Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20664 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656035
anersimyra skrev:Självklart så skulle detta prov kunna göras genom skolans försorg, och naturligtvis så står det inte att proven ska vara skilda från skolsystemet. Men jag har ännu inte hittat någon som helst uppgift om någon skola som själva utfärdar ett s.k motorsågskörkort. Fram tills skolorna själva möjligen kommer att göra detta så tror jag det sker i samarbete med säker skog.

Nu är det ju så att Skogsskolornas utbildning är lite mer omfattande än några kvällar med korvgrillning.
Det som ingår i Säker Skog är ofta sånt de lär sig rätt tidigt i utbildningen och har med sig hela vägen.
Skogskolorna har så vitt jag vet alltid haft läroplan, kunskapsprov både teoretiskt och praktiskt, med betyg där det klart framgår om man är godkänd eller ej. Detta så även innan Säker skog.
I alla fall de två skolor jag har kännedom om.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656036 Har sett arbetare i skogen som inte har nån utbildning alls. Däremot har de ett papper de skrivit ut vilket tydligen funkar bra för dem.
Två andra som likaså har papper och verkligen har gått utbildning fick inte jobben då de ville ha marknadsmässig ersättning, inte 75kr/tim.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656190
Mange skrev:
anersimyra skrev:Självklart så skulle detta prov kunna göras genom skolans försorg, och naturligtvis så står det inte att proven ska vara skilda från skolsystemet. Men jag har ännu inte hittat någon som helst uppgift om någon skola som själva utfärdar ett s.k motorsågskörkort. Fram tills skolorna själva möjligen kommer att göra detta så tror jag det sker i samarbete med säker skog.

Nu är det ju så att Skogsskolornas utbildning är lite mer omfattande än några kvällar med korvgrillning.
Det som ingår i Säker Skog är ofta sånt de lär sig rätt tidigt i utbildningen och har med sig hela vägen.
Skogskolorna har så vitt jag vet alltid haft läroplan, kunskapsprov både teoretiskt och praktiskt, med betyg där det klart framgår om man är godkänd eller ej. Detta så även innan Säker skog.
I alla fall de två skolor jag har kännedom om.

Bortse från själva utbildningen som så klart är vida överlägsen en tvådagars AB kurs. Den springande punkten är kravet på ett avlagt praktiskt och teoretiskt prov vilket inte genomförs genom skolans försorg. När det gäller kravet på genomgånget praktiskt och teoretiskt HLR prov för landets sjuksköterskestudenter så sker detta i vart fall på Sophiahemmets högskola i skolans regi, kanske kommer även landets naturbruksgymnasier i framtiden att ombesörja att detta praktiska och teoretiska prov genomförs inom ramen för skolans uppdrag, men tills detta eventuellt blir fallet så får eleverna vackert göra som alla andra och anlita en extern examinator för att genomföra detta lagstadgade prov.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656192
th skrev:Och dokumentationen av att man genomgått ett teoretiskt och praktiskt prov kan ju faktiskt vara vara ett betyg. På t.ex. en högskola kan det teoretiska provet vara en tentamen och det praktiska provet en laboration och båda ger ett betyg som måste vara separat godkända för att få ut en slutexamen. Sedan är det kursplanen som talar om vad som lärts ut och därmed vilka kunskaper som testats i proven.

Nej, godkända tentamen räcker inte, studenterna MÅSTE genomgå ett praktiskt och teoretiskt HLR prov. Och att det ligger till på det viset vet jag genom min sambo som arbetar som högskolelektor på sophiahemmets högskola. Och detta HLR prov är det standardiserade prov som genomförs på alla HLR utbildningar. Den som av någon anledning inte genomför provet blir helt enkelt inte godkänd.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656255 Så du menar att skogsbruks skolor tidigare och även nu inte haft kunskapskrav, inte heller teoretiska och praktiska prov för motorsåg?
Vilka skolor gäller det?
Även militären hade utbildning på såg som jag blev erbjuden med både teroretiska och praktiska prov. Även där dokumenterat efter godkännt prov.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#656267 Nja det Anders menar om jag tolkar enligt egen utsago, är att AMV inte godkänner någonting utom det som har dokumentation på att det är avlagda prov..

Vilket är det enda detta dokument beskriver,inte att du måste gå en kurs eller utbildning.

Så allt tidigare än när lagen vann laga kraft, godkänns ej.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656325
Mange skrev:Så du menar att skogsbruks skolor tidigare och även nu inte haft kunskapskrav, inte heller teoretiska och praktiska prov för motorsåg?
Vilka skolor gäller det?
Även militären hade utbildning på såg som jag blev erbjuden med både teroretiska och praktiska prov. Även där dokumenterat efter godkännt prov.

