Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 22705 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#651291
1592640732_image.jpg
Ca 1 dl i dag igen ..

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

goodman  
#651298 Högg ett par rejäla granar som stått intill en gran som angreps sent i höstas. Den hade jag missat och nu hade de två intillstående blivit angripna. Fullt med borrar och larver som börjat göra gångar. Jag helbarkade stockarna med en barkfräs och hoppas att de flesta borrarna gick åt i fräsningen. Svettigt i värmen, men larverna är i alla fall oskadliggjorda. Det börjar bli kämpigt att hålla emot med sök och plock, så nu håller jag tummarna för att inga nya angrepp ska dyka upp.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#651501 Förra veckan trodde jag, i min enfald, att förstasvärmningen var på väg att sluta. Mer tveksam nu, då det var 3 dl gbb vid dagens tömning. Och inget tyder på att det skulle finnas några nykläckta gbb i fällorna ännu.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651502 Nä det är rätt men min idé om att det där emot är en syskonsvärmning får vatten på sin kvarn.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Sture Andersson  
#651505
Tåndemåla skrev:Nä det är rätt men min idé om att det där emot är en syskonsvärmning får vatten på sin kvarn.

Hur menar du ,syskonsvärmning ?
Verkar vara väldigt utsprid svärmning ,konstigt att inte alla vaknar till samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#651507 @Tåndemåla, verkar rimligt. Det stör mig dock lite att jag inte hittat några angrepp alls på stående skog i området. Och det är långt till annan angränsande granskog. Men vi ska inte utesluta att jag helt enkelt har bommat tidiga angrepp någonstans.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#651514
Hur menar du ,syskonsvärmning ?
Verkar vara väldigt utsprid svärmning ,konstigt att inte alla vaknar till samtidigt.


I väntan på att Tåndemåla svarar lite mer pedagogiskt så kan jag försöka beskriva det kort.
När barkborrarna har lyckats med förökningen vid första vårsvärmningen så lämnar föräldradjuren trädet och kan svärma på nytt, en s.k. syskonkullsvärmning.
Följande citat är hämtat från Skogsstyrelsens hemsida: "Efter första vårsvärmningen svärmar baggarna ytterligare en eller två gånger för att anlägga syskonkullar. Varma år kan även avkommorna svärma. Vädret styr granbarkborren och alla år är olika."
Går att läsa mer på följande länk: https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/skogsskador/insekter/granbarkborre/granbarkborrens-svarmning/

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652057 1liter baggar på 14 dagar sedan senaste tömning.
Fångsten något mindre idag men fortfarande är baggarna aktiva.
Hoppas svalare väder i nästa vecka och regn :-|

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#652489 Kvällens tömning av fällor gav två dl gbb, riktigt pigga i denna värme.
Jag har också, till slut, hittat några angrepp på stående skog. Blir bra om temperaturen går ner några grader till veckan när man skall ut med motorsågen igen.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#655597 De senaste två veckorna har endast gett ett par matskedar gbb i fällorna. Inga nykläckta barkborrar i fällorna ännu, så vitt jag kunnat se i alla fall. Upparbetning av ca 40 m3fub barkborreangripen skog har också skett sedan förra inlägget. Nu är det bara att vänta på att man ska hitta de angrepp man missat och hoppas på fortsatt svalt väder inför nästa svärmning.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#655600 Mina fällor har varit mer eller mindre tomma de med ! Men va ute å kollade gammelskogen i nö hörnet på skogen å det va inte kul !! Har inte sett nått förut i sommar men nu hittade jag närmare 50 granar som e angripna!

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655660 Tråkigt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#655673 Känns tröstlöst !! Hoppas att det blir en kall å fuktig sensommar /höst då kan det gå bra !! Om inte så blir det å hugga 🙈

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#655701
Har inte sett nått förut i sommar men nu hittade jag närmare 50 granar som e angripna!


@80-90, riktigt trist, men du ska vara glad att du hittade angreppet nu, och därmed får möjlighet att agera direkt. Det är mycket sämre att inte hitta sådana angrepp förrän på senhösten när borrarna ofta lämnat trädet!
Hoppas att du har möjlighet att hugga det själv, eller få dit maskin snarast!
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655747 Vittjat 20 novafällor idag.
Ca 0.5L så det har minskat i fångst.
Hoppas på en fortsatt sval och återkommande regn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).