Öppna kategorin

YKB

53 inlägg 6784 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

jannee  
#655330 Såsom samhället idag blivit har nöden ingen lag.
"Normalt" folk har idag snart sagt inget säkerhetstänkande, m.a.o. behövs utbildning och därmed kort för snart sagt ALL verksamhet.
Samhället (sjukvården och i dess förlängning vi alla) får ta smällen för andras obetänksamhet.
Obetänksamhet kan kanske i viss mån förhindras med en utbildning och därav kort.
Totte tog bort detta om YKB för chaufförer som måste förnyas varje år - DUMT
Inte alls dumt med att förnya kunskaperna inom 5 år, borde gälla alla kort eftersom minnet hos folk idag är en FÄRSKVARA.
ALLT som inte kan finnas eller lösas via en mobil är i dag för människan en svårighet eller snart sagt en omöjlighet.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Danskar´n  
#655332 Lite nitisk av Totte tycker jag. Diskussionen hade ju bredd sig ut till att omfatta behörigheter i allmenhet. Kan ibland bli lite "pissed off" på vissa moderators som beter sig som allvetande diktatorer...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#655335 Nu står det ju inte "motorsågsbehörighet som räcker en livstid" utan behörigheter på livstid..

Är inte YKB en behörighet?
Räcker den en livstid?
Är det då diskutabelt inom tråden? Javisst..

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#655338
totte skrev:Finns ingen anledning att diskutera YKB för lastbil i en tråd om behörighet för motorsåg. Togs bort.


Läs första inlägget i tråden...
Där framkommer det att det är inte bara motorsågsbehörighet som nämns...det gäller nog behörigheter i stort..

Men det går ju alltid att fråga TS..

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#655371 YKB:n ska förnyas var femte år.
Fem år kan vara en livstid, men jag vågar mig på att hävda att fem år inte är en livstid.

Alltså passar diskussuonen om YKB:n inte i denna tråden.
Men jag har respekt för er som tycker att detta är en del av en jättestor principfråga och vill fortsätta hävda er rätt 🙂

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#655372 En sak är iaf säker, folk ska inte kunna vara allsidiga längre, då hinns inget annat än gå kurser och förnya alla behörigheter, och inte är det gratis heller.

Och sen ska det klagas på att det inte finns folk,
Tacka f-n för det 🤣
Det kan dom flesta utan studieskulder räkna ut varför.
Ykb gjorde att många duktiga chaufförer försvann över en natt...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655378 Samtidigt försvann säkert en och annan klåpare också, skulle jag tro...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#655381
Niking skrev:Samtidigt försvann säkert en och annan klåpare också, skulle jag tro...
/Niklas

klåparna brukar bli kvar.
Däremot blir det svårare för åkarna att få tag på chaufförer som t.e.x kan köra extra, och det leder troligen till ännu mer tidspress hos förarna som kör och som ska parkera bilen på minuten när körtiden är slut och färdskrivaren säger till, annars väntar rediga böter.

Hur kan något bli bättre av att det blir ännu mera jäkt och stress?
Och inte skulle jag tro att ykb påhittet lockar nya förare till branschen heller.
Det var redan pressat för förarna där minsta misstag tex två minuter för kort rast, leder till skapliga böter om du blir stoppad eller kollad.
Senast redigerad av tallen100 fre 10 jul 2020, 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655382
tallen100 skrev:
Niking skrev:Samtidigt försvann säkert en och annan klåpare också, skulle jag tro...
/Niklas

klåparna brukar bli kvar.
Däremot blir det svårare för åkarna att få tag på chaufförer som t.e.x kan köra extra, och det leder troligen till ännu mer tidspress hos förarna som kör och som ska parkera bilen på minuten när körtiden är slut och färdskrivaren säger till, annars väntar rediga böter.

Hur kan något bli bättre av att det blir ännu mera jäkt och stress?

Så det är bara klåpare som är chaufförer idag?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

jannee  
#655384 Vi ska inte ta upp YKB men väl investerade pengar - till kursledaren.
Bara ett allmänt tjafs, m.a,o, inget nytt under himmeln.
Upprepning av elementära ting. Hur viktig planering är, och detta tjatande om att äta rätt och ta vila o.s.v.
Hade jag varit 18 år med nytaget kk och allmänt okunnig finns det dock många godbitar men knappast för någon med 50 årig erfarenhet.
Jag vill jämföra det med en skogshuggare som dagligen hugget i skogen i 50 år, vad lär han sig av att gå en motorsågskurs för ett motorsågskort.
En orsak att många chaufförer INTE går YKB är att arbetsgivaren räknar med att han snart går i pension och vill inte bekosta dessa 8 500 kr.
Det är samma med förnyelse av denna tunga behörigheten, den får chauffören själv betala (läkarundersökningen + kortet)
ADR (vart 5:e år) får många chaufförer själv stå för samma med säkerhet på Väg.
Repetition av Säkerhet på Väg innehåller dock en hel del nytänk - eller har gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#655385
Niking skrev:
tallen100 skrev:
Niking skrev:Samtidigt försvann säkert en och annan klåpare också, skulle jag tro...
/Niklas

klåparna brukar bli kvar.
Däremot blir det svårare för åkarna att få tag på chaufförer som t.e.x kan köra extra, och det leder troligen till ännu mer tidspress hos förarna som kör och som ska parkera bilen på minuten när körtiden är slut och färdskrivaren säger till, annars väntar rediga böter.

Hur kan något bli bättre av att det blir ännu mera jäkt och stress?

Så det är bara klåpare som är chaufförer idag?
/Niklas

Du kan vända på det mesta du 😀

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#655386 Angående YKB. Finns det någon här som tycker att det är onödigt att lastansvarig besättning på t.ex destination Gotland inte har en susning om vilket gods som lastas ombord på fartygen..🤔

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#655388
anersimyra skrev:Angående YKB. Finns det någon här som tycker att det är onödigt att lastansvarig besättning på t.ex destination Gotland inte har en susning om vilket gods som lastas ombord på fartygen..🤔

Vadå, menar du att en lastbilschaufför utan ykb inte vet vad han har för last? 🤣

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Stampep  
#655389 Oavsett vilket yrke det gäller eller om man så har 50års erfarenhet finns det ALLTID något nytt att lära. Är tämligen säker på att det inte finns någon vare sig skogshuggare eller lastbilschaufför eller advokat eller vad som helst som kan ALLT på sitt område.

Det kluriga är att få tag i en vettig kursledare som kan lära ut på ett bra och intressant sätt, just det som just du behöver ha koll på. Dessutom till ett pris som är överkomligt på en tidpunkt som passar dig och din arbetsgivare.

Avatar Fallback
Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655391 Skickade en anställd på Ykb, kursledarens erfarenhet var 4 månader bakom ratten😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).