Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20643 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653701 Om nu skolbetyget hade utgjort ett godkänt dokument och kravet hade landat på att det praktiska och teoretiska provet ska göras om vart femte år så hade skolbetygsförfäktarna hamnat i en något besvärlig sits, så att säga.. 😉

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Danskar´n  
#653704 Vad bytte man?...kudde eller tjej?? 😱 😀 😀 Frågan är om han ble nåt bättre på att hantera motorsåg? - eller vad kursen nu gick på...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

halvproffs  
#653724
anersimyra skrev:Om nu skolbetyget hade utgjort ett godkänt dokument och kravet hade landat på att det praktiska och teoretiska provet ska göras om vart femte år så hade skolbetygsförfäktarna hamnat i en något besvärlig sits, så att säga.. 😉



Håller helt med 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

halvproffs  
#653726
Danskar´n skrev:Vad bytte man?...kudde eller tjej?? 😱 😀 😀 Frågan är om han ble nåt bättre på att hantera motorsåg? - eller vad kursen nu gick på...


Skoltiden är väl 2årig så nog lärde väl dom sig ett o annat för framtida bruk.
En annan var ju så blyg på den tiden så jag vågade inte fråga riktigt vad han menade. 😎
Men nog tror jag att han fick behörighet på livstid 👍 😉

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653728
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:Om nu skolbetyget hade utgjort ett godkänt dokument och kravet hade landat på att det praktiska och teoretiska provet ska göras om vart femte år så hade skolbetygsförfäktarna hamnat i en något besvärlig sits, så att säga.. 😉



Håller helt med 👍 😀

Inte jag, man hade isåfall suttit i samma sits som de andra idagens läge...i händerna på exeminatörerna......bara håva in mer på banken...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653731 Aha..vad vi har att göra med är alltså en konspiration mellan regeringen Reinfeldt och säker skogs examinatorer.. 🙂

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

halvproffs  
#653732
vinterrojarn skrev:
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:Om nu skolbetyget hade utgjort ett godkänt dokument och kravet hade landat på att det praktiska och teoretiska provet ska göras om vart femte år så hade skolbetygsförfäktarna hamnat i en något besvärlig sits, så att säga.. 😉



Håller helt med 👍 😀


Inte jag, man hade isåfall suttit i samma sits som de andra idagens läge...i händerna på exeminatörerna......bara håva in mer på banken...


Nu förstod du nog inte anersimyras underbara inlägg. 🤔

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653750 Nu är de flesta säkra tror de..."åh jag har tagit detta kortet och jag slipper ta det igen"

Men är ni så säkra på att det kommer förbli så?
Det är inte jag.
Vad det gäller Reinfeldt och hans regering så var jag nöjd tills han sa att plånboken skulle öppnas för tok.

Detta vansinne med dokumentation och krav skulle aldrig ha fått fäste...
Skolorna skulle fått utbildat och skogsstyrelsen med inga andra.

Kräv saker och utbildningar, men då ska man börja med att granska de gästarbetare vi har här under säsongen...inte jaga inhemsk personal det första man gör...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

halvproffs  
#653753 Klart att dom känner sig säkra nu. Borde även införas behörighetskurs för knivar så att folk inte kunde ta knivar i affärer och mörda andra.
Ja, just ja. Inte skruvmejslar och andra vassa föremål att förglömma.
Röjarn, du som mekar och kan traktorgräsklippare kan inte du se till att det krävs förarbevis för dessa dödliga maskiner som kräver minst ett dödsfall per år.
Va pengar du skulle göra!
Förresten du bor ju bredvid älven och det är ju på tal om bevis om att få framföra vattenscooter. Du är ju som gjord för att leda dylika kurser.
Nog måste vi försöka nå en nollvision och då krävs det kunniga utbildare med jävlaranamma som dig.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653764 Det var trevliga ord där proffet.. 👍
Men jag tror nog att jag avstår, jag har inget emot utbildningar..men förarbevis och kort, påtvingade licenser mm bara för att tjäna pengar har jag svårt för, så därför hade jag blivit en värdelös exeminerare...för jag hade aldrig känt för att ta betalt för min erfarenhet och kunskap....

Är dum i huvudet jag vet jag vet...men sådan är jag...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Robertberg  
#653775 Är det ett krav att man tar betalt eller hutlöst betalt för att få utfärda dylik dokumentation då?

Att anordna ett praktiskt och teoretiskt prov förr 300 kronor / person borde väl inte vara omöjligt?
Konstigt att det ingen redan gjort det med tanke på hur länge motorsågkörkortet funnits.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653783 Det är inte omöjligt att starta kurser med dokumentation.

Men än så länge har jag annat att spendera tiden på..

Vad det gäller trädgårdsmaskiner så har vi som är återförsäljare ett stort ansvar vad vi släpper ut tillbaka från verkstaden.
Maskiner med defekta säkerhetsanordningar får man inte släppa iväg, maskiner med urkopplade anordningar skall åtgärdas mm.

Hur många tror ni bryr sig till punkt och pricka?
Hur många sågar har man inte sett andra mekaniker släppt iväg trots att stoppknappen varit defekt...kunden ville inte kosta på...
Det har jag aldrig brytt mig om, är säkerhetsanordningar trasiga då byts de oavsett, för det är nog säkert mitt huvud som ryker om något sker...

Dåliga torkarblad på en bil som jag bara skulle byta bromsar på..de byts men tar inte betalt för jobbet...och brukar vara schysst med priset...
Brukar ha några billiga från Dollarstore eller liknande liggande..

Är noga med att fråga alla kunder när de hämtar sågar eller lämnar in sågen om de har sågskyddsbyxor.... Har de inte de så kollar vi på nya, har de gamla så brukar jag byta in...

Instruktioner om hur man filar sin kedja eller klinga för att undvika skador...
Den som vill ha får alltid ta broschyrer med röjningsinstruktioner/motorsågs instruktioner.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653868 De flesta skogsskolor idag har utbildningar som ger kompetens långt över vad Säker skog kräver i sina och korten ingår oftast i utbildningarna för det är så det ska vara idag. Går du skog så får du AB oavsett inriktning och C, S och annat för de som har manuellhuggning och andra inriktningar.
Att det finns kort och så i utbildningar är väl inget nytt, fast det brukar vara myndigheter som ger ut dem.

Vissa bolag kräver säker skogs kort. Det får man kolla upp så man vet allt är rätt om nåt händer.
Mitt försäkringsbolag kräver inte att jag har "Säker Butik" det för det jag gör med såg, det räckte med att vara certifierad mekaniker.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653874 De som är Hva handlare måste ha minst en anställd som har behörighet på motorsåg, de kräver inte motorsågskörkortet..för det finns inte som lagkrav...men behörighet finns det krav på.

Verkstäderna däremot klarar sig utan dessa krav från Hva, men som du skrev Mange, certifiering på mekaniker kan krävas..

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653880 Behörighet på motorsåg som A och B är inte samma som "Säker butik" I säker butik ingår att man ska ha A och B.
https://sakerskog.se/saker-butik-2/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).