Skogsröjning

Husqvarna 535 FBx

10 inlägg 4314 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 535 FBx

Fmhe28  
#653999 Tänkte dela med mig om min upplevelse av hq 535 FBx

Har länge sneglat på denna maskin och varit nyfiken på röjning i svår miljö.

Familjen har ett mindre Ha skog i Västerbotten. Där det en gång var öppet och man odlade potatis har bara stått och vuxit igen totalt. Det var björk och asp som skjutit upp mot 4 m och med ett avstånd mellan på några cm.

Körde först en stor del med "vanlig" röjsåg och tyckte att det gick helt on. Problemet var att ibland la dom sig som en häck kors och tvärs så man fick dra det åt sidan.

Men...

För ca 1 v sedan köpte jag kjedjeröjsågen från en större firma söderut. Fick hem den när jag kommer in i trapphuset står där en halvpall med sågen på och bara få den in i hissen blev intressant. Moterade ihop den och i helgen var det premiär.

Tankade upp och fyllde sågolja. I början funderade jag på vad jag ställt till med men efter ca q timma var jag och sågen kontanta med varandra.

Jag kommer aldrig ta med motorsågen ut på fält så länge man inte är i grövre bestånd. Rasade slyet till en hög framför så på 30 sekunder hade man sågat det i småbitar och kunde lätt gå vidare. Även stammar på 15cm i diameter var inga problem.

Sele och ryggplatta är imponerande. Jag med taskig höft och whiplashskada klarade köra bra mycket mer än en traditionell röjsåg.

Sammanfattningsvis så är jag grymt imponerad av maskinen. Att starta den med maskinen på ryggen gick lätt även fast man var lite skeptisk innan.

Helt klart värt pengarna! Det ända minus den får är att när man kapar långt ner på stammen finns stor risk att man inte ser att den tar i marken. Upphägningen gör så man inte kan lägga ett plant snitt heller men det är rätt oväsentligt.


Rekommenderar den! 👍



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx

rejser  
#654121 Min är bland mina bästa inköp tillsammans med husqvarnas nya bälte med hängslen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx

Fmhe28  
#654147 Absolut men upplevde idag att upphängningens gummiband var i kortaste laget men en petitess i sammanhanget

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 FBx

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654158 Jag tyckte med att den är bra i grovt där som du säger de bara är att soppa av till stammen är nere om de behövs.
Stubbarna blir höga men dom ruttnar väl på några år.
Frågade på en vanlig röjsåg innan o undrade om längre riggrör för jag är lång (195) mest för att inte få så höga stubbar.
Svaret jag fick av röjningsexperten var ”varför ska du såga nere vid marken, de blir bara stensågningar då” 😉

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx

rejser  
#654162 Ska man följa cert så får inte "högarna" när man röjer bli för höga. Eftersom man lättare kan sektion-ta med den så kan man fördela enklare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 FBx

bgl  
#654168 @gnisten83: denne så kallade röjningsexpert får vi ta med en nypa salt.
Är man fullvuxen (mig 193cm) behöver man längre riggrör för att minska risken för att såga sig i fötterna vid förlorad kroppskontroll!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654177 Kan bara instämma i BGL's ord angående riggrörslängd.

Vet att längre riggrör går att montera på Stihls 490 och 460. Om det funkar på Husqvarna, får andra svara på.

Kan inte nog betona vikten av att ha röjsågen utbalanserad.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 FBx

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654190
bgl skrev:@gnisten83: denne så kallade röjningsexpert får vi ta med en nypa salt.
Är man fullvuxen (mig 193cm) behöver man längre riggrör för att minska risken för att såga sig i fötterna vid förlorad kroppskontroll!

Kontentan var väl egentligen att såga inte så lågt pga risken för markkontakt

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665050 Kört 535 FBX i tre dagar nu.
Den är effektiv, men ganska tung att bära på.
Den väger minst 12 kg, "utan bränsle o skärutrustning".
Överlag är jag nöjd. Det går fort fram i skogen.
Vanlig röjsåg är man liksom "låst" vid att komma vid rät avstånd till stammarna.
Med denna kan man jobba mer i djupled. Väldigt bra.
Mvh

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 FBx

Fmhe28  
#665083 Har gjort samma sak och haft min morbror på en 555fx. Han är inte ens nära samma fart. I och med att det är lite högre (ca 5m) och grövre så kan jag enkelt ta ned i sektioner men för att han ska göra samma får han kasta upp sågen konstant. Jag har slutat ta med motorsågen nästan helt. Tar med den om jag måste lägga fällskär men inte annars!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).