Skogsnyheter

Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogarna

11 inlägg 3520 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogarna

Fredrik Reuter  
#653947 Stick i stäv med i princip allt som tidigare sagts så säger SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) idag att klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i Svenska skogar. Det är den torra sommaren 2018 som ska ses som ett varnande exempel och enligt Giulia Vico på SLU är det troligt att en torr och varm sommar som det var 2018 mycket väl kan vara en vanlig sommar runt 2050.

Har vi då satsat mycket på träd som har ytliga rötter (gran), så kommer dessa i stor omfattning att drabbas av torkstress och sänka produktiviteten i skogarna. Tall är i detta fall bättre då de har djupare rotsystem och kan hämta vatten djupare nere i marken.

Det är Sveriges Radio Vetenskapsradion som har ett inslag om detta idag: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7508443

Skulle denna tes slå in så kan det vara så illa att produktionen i våra skogar sjunker istället för att som tidigare spåtts, öka. Längre växtsäsong och mer ljus spelar ingen roll om tillgången på vatten begränsas.

Vad är dina tankar om detta?




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

Fredrik Reuter  
#653948 Här är pressmeddelandet från SLU som innehåller mer fakta: https://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_ ... et-3020077

   TS
Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

isteskog  
#653951 Ståndortsanpassad föryngring ...... 👍

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

rokon  
#653954 Det där med nederbördens ojämna fördelning i vårt avlånga land samt forskningens siande om framtiden när det gäller temperatur och nederbörd har ju visat på detta i många år nu.
Själv har jag ju mitt skifte vid den övre cirkeln enligt länkningen vid det grönt färgade diagrammet, har varit varse detta i många år nu, och ser positivt på framtiden för egen del.
Vad jag inte förstår det är att man har velat undanta hela den fjällnära och även den övriga inre skogslandskapet i övre Norrland från skogsbruk, där ju förutsättningarna ser ut att förbättras allt eftersom.
I vissa av dessa fall gäller "den enes död den andres bröd" Inga barkborrar här.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

svampbob  
#653967 Det där var inte mycket mera än dåliga killgissningar. Kom ihåg att klimatforskarna har en obruten serie av missade förutspåenden. Det varnades länge för att en ny istid var på väg sedan skulle plötsligt havsytan stiga kraftigt. Manhattan skulle för länge sedan ligga under havet och senare har man börjat felspå ökad värme och nederbörd. Så nu är det nya spådomar igen och det är torka som nu gäller.
Kolla istället i backspegeln. Jag läste härom veckan en Norsk forskningsrapport om bronsåldern. Där nämns i snarast en bisats att då var klimatet 3 grader varmare och den norska civilsationen blomstrade pga klimatet.
https://sciencenorway.no/archaeology-br ... gs/1698522

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

pyntan  
#653991
isteskog skrev:Ståndortsanpassad föryngring ...... 👍

Historiens, dagens eller framtidens ståndort?

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

jannee  
#653995 Sia om framtiden utan något personligt ansvar är vad allt handlar om.
En del forskare har i flera år förvarnat om att vi i östra Sverige ska få varmare men även fuktigare somrar.
Andra varnar för torka.
Årets vår lite torr (men berodde nog mest på att vi inte fick någon snö och någon snösmältning) för övrigt optimalt växtväder för granen och borrarna kommer att få problem.
Sanningen är den att den som lever får se - men som tur är gör jag inte det 😡

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

isteskog  
#654032
pyntan skrev:
isteskog skrev:Ståndortsanpassad föryngring ...... 👍

Historiens, dagens eller framtidens ståndort?

Dagens såklart! Det är ju den vi vet något om ..... 😎

Användarvisningsbild

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

Lars Lundqvist SLU  
#654062 Det finns några uppenbara problem med studien som gör att man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på den:
- Den boreala barrskogens produktion av stamved begränsas normalt av tillgången på kväve, inte vatten. Det finns flera experimentella studier d-r man manipulerat vattentillgången men man har inte fått nån effekt annat än på väldigt speciella ståndorter.
- Studien förutsätter att det finns en stark koppling mellan fotosyntes och produktion, och det gör det för exv gräs, men inte för ackumulerad stamved hos träd.

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#654166
Lars Lundqvist SLU skrev:- Den boreala barrskogens produktion av stamved begränsas normalt av tillgången på kväve, inte vatten.


Har inte jag läst någonstans att östra Småland tex är tillväxten begränsad av vatten? Medan det här på västkusten är kvävet.

Avatar Fallback

Re: Klimatförändringarna kan ge lägre produktivitet i skogar

jannee  
#655011 Finns fler faktorer att räkna med
https://klimat.story.aftonbladet.se/cha ... tus=denied

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).