Skogsröjning

Går det att torka färsk flisat lövträd i säck

5 inlägg 2580 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Går det att torka färsk flisat lövträd i säck

ulfgustav  
#653805 Går det att torka färskt flisat lövträd i storsäck? I så fall hur bör säckarna förvaras? Jag gissar att fukten måste ha möjlighet att lämna inte bara flisen utan också säcken om det inte ska bli mögel?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Går det att torka färsk flisat lövträd i säck

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653807 Är nog ingen höjdare. Alla som håller på med flis har problem med mögel.

Avatar Fallback

Re: Går det att torka färsk flisat lövträd i säck

Avslutat-02  
#653808 Skulle vara om man kunde få igång ett system med fläktar...men bör bli dyrt att torka...

Avatar Fallback

Re: Går det att torka färsk flisat lövträd i säck

Cat554  
#653818 Tørker det på en liten plantork. Du må ha en fläkt, men flisen er da lett å tørke, så det er ikke en stor kostnad. Jeg kjører fläkten 3-4-5 timer pr dag når det er som tørrest, fra middagstid og utover. Et par uker, og du har knusktörr flis med högsta varmeverde.
OH

Avatar Fallback

Re: Går det att torka färsk flisat lövträd i säck

källefall8  
#653825
Skogsola skrev:Är nog ingen höjdare. Alla som håller på med flis har problem med mögel.


Vi flisar torr virke, har aldrig haft ngt problem med mögel så det är inte sanning att ”alla har problem med mögel”.Vi byggde en tork men har aldrig använt den. Givetvis måste man torka flisen om man flisar färskt, det är som med ved - går inte hugga mitt i saven å slänga i en hög å tro att det torkar! Men hugg på vintern Å se till att det ligger luftigt eller fläkta så blir där inget mögel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).