Man ska alltså genomgå ett praktiskt och teoretiskt prov som är utformat som de prov som bland andra säker skog erbjuder. Kollar du på nätet så finns i dag en mängd aktörer som genomför denna trappstegsmodell fristående från säker skog. Och, nej, dessa prov tillhandahålls INTE av landets skogsskolor, en elev kan gå ur skolan med godkända betyg oavsett om denne i slutet på utbildningen väljer att inte genomgå det teoretiska och praktiska provet, eleven kan alltså välja att genomföra detta prov hos någon av de andra privata aktörer som är verksamma, och det är nu rätt många andra än säker skog som genomför dessa prov. Men det vore förstås ett dumt val då skolan troligen står för den kostnaden.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#656371 Där har du en poäng, att om någon står för kalaset ta då aset...
Men i övrigt står jag kvar där jag står..
Plastbiten gör ingen skillnad för mig...
Bara mer krångel och mer admin som kostar..

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656409
vinterrojarn skrev:Nja det Anders menar om jag tolkar enligt egen utsago, är att AMV inte godkänner någonting utom det som har dokumentation på att det är avlagda prov..

Vilket är det enda detta dokument beskriver,inte att du måste gå en kurs eller utbildning.

Så allt tidigare än när lagen vann laga kraft, godkänns ej.

Mina behörigheter är avlagda 2010-2011 och då är dom inte godkända eftersom lagen trädde i kraft 2012 tack säker skog för ingenting en värdelös plastbit i fickan när det går lika bra med ett skolbetyg.
AMv är välkomna att inspektera så skall jag snurra upp inspektören.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#656413 Jag tog min utbildning år 2005 och har sedan kompliterat den med avlagda prov och ett diplom över dessa, det var inga problem i tingsrätten att sätta en åklagare på plats.

Miljöåklagare alltså...de som ska jobba med detta varje dag.
Det jag uppmärksammade då var att inte ens en åklagare kan läsa ut vad som verkligen gäller..
Då en skolutbildning är av största omfattning, medans en kurs någon dag är som en fis i vinden...den luktar ca 30 sek max sedan är det över, om det inte är motvind då luktar det inte alls...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#656415
knaggen skrev:
vinterrojarn skrev:Nja det Anders menar om jag tolkar enligt egen utsago, är att AMV inte godkänner någonting utom det som har dokumentation på att det är avlagda prov..

Vilket är det enda detta dokument beskriver,inte att du måste gå en kurs eller utbildning.

Så allt tidigare än när lagen vann laga kraft, godkänns ej.

Mina behörigheter är avlagda 2010-2011 och då är dom inte godkända eftersom lagen trädde i kraft 2012 tack säker skog för ingenting en värdelös plastbit i fickan när det går lika bra med ett skolbetyg.
AMv är välkomna att inspektera så skall jag snurra upp inspektören.


Glöm inte hur pass dessa instruktörer och utbildare har tjänat på detta...
För det är ju ingen dålig ersättning man begär för att vissa ska stå och glo eller lyssna medans någon agerar...

Sedan avlägga prov på detta...

Visst finns det andra utbildningar som kostar pengar, men det är inte värt det heller...bara mera trams...och admin..
Välkommen till admin och tjänstemanna krånglets tid...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#656435 Juridiken kring frågan beskrev både ” sidenblath och mghm väl redan 2015:.... För att fortsätta på ditt körkortsexempel så är körkortet ett intyg på att man avklarat körkortsprovet med godkänt resultat. Det är inte ett utbildningsbevis. Det finns t.ex. inget på körkortet som anger om man har gått på körskola eller om man studerat på egen hand.

Alla kurser och utbildningar innehåller inte prov. Det finns kurser och utbildningar där deltagande räcker för att få godkänt eller där proven löses som grupparbete.

Det tidigare regelverket om motorsågning AFS 2000:2 krävde att den som arbetar med en motorsåg "skall ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet". Det nu gällande regelverket AFS 2012:1 kräver dokumenterat godkänt resultat vid teoretiskt och praktiskt prov..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656453 Jag vet minst två skogskolor som haft kunskapsmål, praktiska och teoretiska prov på motorsåg/röjsåg. Eleverna gjorde detta först, sen fortsatt utbildning. Ikke godkännt fick göra om eller sluta. Går ju inte o lära arbete om de inte kan föra arbetsredskap på säkert sätt.

Paraleller med bil körkort är meningslösa i detta för där är myndighet som sköter proven efter sina krav och regler. Lite som om AMV borde gjort som myndighet.
Säker skog är ett utbilningsorgan, ingen myndighet. Att de och andra ger ut behörigheter är mycket märkligt för mig.
Heta Arbete nämndes innan, även denna utfördas av myndighet.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656454 Vet flera här som gått skogsskola med avlagda prov innan Säkerskog och då har det dokumenterat.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

johan eriksson  
#656458 Heta arbeten är ingen myndighet som utfärdar, det är Brandskyddsföreningen.

https://www.brandskyddsforeningen.se/om-oss/

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Heta_arbeten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).