidigare tillverkning åt Honda och bra rykte därifrån. Iron Baltic är en gissning.

Tankar någon?

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#656594 Snyggt!

Men här står det att fjärr är standard (så du får kanske uppdatera):
https://k-vagnen.com/produkt/atv-k-offroad/
1594941642_screenshot_20200717-011945.png

Sedan har du http://www.cgnord.se i Ulricehamn som har K-offroad, vet inte om priset blev bättre? 45+grindar inkl.

Jag hade satsat 10min och ringa Pro-Terra om man kan få vagnen i svart. (lever vi fortfarande på Fords T-fords tid "endast en färg")? :)
Pro-terran har trevligare gränssnitt, men felvänt, då det riskerar att smutsa ned av atvn. Där är k-offroaden smartare, men tråkigare. Huvudbrytare va nice.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Ent  
#656602 En fundering kring hur ordet fjärrkontroll används i ATV-tillbehörssammanhang. I min värld är en fjärr alltid trådlös. När manöverdosan har en sladd är den inte en fjärrkontroll. Men jag ser att det i reklamen pratas om trådbunden fjärr och liknande. Lite inflation i uttrycket fjärrkontroll 😀

Förlåt, detta har inget med ämnet i tråden att göra. Men åtminstone till winshar kostar ett Bronco relä med trådlös och trådbunden fjärrkontroll inte många hundringar https://www.gooffroad.se/tillbehor-atv/ ... insch.html
Jag vet dock inte om man använder ett likadant relä till tippvagnar eller om det ska vara nån annan typ?

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Tokslut  
#656608
Ent skrev:En fundering kring hur ordet fjärrkontroll används i ATV-tillbehörssammanhang. I min värld är en fjärr alltid trådlös. När manöverdosan har en sladd är den inte en fjärrkontroll. Men jag ser att det i reklamen pratas om trådbunden fjärr och liknande. Lite inflation i uttrycket fjärrkontroll 😀

Förlåt, detta har inget med ämnet i tråden att göra. Men åtminstone till winshar kostar ett Bronco relä med trådlös och trådbunden fjärrkontroll inte många hundringar https://www.gooffroad.se/tillbehor-atv/ ... insch.html
Jag vet dock inte om man använder ett likadant relä till tippvagnar eller om det ska vara nån annan typ?

Kan bara rekommendera Åkerströms https://www.gooffroad.se/tillbehor-atv/ ... obile.html

trevligare fjärr får man leta efter PLUS man slipper fördröjningen som typ alla fjärrkontroller lider av iaf. i ATV-världen...

Jag har inte heller hittat avståndsbegränsningen i min, det är ett plus i sig ;)

Användarvisningsbild

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

stress  
#657865 Efter många om och men så blev det en K-Offroad!
ATV-huset var snälla och skickade över information om Iron Baltics Eco 1500. Den är tillverkad i Kina och sen förstärkt i Estland. Jag fick även manualen, som svarade på lite av mina frågor. Kändes som en vagn som säkert håller men i grund och botten inte den kvalitet jag är ute efter.

Pro-Terras vagn låg länge på första plats, men som folk också påpekade här i forumet så är det numera standard med trådlös fjärr på K-Offroad. Och den har definitivt bäst/säkrast andrahandsvärde. Jag förstod också via en ÅF att Pro-terra har varit lite fram och tillbaka kring ägandet av bolaget, samt att det ibland tar ganska lång tid för reklamationsärenden eftersom de har mycket att göra och är ett relativt litet bolag - men verkar vara ekonomiskt stabila iallafall.

Pratade med K-vagnen och fick ett Ok pris (ändå mer än vad jag hade tänkt lägga), får då också en vagn i den färgen jag vill, samt alla funktioner jag vill ha. Och tittar man på livstidsägandet så är det säkert bättre eftersom värdet om jag säljer är tryggare, reservdelar/garantiärenden känns tryggare, samt att företaget finns relativt nära där jag bor. Så jag ser extra pengarna jag lägger som ett litet utlån i framtiden som ändå betalar tillbaka sig.

Dessutom hade K-vagnen kortast leveranstid och var väldigt snabba och trevliga per e-post. Det är sånt jag uppskattar.

Tack för all hjälp i tråden, har varit viktig för mig för att ta beslut! Nu hoppas jag att jag tagit rätt beslut bara, men det känns åtminstone så.

Avatar Fallback

Re: ATV tippvagn med hydraulsystem och boggi

Hema  
#657921 Vad kul! Grattis till köpet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).