Motorsåg och handhållet

250 RX, dragsnöre mm

11 inlägg 1334 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

250 RX, dragsnöre mm

brah  
#656072 Hej!
Första gången jag kör med denna maskin så är novis. Dragsnöret stannade plötsligt helt utdraget, så demonterade kåpan med snöret. Det drog då in sig själv så inget fel på fjäder och den biten antar jag. Men jag får nu inte tillbaka det. Jag får ”klackarna” att ta en gång så det drar runt men när jag släpper och ska dra igen så snurrar det bara. Vad kan jag göra fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 250 RX, dragsnöre mm

tallen100  
#656075 Kärvar skulle ja tro, smörj upp och motionera dem.

Avatar Fallback

Re: 250 RX, dragsnöre mm

Avslutat-02  
#656079 Gör som tallen skriver..

Smörj och motionera fjädrarna..

Ta även och skruva isär startkåpan.
Tror även att den skulle må bra av detta..


Börja med att dra ut snöret en bit, rotera sedan med snöret på insidan av kåpan så att hjulet släpper på spänningen.

Skruva sedan ur linhjulet och om du vill ta bort fjäder, annars spraya rejält med wd40 eller 5-56..
Sätt tillbaka linhjulet..
Tag nu tag i snöret och rotera det tills att fjäder spänner snöret, det går bara åt ett håll, åt det andra så hoppar bara fjädern och inget händer...

Användarvisningsbild

Re: 250 RX, dragsnöre mm

brah  
#656081 Tack för svaren, ska göra detta! Men - jag upplever inte att den biten kärvar eftersom snöret dras in hur fint som helst när jag har ”kåpan” demonterad. Upplever mer att det är här jag inte får det rätt när jag ska montera åter, eftersom den drar en gång och sedan snurrar det bara utan att det drar runt, oavsett hur jag vrider och vänder på dessa klackar....

   TS
Avatar Fallback

Re: 250 RX, dragsnöre mm

Avslutat-02  
#656084 Det är just dessa hakar som ska smörjas..
Rejält och sedan rör man dem fram och tillbaka...

Skulle det ändå inte fungera så får man kolla så de är hela..

Avatar Fallback

Re: 250 RX, dragsnöre mm

tallen100  
#656086
brah skrev:Tack för svaren, ska göra detta! Men - jag upplever inte att den biten kärvar eftersom snöret dras in hur fint som helst när jag har ”kåpan” demonterad. Upplever mer att det är här jag inte får det rätt när jag ska montera åter, eftersom den drar en gång och sedan snurrar det bara utan att det drar runt, oavsett hur jag vrider och vänder på dessa klackar....

Sitter ju fjädrar som ska dra klackarna tillbaka i rätt läge, kärvar klackarna hamnar dom fel.
Som det ser ut på bilden så är det smörjning som gäller...

Användarvisningsbild

Re: 250 RX, dragsnöre mm

brah  
#656087 Då förstår jag, de rör sig inte annat än när man manuellt flyttar dem så då ska jag göra det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 250 RX, dragsnöre mm

totte  
#656088 Undrar om fjädrarna till hakarna har släppt. Hakarna skall hållas in mot mitten av fjädrarna. När sågen startar åker hakarna ut av centrifugalkraften. När den sen stannar skall de fjädra in igen. Innebär att fjädrarna måste ligga korrekt, samt att hakarna skall löpa lätt så fjädrarna orkar föra in dem.

Avatar Fallback

Re: 250 RX, dragsnöre mm

Avslutat-02  
#656089 Du har så rätt totte.
De där fjädrarna är inte på plats..
Och vem vet kanske inte ens är hela...

Bort med låsningen och demontera alltihopa..
Smörj upp och montera med nya fjädrar.. 👍

Avatar Fallback

Re: 250 RX, dragsnöre mm

Avslutat-02  
#656090 Vet inte vilken av dessa du har men varsågod.

$matches[2]



HUSI1995_AAaa_I9500267_.pdf

Användarvisningsbild

Re: 250 RX, dragsnöre mm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656260 Ser ut som att fjädrar är kass som Totte beskriver.

brah skrev:Upplever mer att det är här jag inte får det rätt när jag ska montera åter, eftersom den drar en gång och sedan snurrar det bara utan att det drar runt, oavsett hur jag vrider och vänder på dessa klackar....

Detta är nog för hakarna kommer ikläm mot linhjulet.
Kan bli så även om de funkar som de ska. Så därför lägger man på starten och drar i snöret så hakarna går ut lite innan man skruvar fast. Kan vara bra tips..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar