Traktorer och processorer

Gammal Japan eller ung Indier

7 inlägg 6552 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal Japan eller ung Indier

tuxer  
#655536 Står i valet och kvalet mellan en beg Yanmar AF-26 eller en ny Solis 26 (Indien tillverkad).
Yanmar är en traktor som gått på Japansk risodling, exporterad till Europa och som är genomgången.
Årsmodell okänd men kan vara från -94 men kanske mer troligt runt -00 med påstådda 900 timmar.
Alternativet är en ny Solis 26.
Båda ligger på 130.000:- inklusive frontlastare.
Blir inte klok på hur jag skall resonera, gå på Japansk kvalitet trots ålder före Indisk nybyggaranda eller inte.
Tacksam för reflektioner och synpunkter som kan hjälpa mig till beslut.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Gammal Japan eller ung Indier

Avslutat-02  
#655537 Skruvar de ihop dessa lika dåligt som john deere från Indien så kommer du bli galen...
Dåligt åtdragna bultar överallt...och läcker i packningar pga detta..

Men förhoppningsvis så är dessa bättre...

Japanen har ju gått ett tag och det mesta toket bör vara åtgärdat...dock kan ju saker ha hänt med den istället....

Svår nöt det där.... 🤔

Avatar Fallback

Re: Gammal Japan eller ung Indier

torbjorn_2150  
#655541 Några frågor och kommentarer.
Är det tre års garanti på Solis? Värt rätt mycket!
800 timmar är ju inte mycket om tillsynen varit noggrann.
Har du glädje av vägregistrering?
Är återförsäljaren också servicepunkt, eller ordnar du service och ev rep. själv?
Jag köpte för några år sedan , och har kvar, en Iseki. Ca 800 tim., säjs vara ca 20 år gammal, men ser väldigt fräsch ut.
Jag kör så lite timmar per år att jag tycker det var ett bra köp. Om jag behövde mycket körning per år skulle jag valt en ny/nyare traktor.
Den eftermonterade frontlastaren på min trakto fungerar bra, men jag är rädd att framaxeln inte tål tung användning särskilt länge. Bara en känsla, men ändå.
Avgaser? De gamla 3 cyl dieslarna stinker ganska rejält. Är en ny Solis i en renare klass?
Däckens kondition. Mina såg nya ut,men efter bara ett par år ser man torrsprickor. Nya lagrade länge, eller suttit på traktorn sedan traktorn var ny? Vet ej......
Torbjörn

Avatar Fallback

Re: Gammal Japan eller ung Indier

axwell  
#655558 Jag skulle satsa på Yanmar som håller toppkvalité rakt igenom.
Kolla på lastarna om dom har standardsnabbfästen(Trima/SMS Euro), vanligt att enda skopan sitter direkt i lastararmarna.

Här ett klipp på en Yanmar AF26.


Avatar Fallback

Re: Gammal Japan eller ung Indier

Ferguson system  
#655581 Solis har Japanske motorer fra Mitsubishi som tilfredstiler de siste utslippskrav. 3 års garanti.
Yanmar lager bra motorer og traktorer. Uansett hvilken av de du velger, så tror jeg nok at du blir fornøyd.

Personlig synes jeg at Yanmar traktoren du har sett på er for høyt priset, i forhold til at det er en brukt traktor som er noen år.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Japan eller ung Indier

tuxer  
#655658 Många bra synpunkter att ta i beaktande, tack!
Googlade runt lite till och sprang på en glad Korean, Branson. Med frontlastare går den lös på ca 167.000:-.
Då har den visserligen 4 fler hästkrafter.
Kvalitetsmässigt får jag intrycket att den snarare kan jämföras med Japanska märken än med Indiska och Kinesiska tiłlverkare.
Någon med erfarenhet av Branson?
Motiverat med de 37.000:- extra för en ny Branson?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal Japan eller ung Indier

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655659
tuxer skrev:Någon med erfarenhet av Branson?

Jag har. 😀
Har en traktor 5025c med lastare bara gått lite över 100tim lite bekymmer med den men inget större, en japan håller nog bättre kvalité. På min Woodtiger är det en Branson traktor i grunden och den har det inte varit några problem med, gått över 400 tim.
Bägge maskinerna är lättstartade i alla väder. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).