Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20650 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656469 Jag skulle gå för räddningtjänsten i Kristianstad.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656470 Egensotar utbildning var från Räddningstjänsten med.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656471 Myndighet som ställer krav ska stå för prov likt trafikverket. Annars blir det luddigt och diskusioner som vi nu har, många aktörer och bäddat för konstigheter och tjafs.

Att jag skulle ha heta arbeten var enl försäkringsbolagets rek. för att flytta anvaret från arbetsgivare till den spm gör arbetet.. Jag duckade där lite o tog aldrig det.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

johan eriksson  
#656475 Räddningstjänsten är ofta utbildare, men det är Brandskyddsföreningen som utfärdar kortet och certifierar utbildarna. Precis som säker skog certifierar sina utbildare.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656476
Mange skrev:Jag vet minst två skogskolor som haft kunskapsmål, praktiska och teoretiska prov på motorsåg/röjsåg. Eleverna gjorde detta först, sen fortsatt utbildning. Ikke godkännt fick göra om eller sluta. Går ju inte o lära arbete om de inte kan föra arbetsredskap på säkert sätt.

Paraleller med bil körkort är meningslösa i detta för där är myndighet som sköter proven efter sina krav och regler. Lite som om AMV borde gjort som myndighet.
Säker skog är ett utbilningsorgan, ingen myndighet. Att de och andra ger ut behörigheter är mycket märkligt för mig.
Heta Arbete nämndes innan, även denna utfördas av myndighet.

Varken säker skog eller övriga aktörer ger ut någon behörighet, de utfärdar ett bevis på att du med godkänt resultat har genomfört ett praktiskt och teoretiskt prov. I övrigt så hittar jag inga uppgifter på nätet om vilka av landets naturbruksgymnasier som i egen regi utför det alfabetiska trappstegsprovet..🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).