Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20641 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653327 Det bästa Arbetsmiljöverket kan göra med detta är att ta bort skräpet.
Det är och blev fel, lär sig då av misstagen och gör inte om det. Ta bort det och försök aldrig igen med något liknande.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Vardon  
#653328
vinterrojarn skrev:Det bästa Arbetsmiljöverket kan göra med detta är att ta bort skräpet.
Det är och blev fel, lär sig då av misstagen och gör inte om det. Ta bort det och försök aldrig igen med något liknande.


Så man kan ha helt outbildad utländsk arbetskraft och kapa vindfällen?

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653329 Finns det säkert ändå..det är jag övertygad om.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Vardon  
#653331
vinterrojarn skrev:Finns det säkert ändå..det är jag övertygad om.


Och det gör det inom de flesta områdena allt från elda batterier till dräpa fruar kanske inte är en bra ide att tillåta allt som någon bryter emot...

Bara att nu riskerar arbetsgivaren sanktionsavgifter, kontroll från amv och straffpåföljd vid olycka....

Men blir ju billigare för mig som markägare

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653332 Är inte sagt att allt ska tillåtas, men detta är så ogenomtänkt från början att man funderar över hur de ens tänkte från början.


Hade säkert en väldigt god idé som utvecklats av konsulter och tjänstemän till detta tok...
Precis som så mycket annat som svenska myndigheter utför idag.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653335 Varför gjorde man det inte enkelt för alla.
Alla måste ha genomfört en kurs/utbildning.
Vad är det som är så svårt med det?

Krav på dokumentation visar bara vad admin styrt Sverige är..allt ska ner på papper och dokumenteras, arkiveras mm...
Kostar mycket mer än att använda sunt förnuft och hjärnan.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Vardon  
#653337 Ialla fall ett konkret förslag det är det första jag sett dock blir det mycket mer komplicerat framför allt för självverksamma i skogen

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653351 Nja det skulle ha gått bra att alla dessa förmågor som jobbat på skogsstyrelsen i skogen med såg skulle ha haft kurser för själverksamma, då hade dessutom kompetens funnits kvar även där.

Och våra myndigheter jobbat som myndigheter ska tillsammans och mot aktiva mål.
Det hade dessutom bekostats av det man redan betalat,nämligen skatten,så där hade ett riktigt vinn vinn system tagit fart.

Nu har man bara spelat några med kapital i ögonen i händerna...men det går att rätta till ännu.
Gör skogsstyrelsen till vad det var, en skoglig verksamhet med riktiga mål och säkerhet, utbildningar...inte jaga skogsägare eller insekter...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653380 Jag gissar på att belackarna av motorsågskörkortet blivit kuggade och därför uttalar sig kritiskt i frågan.. 🤣

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653381 Du gissar som du förstår...inte alls rätt.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653390
Vardon skrev:Så man kan ha helt outbildad utländsk arbetskraft och kapa vindfällen?

Har jag sett många gånger. Även sett de som röjer och hugger för de stora bolagen. I vissa fall inte ens skyddsbyxa. Bolag som inte anställer nån eller ger uppdrag till nån utan utbildning.
HA!

Pengar talar ett helt unikt språk.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

hfab  
#653441
anersimyra skrev:Jag gissar på att belackarna av motorsågskörkortet blivit kuggade och därför uttalar sig kritiskt i frågan.. 🤣

Jag har med beröm blivit godkänd på de Säker skog utbildningar jag gått.
Trots det är jag mycket kritisk till hela spektaklet.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653452 Det kan väl kanske vara värt tycker de om inget händer...att betala kanske under bordet..är kanske en annan lösning..
De är kanske vana vid att man skadar sig i skogen i sina hemländer och ändå håller man tyst emot betalning...

Vilket som så tror dock jag att det sker mer och oftare än vi tror och hoppas på.... Att folk jobbar utan dessa krav på sig...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Patan  
#653503
anersimyra skrev:Jag gissar på att belackarna av motorsågskörkortet blivit kuggade och därför uttalar sig kritiskt i frågan.. 🤣

De va inte så intelligent skrivet har man skogsbruksskola i bakgrunden uppfattar man ju körkortsteorin som en 6 åring har skrivit frågorna.

Frågan kvar står vart står det att gymnasial utbildning inte är godkänd

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653509 "Notera att kravet gäller dokumentation av avklarade prov, inte att man ska gå en utbildning."

Detta går att läsa ur texten.
Kravet är alltså dokumentation på att man har klarat teoretiskt och praktiskt prov..
Det framkommer inget om gymnasieutbildning,
Så den som hävdar att det ej är tillämpligt, far med osanning. Är svaret ifrån myndigheten själv så har inte tjänstemannen någon koll på vad lagkravet egentligen säger.

Utbildningen gäller och finns det dokumentation på detta så har du fullgott emot lagkravet.

Eftersom Arbetsmiljöverket ej godkänner kurser, utbildningar så är det orelevant vart eller vem som utbildat, eller formen på utbildningen, huvudsaken är att den följt den klassificering man satt.

Huvudsaken är att någon dokumenterat att proven blivit utförda, går lika bra med arbetsgivaren själv som dokumenterar detta under en kurs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).