Uppvärmning

Dragbegränsare, vedpanna?

3 inlägg 4788 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dragbegränsare, vedpanna?

henkperz  
#655733 Hej! Nu har jag äntligen fått hem min nya vedpanna. En baxi bonus light 😀 Den ska få komma in i källaren om någon månad!

Nu till min fråga. Min skorsten är ca 11 meter hög och pipan är 150x300. Får känslan av att jag skall ha en dragbegränsare, eller behövs inte det med sugande fläkt?

Eldar någon här i en bonus light?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dragbegränsare, vedpanna?

Sture Andersson  
#655822 Jag har en bonus i ett hus jag hyr ut ,kan inte tänka mig att du behöver göra något åt draget,bara elda.

Avatar Fallback

Re: Dragbegränsare, vedpanna?

leifa.k  
#666378 Förbränningen fungerar nog bra, men det går att få ännu bättre genom att installera en dragbegränsare. Oavsett om du har en gammal vedpanna eller en nyare med omvänd förbränning, sugande eller tryckande fläkt så kommer dragbegränsaren gära att förbränningen blir mera stabil. Det ni måste förstå är att när man eldar ved, lägger in vedklabbar i eldstaden som skall brinna, oavsett panna, så är inte förbränningen stabil som med olja, även pannor med oljebrännare borde ha en dragbegränsare för att få ett jämnare drag beroende av tempökning i murad skorsten, byiga vindar osv. Dessa saker förändrar draget. Vedpannan. Vartefter veden brinner, så rasar det och byter position i eldstaden, vid varje sådant skeende så blir det en förändring som påverkar förbränningen och draget. Samma med pelletsbrännare som har en satsvis dosering av bränslet, alla värden vandrar mellan golv o tak..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).