Verkstan

BM 430 Insprutningspump

8 inlägg 6531 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 430 Insprutningspump

forest.  
#655709 Är så att insprutningspumpen läckte diesel rakt in till motoroljan,

Köpte en ny eftermarknadspump som jag nu monterat men får inte till det när jag ska ställa in den :(

Det jag gjorde vid demontering var att ställa svänghjulet på 24 grader och att se i pumpen att "E" stämmer i inspektionhålet,
tog sedan loss oljepåfyllning för att ta loss drevet då så låg insexskruven till pumpaxeln löst där inne, tog loss drevet och monterade nya pumpen, gör inställning av pumpen men då visas beteckningen " A" i pumpen, vad är felet ? kugghjulet var låst när jag lossade det och det sitter ett stift i hjulet som passar mot pumpen,
Går det att kolla att drevet är rätt och hur ventilerna står?

tacksamm för hjäl nu behöver ha igång traktorn så fort som möjligt



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: BM 430 Insprutningspump

Avslutat-02  
#655714 Denna hittade jag i verkstadshandboken..


Avatar Fallback

Re: BM 430 Insprutningspump

forest.  
#655716 [quote="vinterrojarn"]Denna hittade jag i verkstadshandboken..

1594542866_screenshot_20200712-093039.png
[/quote

Har de pappret.

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 Insprutningspump

Avslutat-02  
#655802 Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: BM 430 Insprutningspump

forest.  
#655809
vinterrojarn skrev:Hur har det gått?


Vred runt motorn ett varv och sedan stämde de med märkningen, det var det där med inställningen som verkar lite tveksamt, är det insprutnings tiden eller spelet på kuggarna i transmissionen som justeras? hur?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 Insprutningspump

massa-ved  
#655836 Om man bara har öppnat den lilla luckan och lossat de 3 skruvarna som håller pumpdrevet så behöver inte motorn stå i något speciellt läge. Pumpdrevet kan inte kugga över och pumpaxeln kan bara sitta på ett vis. När man monterar den nya pumpen skall strecket på pumpflänsen sitta mittför strecket på kåpan. Om den gamla pumpen inte stämmer med märkningen gör man en ny markering innan man tar bort den. Pumpen är inställd på fabriken. Har man däremot haft loss hela transmissions kåpan och plockat bort några drev måste man börja i OT läge när man monterar pumpen.

Avatar Fallback

Re: BM 430 Insprutningspump

forest.  
#655851
massa-ved skrev:Om man bara har öppnat den lilla luckan och lossat de 3 skruvarna som håller pumpdrevet så behöver inte motorn stå i något speciellt läge. Pumpdrevet kan inte kugga över och pumpaxeln kan bara sitta på ett vis. När man monterar den nya pumpen skall strecket på pumpflänsen sitta mittför strecket på kåpan. Om den gamla pumpen inte stämmer med märkningen gör man en ny markering innan man tar bort den. Pumpen är inställd på fabriken. Har man däremot haft loss hela transmissions kåpan och plockat bort några drev måste man börja i OT läge när man monterar pumpen.


Ok bra då är det bara att sätta den i samma läge som den gammla.

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 Insprutningspump

forest.  
#656202
massa-ved skrev:Om man bara har öppnat den lilla luckan och lossat de 3 skruvarna som håller pumpdrevet så behöver inte motorn stå i något speciellt läge. Pumpdrevet kan inte kugga över och pumpaxeln kan bara sitta på ett vis. När man monterar den nya pumpen skall strecket på pumpflänsen sitta mittför strecket på kåpan. Om den gamla pumpen inte stämmer med märkningen gör man en ny markering innan man tar bort den. Pumpen är inställd på fabriken. Har man däremot haft loss hela transmissions kåpan och plockat bort några drev måste man börja i OT läge när man monterar pumpen.

Sitter ingen begränsare på nya pumpen som går till växellådan, ska jag ta bort röret eller ska den få sitta kvar?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).