Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3586214 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#655275
Tåndemåla skrev:Lyckade köpa min första traktor och skulle hämta den idag. Tänkte att den hjular jag hem borde inte ta mer än 8-10 h. 😊Men jag kom bara 20 km. Sedan rann all hydrauloljan ut.😖 Så ingen traktor hem idag och lyckats göra 153,an till en grusväg ca 300 m.


Modell, årsmodell, timmar?

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655280
vinterrojarn skrev:Tråkigt att höra...
Var det en slang som brast eller packning?

Vet ej men hoppas det är något lätt. Hände på en trafikerad väg i en kurva efter ett backkrön så jag körde en bit till så jag kom av vägen. Olja på väg med snabba inbromsningar är ingen höjdare. Så jag vågade inte felsöka själv sedan då det inte var mycket olja kvar.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#655281 6610 force II ?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#655282
Tåndemåla skrev:
vinterrojarn skrev:Tråkigt att höra...
Var det en slang som brast eller packning?

Vet ej men hoppas det är något lätt. Hände på en trafikerad väg i en kurva efter ett backkrön så jag körde en bit till så jag kom av vägen. Olja på väg med snabba inbromsningar är ingen höjdare. Så jag vågade inte felsöka själv sedan då det inte var mycket olja kvar.


Det får vi verkligen hoppas.. 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655283
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Lyckade köpa min första traktor och skulle hämta den idag. Tänkte att den hjular jag hem borde inte ta mer än 8-10 h. 😊Men jag kom bara 20 km. Sedan rann all hydrauloljan ut.😖 Så ingen traktor hem idag och lyckats göra 153,an till en grusväg ca 300 m.


Modell, årsmodell, timmar?

MVH
Alias



Ford 6610 årsmodell 87 Timmarna vet jag inte då den slutat fungera. Ett fordons gymnasie har renoverat motor och bytt generator vattenpump och koppling.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#655290
Tåndemåla skrev:
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Lyckade köpa min första traktor och skulle hämta den idag. Tänkte att den hjular jag hem borde inte ta mer än 8-10 h. 😊Men jag kom bara 20 km. Sedan rann all hydrauloljan ut.😖 Så ingen traktor hem idag och lyckats göra 153,an till en grusväg ca 300 m.


Modell, årsmodell, timmar?

MVH
Alias



Ford 6610 årsmodell 87 Timmarna vet jag inte då den slutat fungera. Ett fordons gymnasie har renoverat motor och bytt generator vattenpump och koppling.


Ok, då tror man ju att allt ska vara lugnt ett tag och kan ju bli milt sagt förvånad när något dylikt inträffar.

Vore jag i din sits så skulle jag be att verkstan kollar kylarvätska och motorolja när den ändå är inlämnad - tyckte att det såg ut att vara en liten pöl under framaxeln på bilden från macken (kan ju vara någon som haft väl bråttom att ta sommarlov).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655297 Det är kylarvatten för jag fyllde på. Så det måste ha runnit lite.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#655301
Tåndemåla skrev:Det är kylarvatten för jag fyllde på. Så det måste ha runnit lite.


Aha, då fanns det en klart minde oroande förklaring till pölen!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#655304 Enda gången en pöl är minst skräckinjagande är när man orsakat den själv.... 🤣
I andra fall vill man knappt veta..... 😥

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#655311
Tåndemåla skrev:
vinterrojarn skrev:Tråkigt att höra...
Var det en slang som brast eller packning?

Vet ej men hoppas det är något lätt. Hände på en trafikerad väg i en kurva efter ett backkrön så jag körde en bit till så jag kom av vägen. Olja på väg med snabba inbromsningar är ingen höjdare. Så jag vågade inte felsöka själv sedan då det inte var mycket olja kvar.


Tråkigt, men klokt att tänka på säkerheten först, att du blir påkörd lagar inte nånting på traktorn....

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#655387 Fått tummen ur och markerat slangarna till tippvagnen. Med två traktorer och där ena har hydrauluttagen lodrät och den andra vågrätt så finns det många kombinationer för 4 slangar...

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

massa-ved  
#655398
vinterrojarn skrev:6610 force II ?


Mark II heter de. Mark III kom -88. Det är dubbla hydraulpumpar och sugledningen till den kamaxeldrivna pumpen är dragen på högra sidan i nederkant på växellådan innan den går upp över lådan till pumpen på vänstra sidan. Händer det nåt med ledningen där så töms nästan hela systemet blir självtryck rätt ut, om det däremot går hål på hydrauloljefiltret ovanför röret räcker det med att stanna motorn för att inte förlora all olja.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#656101 Äntligen kommit ut i skogen igen.
Bara att köra på.



Lite vindfällen.

Glädjande nog så var det inte många som var angripna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#656629 10 årig bröllopsdag. Blommor är klara.
Rätt dag med å allt i år.

Dom som hängt här några år vet att det kan vara lite si å så med det. 🤦‍♂️😂

Erre - Fadäser (hur dum får man bli?)

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#656658 Grattis, och må kvällen bli underbar och skön för er båda, med gott att dricka och lugn och ro.

👍 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).