Motorsåg och handhållet

behörigheter på livstid

170 inlägg 20668 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653234 Blir ju så här när Sverige valt en väg att allt ska finnas på papper... erfarenhet och kunskap räknas inte utan endast utbildning..
Sedan om du verkligen kan något eller inte är skitsamma...så länge det finns på papper att du gått en utbildning...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653237 Nu tar vi det en gång till..👍😃 alla som envist påstår att ett gymnasiebetyg är ett godkänt dokument är antingen inte läskunniga eller slår ifrån sig faktan som är väl beskriven i afsen.. 🤣 ...../.. https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... adi689.pdf

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

tallen100  
#653238 Ja skolor och kurser till allt ska det va och sedan ska dom klaga på att det inte finns folk med rätt kompetens.
Det finns många som kan väldigt mycket och har ett brett
Kunnande, men att hålla sej med alla kort och fortbildningar är både kostsamt och tar en väldans massa tid.
Bara titta på ykb fjanteriet, där försvann många bra chaufförer och extrachaufförer...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653240
vinterrojarn skrev:Blir ju så här när Sverige valt en väg att allt ska finnas på papper... erfarenhet och kunskap räknas inte utan endast utbildning..
Sedan om du verkligen kan något eller inte är skitsamma...så länge det finns på papper att du gått en utbildning...

Trams.. 😀 erfarenhet och gedigen kunskap är oftast en förutsättning för att du ska vara anställningsbar, och du har väl hört talas om begreppet provanställning? Då provanställning är något som tillämpas hos företaget som jag jobbar för så har det inneburit att vi sedan i våras ” ratat ” två personer med färsk arboristutbildning och en person som visserligen hade lång erfarenhet men som saknade viktiga kunskaper och insikter som enbart en bra utbildning kan ge.

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653241 Åh nej det är inte trams... Undrar hur många mekaniker jag träffat som inte kunnat någonting...men som haft en utbildning bakom sig...medans de som verkligen kan eller kunde något gått arbetslösa...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Patan  
#653258 Anersimyra vart står det att gymnasial utbildning inte är godkänd

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653264
vinterrojarn skrev:Åh nej det är inte trams... Undrar hur många mekaniker jag träffat som inte kunnat någonting...men som haft en utbildning bakom sig...medans de som verkligen kan eller kunde något gått arbetslösa...

Du har naturligtvis aldrig träffat på någon yrkesverksam mekaniker som inte kan någonting om vad som ingår i arbetsuppgifterna. Och de där ” de ” som är så otroligt duktiga kan ju med lätthet skaffa sig en adekvat utbildning om de verkligen är så intresserade av jobbet som du säger. Annars kan jag ge ett exempel på varför en yrkesman med riktigt lång erfarenhet som är riktigt bra på det han gör ändå aldrig kan komma i fråga för en anställning. Det gäller en vän till mig som kört Alstor i många långa år men ändå aldrig kan få anställning för att köra skördare och skotare då han inte för sitt liv begriper sig på maskinernas dator. Som arbetsgivare är då förstås valet lätt att anställa någon välutbildad men med mindre erfarenhet då den erfarne helt enkelt inte har förmågan att utföra jobbet i en modern maskin. I mitt exempel så övertrumfar en bra utbildning med råge den kunskap, eller rättare sagt avsaknaden av kunskapen hos min vän.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653265
Patan skrev:Anersimyra vart står det att gymnasial utbildning inte är godkänd

Nu har jag länkat till det stycket minst två gånger.. 😉

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653267 Arbetsmiljöverket varken arrangerar eller god­ känner några utbildningar. Text klippt ur afsen som jag länkat till.. 🙂

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653268
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Åh nej det är inte trams... Undrar hur många mekaniker jag träffat som inte kunnat någonting...men som haft en utbildning bakom sig...medans de som verkligen kan eller kunde något gått arbetslösa...

