Verkstan

Valmet 605 går ojämnt

55 inlägg 12298 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#655679 Hej, för ett tag sedan orkade inte traktorn i en uppförsbacke, vilket var pga lite diesel. Stängde av den direkt när den inte orkade. Hämtade mer diesel och hoppades på det bästa. Den startade direkt och jag kunde backa ner den.

Men när jag sen skulle hem, så gick den inte rent, den hackade väldigt mycket. Luftade då systemet, och lyckades precis få hem den.

Men efter det har jag luftat den bytt filter och tankat mer. Men, den går inte rent, den startar alltid och går, men tappar orken när man kör. Sen går den så när man kör, den känns som normalt och sen tappar den all ork.

Någon som vet vad det kan vara? Tar emot all hjälp jag kan få

Mvh



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

FredrikB  
#655680 Hur ser det ut i klarningsglaset?
Hade liknande problem med min 805 och hade problem med alger i tanken.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#655685 Ryker den mer än vanligt?
Luktar det diesel ur oljan?
Kolla matarpumpen när du ändå håller på...
En läckande matarpump kan fylla oljetråget med diesel,eller blanda ut oljan under en längre tid, vilket leder till haveri.

Jag byter alltid bränslefilter och oljefilter samtidigt.
En renoveringsats till matarpumpen kostar inte mycket att köpa.

Har du tillgång till inspektionskamera?
Lämpliga för att kolla ner i tankarna bland annat...

In i motorer...

Du bör även demontera spridarna, så att de inte är fulla av skräp...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Aronssonryssby  
#655695 Skulle tro att du fått Alger/skit med från tanken när nivån blev låg i tanken. Brukar sätta sig i banjokopplingarna vid bränsleledningarna. prova blåsa med tryckluft baklänges till tanken, från matarpumpen. Kan vara värt att tömma tanken efteråt så inte skiten sugs in igen 😁
Lycka till 👍

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Erre  
#655697 Gick den så tomt på diesel där i backen så kan den ha sugit i sig väldigt mycket skräp från tanken.
En snabb grej att testa är att ta loss tanklocket, lossa bränslerör/slang och kör med lite tryckluft mot tanken.
Blir den bättre så vet du vad det var, och då är det dags att rengöra systemet. Annars är det att leta vidare.

Aronssonryssby hann före 😁👍

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

machonisti  
#655703


Lite dålig bild men en skitig handpump tillhörande en valmet motortyp 411 B.

Ofta tror man att det hänt nåt allvarligt. Du beskriver att det hände under drift. Jag har haft åtskilliga algproppar i mina traktorer och båtar. Äldre insprutingspumpar typ valmet -83 borde klara detta utan teknikhaveri.

Inget kan uteslutas men töm tanken blås alla ledningar, öppna och rengör handpumpen. Alltså hela vägen från tank till insprutningspump.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#655755 Tack för alla svar 😀

Testade idag att köra med den, gick ett par meter tills den dog, luftade och kunde köra hem den. Tänkte skölja igenom tanken, någon som har några tips på vad man kan använda till det? 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Bert1  
#655765 Diesel

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Fredi  
#655769 05:orna har väl samma sorts metallslangar från tanken som jag skrev om i dagens service inlägg igår, byt även dessa. Ett vanlig ställe där de tar luft

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#655795 Diesel, skaka, slå ur, i med nytt och skaka igen..
Man brukar få hålla på så där en stund...
Jag använder även gula ärtor när tanken är tom och helst torr...slår sönder mycket skit med dessa...skaka tanken om och om igen...

Skölj ur igen....

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Fredi  
#655805
vinterrojarn skrev:Diesel, skaka, slå ur, i med nytt och skaka igen..
Man brukar få hålla på så där en stund...
Jag använder även gula ärtor när tanken är tom och helst torr...slår sönder mycket skit med dessa...skaka tanken om och om igen...

Skölj ur igen....


Kan bli ganska tungt att skaka på 605:ans tank 😮

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#655819 Ställ den på en gräsklippare eller annat som vibrerar då.
Cementblandare går också bra att montera den på... brukar fungera bra, vibrationer gör att smutsen lossnar....

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

bgl  
#655821 Finns det gamla filtret kvar kan du klippa upp det och se vad som finns.
Annars gör samma sak med det nya, kan redan ha grott ihop.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Bert1  
#655830
vinterrojarn skrev:Ställ den på en gräsklippare eller annat som vibrerar då.
Cementblandare går också bra att montera den på... brukar fungera bra, vibrationer gör att smutsen lossnar....

Vill te stadiga grejer med tanke på att tanken är en bärande del i chassiet 😊

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Fredi  
#655839
Bert1 skrev:
vinterrojarn skrev:Ställ den på en gräsklippare eller annat som vibrerar då.
Cementblandare går också bra att montera den på... brukar fungera bra, vibrationer gör att smutsen lossnar....

Vill te stadiga grejer med tanke på att tanken är en bärande del i chassiet 😊


Jepp, och skall man ha loss den får man skruva nån timme och även lös väger den några hundra kilo 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).