Motorsåg och handhållet

576 xp

7 inlägg 1685 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

576 xp

Harri65  
#654856 Jag köpte en beg 576 xpg auto tune för att klyva med sågen nöp efter 45 min körning jag använde färdigt blandad asben bränsle så
Jag beställde ny cylinder och kolv pirat
Från England och lämnade in sången till service verkstad för byte efter bytet går sången ej på tomgång verkstan vet inte vad dom skall göra.
Är det någon som har haft samma problem eller en lösning



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 576 xp

Avslutat-02  
#654864 Vad säger verkstaden om detta, några idéer överhuvudtaget eller skyller de på delarna?

Att sågen inte går på tomgång och att den skar är jag övertygad om beror på hur lagren till vevaxeln ser ut...skulle tro att det fattas kulor i lagren...kollade man detta innan montering av nya delar?

Användarvisningsbild

Re: 576 xp

johan eriksson  
#654865
vinterrojarn skrev:Vad säger verkstaden om detta, några idéer överhuvudtaget eller skyller de på delarna?

Att sågen inte går på tomgång och att den skar är jag övertygad om beror på hur lagren till vevaxeln ser ut...skulle tro att det fattas kulor i lagren...kollade man detta innan montering av nya delar?

Det beror ju på vad kunden beställer för arbete, om en kund kommer in med en såg och delar, och säger, hej kan ni byta detta? Då är risken ganska stor att dom bara gör det. Alternativt så tar man sågen, går till verkstan och ber dom kolla vad som kan ha hänt innan man bara beställer delar. I fall ett så utgår nog verkstan att kunden själv har ställt en korrekt diagnos efter som han kommer med de delar han vill ha bytt.

Men oftast så är det ju tyvärr inte så enkelt att en såg nyper sporadiskt, det finns en bakomliggande orsak.

Avatar Fallback

Re: 576 xp

Avslutat-02  
#654868 Ja jo men en mekaniker brukar dock ändå ha en viss känsla... iallafall jag kollar innan jag skruvar ihop...även om kunden bara bett mig skruva ihop... detta gör jag för att vara säker på att jag inte missat något som kan stå mig dyrt..

För att kunna röna ut mer vad som skett så är det alltid bra att veta vad de som dock ändå skruvat har sagt eller gjort..
Inte för att anklaga utan för att få fram all fakta.

För övrigt så skulle jag nog säga tack men nej tack till såna jobb att bara skruva ihop utan diagnos eller felsökning om kunden inte har det helt klart för sig och redan åtgärdat felet...det får man dock fråga om innan...

Avatar Fallback

Re: 576 xp

Avslutat-02  
#654872 Så mera lösningar mindre tjafs..

Beroende på om du vill kolla och åtgärda själv s finns det lite saker att göra...

Köpa nya packboxar och riva ur de gamla, då ser man hur lagren mår....

Är de dåliga, så får man ta ställning till renovering eller ej...

Utföra ett komptest på cylindern...kan vara dekompventilen som spökar...

Sedan kan man alltid spraya lite runt sågen och därmed få sågen att gå på tomgång om det är tjuvluft...

Användarvisningsbild

Re: 576 xp

Harri65  
#654883 Vet ej om lager koll men hoppas på att dom vet vad dom gör det är verkstad som har gjort felsökning dom sa att sågen gott varm jag förstår inte hur den har gått varm för det lilla som jag körde
Visst var det lite morr med pirat delar NY orginal cylinder kit skulle kosta ca 4500
Pirat 1600

   TS
Avatar Fallback

Re: 576 xp

Avslutat-02  
#654915 En såg som ENDAST gått varm ger inte fortsatt problem med att tomgång saknas efter renovering...
Då är det mer som ligger bakom.....

Visst kan en såg skära av värmebildningen efter ca 45 min, mest troligt pga omständigheter men dock möjligt..

Jag tror dock inte att värmen är hela sanningen, utan att en defekt funnits sedan tidigare och nu blivit värre...
Samtidigt så är det möjligt att man monterat ihop den fel så att den läcker i insug mm.

Då är listan över felsökning bra..

Gnista finns eftersom den går upp höga varv.
Bränsle finns eftersom den går på höga varv.
För mycket luft i förhållande till bränsle på låga varv KAN göra att den inte går på låga varv..

Luften kan isåfall komma från många olika ställen, vevhuset, packboxarna, insuget, cylinderfotspackning, dekompventilen.

Men mest troligt så är lagren dåliga...därav tror jag att sågen skar från början...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).