Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 91711 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#53395 Kom meg omsider ut i skogen og hentet litt ved som jeg felte nå de siste dagene.

Bild


Et bra lass som jeg felte med stegmateren, selv om det gikk langsomt :)

Bild



Har ikke skogshytte, man sitter overskrevs og når spakene...

Bild


..som er huket opp på triangelet og kan reguleres i høyden og også trekkes nærmere til traktoren.

Laget også en grei kasse mellom grinden og krana for sag og diverse.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#65612 Tar lite tag i denna tråden då jag inte har nån blogg (kanskje man skulle haft en 🧠 , men jag tycker inte jag har något spesielt at berätta varje dag/vecka. Förresten,någon som vet var Rolfo har blivit av? Har inte hört av sig på et tag.
Själv har jag klurat med en spannmålsvagn för ombyggnad til et maskinsläp för traktor. Det e et alu.plan på 2.5m x 7,2m.
Det e bygd ihop av olika lastbildelar, så man fick laga traktordrag, ombyggning av bromsor från luft til hydraulikk, montera ihop lys från 24v til 12v, och slutligen svetsa ihop några påkjöringsramper. Pris på släp kr20000,- + ca 8000,- i deler. totalt 28000,- inkl mva. :???:
Så här e nogra bilder.
Så här såg den ut i början.
Bild

Så här såg det ut under tiden
Bild

Bild


Og så här blev den til slut
Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#65644 Inte illa, gott om plats att ha grävarn och eventuella tillbehör. Snyggt bygge!

Jo jag har också undrat var Rolfo tog vägen, hade tänkt fråga dig om du hört något. Senaste inlägget var 7 april, men han har enligt profilen varit inloggad 21 juli senast.

Hei Rolfo, var är du?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#65655 Primärt ska hengaren brukas för at flytta gräveren med stegmaster`n påmonterad, då man behöver en lang plan för detta.(Måste kjöra med grävebommen nästan rakt ut), den fungerar dessutan fint för vedkjöring(10paller + 5 ovanpå= 15paller).
Ja, nu vil vi ha Rolfo med här igjen, så hör av dig?

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Høsøien  
#67557 Rolfo har trukket seg litt tilbake pga av alt for mye jobbing, valg jobbing for partiet han er medlem av kan jeg tenke meg.

Han ringte meg her en dag, første gangen han her gjort det for jeg kjenner han ikke annet enn gjennom dette forumet men vi hadde en fin samtale og han ga meg tilbud på noe han har som jeg gjerne vil ha.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#67596 Aha, tack så mycket för den upplysningen, då vet vi i alla fall att det står bra till med Rolfo, man blir ju nästan orolig när en så flitig medlem försvinner så plötsligt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#67946 Hei alle skogsvenner! Jeg kom litt ut av vanen å berette her ut på våren. Etter en tur til det vestlige USA der jeg blant annet så noen kjempetrær, var det mye som skulle tas igjen av jobb og annet. Vår datter og venn flyttet hjem fra Tromsø, og all min fritid har gått til hjelpe henne med renovering av et hus som blir hennes hjem. Jeg kjøpte en hydraulisk hammer til minigraveren for å hamre plass til septiktank etc... gikk veldig fint.Det var en Komac kB300. Har ellers vært på reiser i min jobb.

Skog og ved er en hobby for meg, som gir meg mye glede. Min erfaring med minigraveren og stegmateren har vært positive, men jeg vurderer likevel å avhende denne til en som har mer tid og bruk for den.. Minigraveren vil jeg beholde.

Jeg har savnet forumet og de venner som jeg har truffet her, og ber om forståelse for at jeg ble borte en stund. Jeg ønsker at dere alle poster her. Skal bli flinkere å sjekke innom. Jeg er ellers moderator i en amerikansk traktorklubb for kinatraktorer, ganske morsomt det også :)

Har bare åtte paller ved stående, må nok ut i skogen snart!

Vennlig hilsen Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#67948 Stegmaster, flott tilhenger du har fått til!

Høsøien, det stemmer nok!

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#67970 Välkommen åter Rolfo! Roligt att du dyker upp här igen, vi har saknat dig och dina berättelser från de nordliga nejderna i Norge. Förstår att du har haft att göra, att renovera hus kräver mycket tid och ork.

Jag är för min del moderator och extra admin i ett internationellt forum för motorsågssamlare :shock: :grin: Själv har jag tre sågar :lol: Det tar sin lilla tid det också men är mycket roligt!

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#68005
totte skrev:Välkommen åter Rolfo! Roligt att du dyker upp här igen, vi har saknat dig och dina berättelser från de nordliga nejderna i Norge. Förstår att du har haft att göra, att renovera hus kräver mycket tid och ork.

Jag är för min del moderator och extra admin i ett internationellt forum för motorsågssamlare :shock: :grin: Själv har jag tre sågar :lol: Det tar sin lilla tid det också men är mycket roligt!


Hei Totte, takk for hilsen. Ja jeg vil fortsette med noen innlegg herifra :)

Sommeren var rett bra heroppe, veldig varmt i juli og da blir skogen "glemt". Skal poste noen bilder etterhvert.

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#68915 Kanksje dette kunne være et utgangspunkt for en klippgrip. Det er jo bare en tømmergrip med et skarpt motstål som kutter treet når du lukker gripen. Dette skulle vel kunne bli en billig klipp om du lagde den selv.
Burde ikke være mye arbeid og lage en slik, hvis en har en tømmergrip(kan jo kjøpe en ny for ca 5000,-)
Han påstår at den tar opp til 20cm dim. så det burde vel holde, eller?
Det var ihverfall en enkel konstruksjon, og den ser ut til og funke bra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v13ILjzGC6Q[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#69032 Hei igjen, takk for hilsen. Ja denne var svært enkel. Skulle kanskje bli enda bedre hvis klippekniven beveget seg framover mot klørne. Kjenner du denne karen?

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#69041 Nei jeg vet ikke hvem dette eller om han er her på forumet. Men han er ihvertfall en svenske på 45år.
Tror nok du har rett i at den kunnne blitt enda bedre med et bevegelig motstål, men det jeg likte best med denne
var nettop hvor enkel den var oppbygd. Synes også den var såpass rask at jeg tror ikke at en hadde tjent noe tid om en hadde hatt akkumulering.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#76078 For oss som vanligen er innesittere (byråfolk ;)) gjelder det om å komme ut i romjula (mellandagene) å bruke kroppen litt ..

Bild


For to dager siden var jeg ute med Valmet'en og felte og brakte heim et lass med bjørkestokker. Det er lyst om lag 4-5 timer, så det går akkurat

Bild


Heime er det den lille DongFeng (DG254G2) som tar over og driver den gamle Piko vedmaskinen

Bild


Vanligens lager jeg på pall, men til meg sjøl og familiemedlemmer går det rett i tilhengeren. Det var skjønt å være ute, -7 C, ikke vind, kalt og rent.. Ville ikke bytte med noe annet :)

Godt nytt år til alle!

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#76092 Alltid trevligt med bilder från dina nordliga nejder! Gott Nytt År till dig Rolfo och till er alla andra fra Norge!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).