Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490673 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653608
ÅsaNisse skrev:D Brown: I Vilket läge poppar säkringen? Direkt när du vrider på tändningen eller när du stegar upp till startläget. Provat att vrida till startläge utan att trampa ned kopplingen? Jag kollade på ett elschema och F10 säkringen går bara till tändningslåset och från det till thermostart ( som du kopplat bort) och vidare till startmotorns relä men passerar ju startspärrkontakt vid kopplingspedalen och två reläer. Både K4 och K5 tycks ha med startspärren att göra.


Tack för dina tankar 🙂
Jag var tvungen att offra en säkring bara för att vara säker.....den poppar direkt, på läge ett.

Har tittat runt avgasröret (som är sidmonterat) men jag ser inte ens att någon kabelstam eller enskild kabel skulle ligga nära. Annars har ju det nämnts på flera ställen.

Reläerna k4+k5 provade jag först utan det ena, sedan utan det andra. Efter det flyttade jag över k1+k2 (arbetsbelysning) som var exakt lika.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653620
1593885429_img_20200704_195605.jpg
1593885220_img_20200704_194149.jpg
Nu jävlar hittade jag felet 😁

Jag öppnade instrumentpanelen för att byta tändningslåset, då på kontakten till tändning satt en rätt grov kabel med hemmapressad kabelsko.....oklart vad den är till.

Den kabeln kändes rätt misstänkt, jag gick hem och hämtade ficklampa och får då de att den är i kläm och sönderskavd vid stoppet för bromspedalerna, just vid bromskontakten.

Jag pirkade loss kabeln och provade just att starta med tändningslåset fortfarande hängandes löst. 👍

Även det eftermonterade kablaget till skoplåsning/3:e funktion ser man har vart i kläm på samma ställe.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#653754 Ganska vanligt med elfelen är att det är efteråtmonterade kablar m.m som orskar problemen, tycker själv i varje fall på maskiner jag reparerat att 90% av problemen orsakas av dåliga eftermontage 😢 Många gånger av auktoriserade verkstäder gjorda montage.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653869 Det var ändå ÅsaNisse som fick mig på rätt spår. Jag hade själv inte reagerat på exakt i vilket läge säkringen gick.

Stämmer som du skriver om eftermonterad el, t.o.m två kablar hade ju vart i och trasslat i samma nyp. Original elsystem ser ju väldigt genomtänkt och skyddat ut.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#655263 Såg på hitchen på grannens 6350, den ser ut att ha mer frigång än min 6200 även om vi hade haft samma hjulutrustning. Hans är ngt äldre där hitchen är fast och jordbruksdraget är bortplockat, tror det är en löstagbar kassett. På min sitter kassetten fast och man byter dragbom - hitch/jordbruksdrag.

Är det ngn här med samma hjul som jag (18.4R-34) fast med äldre typen av hitch? Vilken frigång är det isf på sämsta stället under hitchen?
På min är det 40cm och även om jag byter till 18.4-38 så gör det ju bara 5cm på frigången, kanske ngt mer med diagonaldäck om dom är lite styvare och inte flyter ut lika mycket.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655359 Då har nog de äldre samma drag som på 505-905, där jordbruksdraget med sätts under hitchen

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#655366 Här i Sverige kom eurodraget som std 00-01 men utomlands fanns det gammla kvar rätt mycket längre

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#655447 6550 med fast hitch så är det 425mm på lägsta punkten med 520/70-34 däck. Dragarmarnas yttre fästöron är ganska exakt på samma höjd som lägsta punkten på hitchen vilket är tvärgående runda röret längst bak på denna hitch.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#655538 Då är det inte mycket mer än plåten under holken - ca 25mm som skiljer. Ser ut å vara mer. Imorn ska jag förresten byta kretskort till DPSn, ska bli spännande å se om det hjälper sedan! Detta forum är en outtömlig källa av information😊 Tack för det!

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662098 Är det någon praktisk skillnad på neutrallägena?

Funderar på vad som är bäst att göra vid krankörningen när man står och varvar stillastående? Har jag förstått det rätt att fram/back lådan ligger först efter koppling och turbin och därför borde vara lämpligare att lägga i neutralläge vid krankörning än någon av gruppväxlarna?

Hur är bäst att göra eller spelar det ingen roll?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#662107 Jag lägger i princip alltid F/B i friläge mest beroende på att man oftast skall på andra hållet +att den spaken är närmast

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#662598 Jag gjorde ju tidigare i år ett fäste för ventilpaketet i hyttens bakre stolpar för att komma från resonans ur växellådan samt att om behov finns kunna sätta kranen i trepunkten. Visade aldrig hur det blev. Fungerade men inte fullt optimalt. Såhär blev det i alla fall:
1598124401_img_20200822_100555244.jpg


Men nu senaste dagarna har jag konstruerat ett fäste jag hoppas vara nöjd med. Det blir som en plåtlåda som ersätter nedre rutan. Ventilpaketet vinklas in så spakarna kommer in och så skjuvs det hela in likt en byrålåda. På var sida ventilen sitter ett fykantsrör (förstärkt med ett plattjärn i underkant) som agerar skena. När paketet är hela vägen in åker spärrarna upp och hindrar paketet från att åka ut igen.
Tanken är att täta med någon form av skumgummi så värmen vintertid stannar i hytten.
Lack får bli när jag vet att jag är nöjd, eller får tid och lust.
Eventuellt kommer spakarna böjas något så de kommer längre in i hytten. Men det krävs lite utvärdering innan detta sker.
Bilder antar jag ni vill se, så här är en hel hög:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662622 Slide in kan nog bli en vettig lösning
Den sticker in där fotlådan sticker ut när man har twin trac, hur blir de med fotutrymmet?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#662633
gnisten83 skrev:Slide in kan nog bli en vettig lösning
Den sticker in där fotlådan sticker ut när man har twin trac, hur blir de med fotutrymmet?

Jag hoppas på det.
Fotutrymmet påverkas i princip inte alls då den sluttar kraftigt uppåt från golvet och bara sista biten är lodrät. Man får ut tårna hela vägen till där glasrutan normalt sitter.

Planer om enklare Twintrac finns. Tror det skall finnas plats även för detta.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#667665 Mer än såhär borde väl framaxeln kunna pendla? Hur mycket till? Kan jag ta bort stoppen om jag tar bort skärmarna? För med skärmarna på får det nog inte pendla mer vid fullt styrutslag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).