Skogsmiljö och Trädlära

Dikesrensning

38 inlägg 12391 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dikesrensning

jojo72  
#647845 Måste man ha tillstånd av Skogsstyrelsen för dikesrensning efter avverkning? Vilken (meter)kostnad rör det sig om i södra Sverige?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647846 Skyddsdikning? Skall räcka om du anger det i avverkningsanmälan.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647847 Dikesrensning ät tillståndsfri så länge det inte inträtt ett nytt naturtillstånd som det heter. Som jag förstått det innebär det att om diket fungerar som dike får det rensas, om det inte alls fungerar så blir det länsstyrelsen. Diken är ett delat ansvar, skyddsdiken som får vara ca 40cm djupa och endast är till för tillfälligt bruk ligger på skogsstyrelsen, andra diken är på länsstyrelsens bord. En rimlig meterkostnad för rensning bör vara runt 15-20kr.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

alias  
#647866
jojo72 skrev:Måste man ha tillstånd av Skogsstyrelsen för dikesrensning efter avverkning? Vilken (meter)kostnad rör det sig om i södra Sverige?


Nej det är inte tillståndspliktigt, men ofta samrådspliktigt enl. 12 kap 6:e paragrafen MB.

Vill du ha ryggen fri så skickar du in en anmälan till Skogsstyrelsen om samråd minst 6 veckor i förväg.
Blankett finns som PDF att ladda ner på deras hemsida.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#655181 Snor tråden lite..hur gär man här .ett dike rensades -19 och det är nästan helt igenrasat nu..det är torvmark har flera andra diken som går till det diket som också behöver rensas..men om dom ej hålls så är det bortkastat

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

HannuRöj  
#655188 Smal dike med kedjegrävare 😀
Vänta ett par år till innan du rensar det igen. Tills växtlighet hinner bli starkare vid dikeskanterna.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#655193 Här en bild tagen nu i april på ett dike som jag rensade året innan. Jag går med smal gripskopa och rensar. Tar egentligen bara i botten och då jäser inte dikena igen jag börjar nog närma mig två kilometer rensade diken och det mesta i myrmark och jag har inga problem med att de jäser igen.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#655199 Överväger göra stället till ett viltvatten..har svårt att tro att ett smalt dike hålls öppet när det bara är torv 🤔 iofs blir det väl snabbare vatten rinning då men..

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

HannuRöj  
#655222 Tro eller nej 😁 men minst 60 år har det nästan osynvalig dike varit och suttit i rent torv. Även kört över med skogsmasiner!
Mörkret i botten håller växligtheten bort. Inte ens ny moss i botten, bara svart mylla av björklöv.
🤔
Tror det vad är skilnaden mot dike som man har grävt med en bandgrävare, som kör på dikeskanterna, är att då kör man först sönder allt torv djupt vid dike och sen gräver allt nytt.
Blir hydraulisk tryck pga vikten av maskin, torv är inte längre hållbart och avrinning börjar. Om nya gräset, moss osv växtlighet fyller diket, går det att öppna diket försiktigt så smallt som möjligt.

Har precis lika diken som håll inte mer än fem år. Bredda och låga idag. Men där våger jag inte köra med min traktor.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

källefall8  
#655224
busholle skrev:Dikesrensning ät tillståndsfri så länge det inte inträtt ett nytt naturtillstånd som det heter. Som jag förstått det innebär det att om diket fungerar som dike får det rensas, om det inte alls fungerar så blir det länsstyrelsen. Diken är ett delat ansvar, skyddsdiken som får vara ca 40cm djupa och endast är till för tillfälligt bruk ligger på skogsstyrelsen, andra diken är på länsstyrelsens bord. En rimlig meterkostnad för rensning bör vara runt 15-20kr.


Har dom ändrat djup till 40cm nu? Tidigare har det varit tillåtet med 60cm för skyddsdikning.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#655227
HannuRöj skrev:Tro eller nej 😁 men minst 60 år har det nästan osynvalig dike varit och suttit i rent torv. Även kört över med skogsmasiner!
Mörkret i botten håller växligtheten bort. Inte ens ny moss i botten, bara svart mylla av björklöv.
🤔
Tror det vad är skilnaden mot dike som man har grävt med en bandgrävare, som kör på dikeskanterna, är att då kör man först sönder allt torv djupt vid dike och sen gräver allt nytt.
Blir hydraulisk tryck pga vikten av maskin, torv är inte längre hållbart och avrinning börjar. Om nya gräset, moss osv växtlighet fyller diket, går det att öppna diket försiktigt så smallt som möjligt.

Har precis lika diken som håll inte mer än fem år. Bredda och låga idag. Men där våger jag inte köra med min traktor.
håller ju inte att köra med traktor här heller tanken var att rensa med skogslastaren och skopa

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#655949 Jag tog en bild idag på ett myrdike som jag rensade förra sommaren. Växtligheten håller ihop kanterna så att det inte jäser igen.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#655992 Med vad rensade du?

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensning

svampbob  
#655995 Jag har denna på min skördare
https://www.vimek.com/sv/produkter/tillbehoer/gripskopa
Jag ställer av aggregat på försommaren och sätter på gripskopan och rensar diken när jag har en stund över.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensning

barbarossa  
#656047 Blir att bygga en skopa som jag kan bulta fast på gripen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).