Skogsmiljö och Trädlära

Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

28 inlägg 6727 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

sundelius  
#647341
Fredrik Reuter skrev:För er som använder mobil, tänk på att det går att scrolla sidledes i tabellen ovan.

Varför så du det, hade bommat det 🙃

Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

sundelius  
#647342
T Landström skrev:Kanske inte hör hit...men en lite fundering/fråga...

Någon som vet om grävlingen äter barkborrarna?
Har sett under några angripna granar att det varit väldigt bökat i marken!

Har märkt ökad aktivitet under alla granar med barkborre.
Vildsvin är jag säker på men jag tror även att grävlingen är "skyldig"

Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

Granstorp  
#647415 Mina föräldrar bygger ett uterum och till detta har vi använt lite av det virke vi sågade tidigare i våras! Trodde inte mina ögon när hela bygget invaderades av snytbaggar och runt om bygget svärmade barkborrar! Man förstår vilket grymt luktsinne dessa rackare är utrustade med....

Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

Fredrik Reuter  
#648223 Nu är vår heatmap uppdaterad med data för vecka 22, du kan själv manövrera i den interaktiva kartan här: kartor/heatmap-barkborre-2020.html

Förra veckan (22) så ökade fångsterna generellt men främst har de tilltagit i östra Svealand (Stockholm). Nykvarn utanför Södertälje hade flest fångade borrar förra veckan, över 13.000 st.

Nu börjar också svärmningen i Norrland på allvar, Götaland verkar dock vara relativt förskonade om man ska gå efter fångstrapporterna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

Fredrik Reuter  
#649610 Nu har jag uppdaterat vår heat map för vecka 23. Fångsterna sjönk rejält i jämförelse med vecka 22 och speciellt i östra Svealand.

Här kan du se kartan: kartor/heatmap-barkborre-2020.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

Fredrik Reuter  
#652736 Det har varit dåligt med uppdateringar i denna tråd. Nu finns i alla fall en heat map för vecka 26, du kan se den via länken: kartor/heatmap-barkborre-2020.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

jannee  
#655358 Skogsvårdsstyrelsen gör det verkligen enkelt för sig.
Skickar ut inaktuell information om var man ska söka efter granbarkborre.
De har ENDAST tittat på äldre information om var det finns lite äldre skog (högt kubiktal)
Har man ÖVER 200 M3sk/ha räknar skogsstyrelsen tydligen med att det är barkborrekänsligt ????
Ingen hänsyn har tagits till terrängförhållanden - vattentillgång etc.
En skogsägare kan själv enkelt genom att studera sin skogsbruksplan se var risk för granbarkborreangrepp finns.

Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

Pannben  
#655361
jannee skrev:Skogsvårdsstyrelsen gör det verkligen enkelt för sig.
Skickar ut inaktuell information om var man ska söka efter granbarkborre.
De har ENDAST tittat på äldre information om var det finns lite äldre skog (högt kubiktal)
Har man ÖVER 200 M3sk/ha räknar skogsstyrelsen tydligen med att det är barkborrekänsligt ????
Ingen hänsyn har tagits till terrängförhållanden - vattentillgång etc.
En skogsägare kan själv enkelt genom att studera sin skogsbruksplan se var risk för granbarkborreangrepp finns.


Håller helt med dig jannee.

Det är som med kartorna som Södra skickade ut förra året. Där var även områden med ren tallskog markerade som högriskområde. Det hade det säkert varit om det varit granskog där men nyttan med kartan blir inte stor. De angrepp jag haft har mest varit på områden som inte varit markerade som riskområden på dessa kartor.

Avatar Fallback

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

alias  
#655365
jannee skrev:Skogsvårdsstyrelsen gör det verkligen enkelt för sig.
Skickar ut inaktuell information om var man ska söka efter granbarkborre.
De har ENDAST tittat på äldre information om var det finns lite äldre skog (högt kubiktal)
Har man ÖVER 200 M3sk/ha räknar skogsstyrelsen tydligen med att det är barkborrekänsligt ????
Ingen hänsyn har tagits till terrängförhållanden - vattentillgång etc.
En skogsägare kan själv enkelt genom att studera sin skogsbruksplan se var risk för granbarkborreangrepp finns.


Håller med dig om Skogsstyrelsens riskkartors bristfällighet.

Här är volymkartorna i Skogliga Grunddata skannade dec 2019 - jan 2020, men både på mitt och grannens så är ytorna som nu är kalhuggna (höggs hösten 2019 och sommaren 2018) enligt volymskanningen fortfarande högriskbestånd för barkborre. Jag gissar att barkborrekartorna utgår från förra skanningen 2012 och inte den senaste.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias lör 11 jul 2020, 06:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655539
alias skrev:.....men både på mitt och grannens så är ytorna som nu är kalhuggna (höggs hösten 2020 och sommaren 2018) enligt volymskanningen fortfarande högriskbestånd för barkborre. Jag gissar att barkborrekartorna utgår från förra skanningen 2012 och inte den senaste.

MVH
Alias


Ja det jag högg vintern -16/17 är fortfarande högrisk. 😮

Avatar Fallback

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

ÅsaNisse  
#655618 För min del har de även tagit med plantering efter Gudrun. Med andra ord allt som är granskog.

Användarvisningsbild

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655620
ÅsaNisse skrev:För min del har de även tagit med plantering efter Gudrun. Med andra ord allt som är granskog.

Då finns det restskog i den skogen. Upp till bevis. Tycker nog att södras karta stämmer mycket bra. Det är där det rött jag hittat.

Avatar Fallback

Re: Interaktiv svärmningskarta, barkborre 2020

jannee  
#655761 Nu är det lätt så att byråkrater och högt skolade ALLTID håller ihop
Har ett rödlistat skifte med stor risk för granbarkborre visserligen består det endast av ca 100 åriga tallar men de skolade vet ändå bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).