Bioenergi

Pakking av småsekker

21 inlägg 26665 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pakking av småsekker

johoo  
#65402 Kan noen gi meg tips hvordan mest effektivt pakke 40 eller 60l sekker. Hvordan fungerer vedkanal, sekkestabler eller vippestativ? Vi har til nå bare sekkeoppheng og veden festes alltid i nettet som forsinker pakkingen. Håper på tips til å få opp produksjonen
Johan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pakking av småsekker

halvproffs  
#65412 Har inget tips, men välkommen "broder" till skogsforum!

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65432 Hei og velkommen!
Kan anbefale vedkanal, synes det går rimelig greit og raskt. Kan vær litt plundrete med enkelt sekke fabrikat om de er for trange.
Litt tungt å trekke ut kanalen etter fylling om du er liten av vekst, siden du må holde sekken samtidig som du trekker.
Mulig det hadde vært en ide å ha to vegger å sette den mellom så står sekken selv når du trekker ut kanalen.

Fordel om veden ligger høyt, på tilhenger eller lignenede så blir det ikke så mye bøying for å ta den opp.

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

Bengt olsson  
#65437 Hej jag har köpt KISAS vedpack och det är den som för mig funkat bäst,nackdelen är att säckarna inte får vara för små.

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

johoo  
#65442 Tenkte å pröve en vedkanal. Tror du det er ok og punkte den sammen i blikk, eller blir det for tungt? Det er nok en fordel med stativ som holder sekken på plass, og Kisaveds lösning er jo genial! Det er nok litt for dyrt å bestille et slikt stativ hit til Island, men det er vel mulig å sveise sammen noe lignende... Er det noen som vet hva indre målet på vedkanalen for 40l sekker er?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65451 Blikk går sikkert bra men kan vel bli bulket etter hvert.
Ikke sikker på målene (bruker bare 60 l) men fant følgende på nett: En fullpakket 40 L sekk skal måle 62 x 22 x 30 cm.

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

Bengt olsson  
#65499 Hej jag får skicka en Kisa vedpack till dig i en sill tunna, :smile: min far har haft en konservfabrik på Klädesholmen,och dom får fortfarande sill ifrån Island och tom tunnerna går i retur.Men den får nog delas på mitten för att få plats :lol:

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

dimper  
#65725 Jeg har laget en sekkekanal i galvanisert tynnplate etter mål av Espegaards plastkanal, denne skal passe både til 40 og 60 liter sekker og jeg tror målene var 33x23 cm.
Jeg knekkte den i to deler og poppet den sammen, det går utmerket men pass på at det ikke er skarpe hjørner i skjøtene som sekkene kan hekte på, da blir de vanskelige å tre på. I toppen borret jeg hull og tredde tau igjennom slik at jeg har to tau-handtak å dra opp kanalen etter når sekken er full.
Det er også en fordel å ha noe å støtte sekken til på ene siden når du fyller, da unngår du også at den velter når du drar opp kanalen.

I ettertid ser jeg at jeg kunne hatt den bredere enn 23 cm, da 60liter sekkene jeg bruker (fra Felleskjøpet) blir litt romslige den veien og faller litt for mye sammen når jeg drar ut kanalen. Det andre målet på 33cm er passe i mitt tilfelle, da lengden på kubbene som regel blir et par cm +- i forhold til de innstilte 30cm.
Jeg kommer til å lage en ny som er mer tilpasset de sekkene jeg bruker, slik at de blir fastere og lettere å stable pent.

Användarvisningsbild

Re: Pakking av småsekker

stegmaster  
#67966 Har man 100tusen över så kan man ju kjöpa denna. :wink:
http://www.blocket.se/kronoberg/Vedpack ... m?ca=6&w=3
Bild

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68236 http://www.hortinorr.se/prod02.htm
Vet inte prise

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

fga  
#118002 hvem har produserad packaren som ligger på blocket ?

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

ulfgustav  
#118055 Hortinors packare är super har sett den i drift och det fungerar mycket bra.
Vet dock inget pris Men skicka ett mail till Lars

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

skogslasse  
#120965 Hortinors packare verkar onekligen som vettig.
Hur är det egentligen att packa direkt i småsäck med tanke på torkning. Är det torkning i torkugnar som gäller då eller funkar det med vanlig torkning?

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

ulfgustav  
#120969 Det är inget problem, det räcker med att trava dem samt täcka ovansidan mot regn/snö.

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

Bengt olsson  
#121063 Packa ej blöt ved!!!!! Endast torr!!!!! Regel nr 1......

Eftersom veden krymper när den torkar så är inte säckarna fulla när du skall leverera dom.
Har sett skräck exempel på annonser på blocket med små säckar som är halvfulla.
Det skall knappt gå att knyta snöret så fulla skall dom va,plus att veden skall va torr.

Kolla artikel i tidningen G-T ang halv fulla vedsäckar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).