Du har naturligtvis aldrig träffat på någon yrkesverksam mekaniker som inte kan någonting om vad som ingår i arbetsuppgifterna. Och de där ” de ” som är så otroligt duktiga kan ju med lätthet skaffa sig en adekvat utbildning om de verkligen är så intresserade av jobbet som du säger. Annars kan jag ge ett exempel på varför en yrkesman med riktigt lång erfarenhet som är riktigt bra på det han gör ändå aldrig kan komma i fråga för en anställning. Det gäller en vän till mig som kört Alstor i många långa år men ändå aldrig kan få anställning för att köra skördare och skotare då han inte för sitt liv begriper sig på maskinernas dator. Som arbetsgivare är då förstås valet lätt att anställa någon välutbildad men med mindre erfarenhet då den erfarne helt enkelt inte har förmågan att utföra jobbet i en modern maskin. I mitt exempel så övertrumfar en bra utbildning med råge den kunskap, eller rättare sagt avsaknaden av kunskapen hos min vän.


Vet flera stycken som gjort precis tvärtom.
Vägrat de som kan data men inte har erfarenhet av att köra, har istället anställt folk som inte kan data och struntar i att ställa om kranen efter att ha fått hjälp någon gång med den... Men har kunskapen och erfarenheten sedan länge att köra och bara få fram virke... 😉
Så allt blir inte bättre av att man har papper att vifta med...och jo då nog tusan har man träffat på reservdelsbytare allt...mekaniker kommer de aldrig att bli, trots sina utbildningar...

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653269
anersimyra skrev:Arbetsmiljöverket varken arrangerar eller god­ känner några utbildningar. Text klippt ur afsen som jag länkat till.. 🙂


Men då godkänner de ju inte heller säkerskogs utbildningar heller... 🤔 😉


Utan bara att krav finns på dokumentation om avlagda prov... praktiskt och teoretiskt...

Beror på hur man tolkar detta..
För det bör då räcka med att någon skrivit ner lite dokumentation om att den och den gjorde provet då och då...bifoga bild på godkända prov så är det klart..kan till och med arbetsgivaren själv göra.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

anersimyra  
#653291
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Arbetsmiljöverket varken arrangerar eller god­ känner några utbildningar. Text klippt ur afsen som jag länkat till.. 🙂


Men då godkänner de ju inte heller säkerskogs utbildningar heller... 🤔 😉


Utan bara att krav finns på dokumentation om avlagda prov... praktiskt och teoretiskt...

Beror på hur man tolkar detta..
För det bör då räcka med att någon skrivit ner lite dokumentation om att den och den gjorde provet då och då...bifoga bild på godkända prov så är det klart..kan till och med arbetsgivaren själv göra.

Det står som sagt vem som helst fritt att starta upp en utbildningsorganisation, och i dag finns det tämligen gott om aktörer som inte har någon som helst koppling till säker skogs organisation, Stavdal är exempel på en aktör som finns i nästan hela landet.

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Patan  
#653297
anersimyra skrev:
Patan skrev:Anersimyra vart står det att gymnasial utbildning inte är godkänd

Nu har jag länkat till det stycket minst två gånger.. 😉

Har läst och hittar fortfarande inte

Avatar Fallback

Re: behörigheter på livstid

Avslutat-02  
#653303 Det står inte heller.
Det enda som står är att det krävs dokumentation över praktiska och teoretiska prov...kan vilken som helst utföra.
Det står vem som helst fritt att starta utbildningar, ja men det struntar Arbetsmiljöverket i, för de godkänner ju inte utbildningar...

Och de kräver inte utbildning heller utan dokumentation...
Alltså skrift, med helst bilder på att du avlagt prov, praktiskt och teoretiskt... varken mer eller mindre.

Det är här det blir förvirring...vissa tror man måste gå en kurs med utbildning...men nej..den är ovidkommande..men inte för säkerskog, de vill ju sälja sin affärsidé...
Och leka myndighet...

Användarvisningsbild

Re: behörigheter på livstid

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653319 Lite slappt att ansvarig myndighet inte tagit tag i detta. Det klart de tycker det är bra om nån annan tar tag i det men det blir inte rätt.
Kunskapsutveckling och lärande är inte fel, men det blir lite mycket tjafs o tramsande som tar focus från ämnet om det inte är rätt.
Snacket var från början att deikke yrjkesverksamma skulle utbildas och de som var yrkesverksamma fortsätta utbildas av de organ som fanns.
Ingen dum idé. Nu blev det tvärt om och problemet kvarstår med olycksrisker för de ej yrkesverksamma.

En paralell vore att trafikskolorna gav ut trafikbehörigheter, de gör de inte, de kan och får de inte heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).