Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 140270 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652748 Nja det kan du anse om du vill.
Men faktum kvarstår, utan barret så hade inte folk kunnat lägga in klickgolv..

Om nu Industrin hade sett möjlighet av björken hade de hellre valt denna till detta, men det finns inte på kartan..
Varken ekonomiskt eller möjlighetsmässigt.
Att jag skulle svammla som TS får stå för dig.

Jag har mest löv,men har även tall.
Gran klarar inte av att växa utan att bli rutten.

En grund är en grund, alltså ett fundament.
Medans huset kan vara byggt av trä, ser dock inte många byggda av löv...vart är den ekonomin?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652749 Vad tror ni Industrin tjänar mest på, att sälja lövvirke som fiber, eller att plocka ur stockar ur massan och såga själv, trots att man köpt det som massa?

Helt klart som fiber.
Finns ingen möjlighet att ekonomiskt hitta guldkorn med höga kostnader för löner mm.

Det är billigare att bunkra ihop skiten och sälja till industri utomlands.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652751 Industrin idag tjänar alltid mer på fiber än på timmer, vare sig det är löv eller barr. Bara att studera bokslutet för t.ex. Södra, där sågverksamheten knappt ger någon vinst alls, medan de närmast täljer guld med massavedsbruken.

Lennart Bertilsson skrev en gång att Södra borde höja massavedspriset med en hundring och samtidigt sänka timmerpriset med en hundring. Ligger nog en hel del i detta, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Torbjörn Johnsen  
#652752 Och det är svenska skogsägare nöjda med som en helt OK situation?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652756 Tja, de anpassar sig till verkligheten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652760 Varför skulle vi som säljare ha med att göra vad köparen gör med sin köpta vara?

Ifrågasätter man vad kungsörnen gör med spannmålen de köper in?
Eller vad lantmännen gör?

Sågverken går med liten marginal vinst, och fibern går med kanonvinst, det är ju bara bra.
Ökar på skatteintäkter och arbeten.

Vinn vinn..
Vad vi i övrigt tycker om Industrier eller förädlingen är skitsamma..det är inte vårt efter att ha sålt..

Det enda detta talar för är att odla upp 2 omgångar löv på en 1 omgång barr..
Där lövet nu växer in som gallring, avverka tidigt och låt komma igen,där man planterat gran som idag är i första/andra gallring låt växa på sig till slutavverkning.

Men att hålla på själv och kladda,. Nej tack.

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#652762 Det är bra att vi har med industrin i diskussionen om lövträd, annars kan de ju tro att allt är bra, och vi är nöjda.
Så därför blandar jag ALLTID in industrin i mina trådar, och det borde ni andra oxå göra.
Nu till mer lövträd, jag kan se på en planka vad det är för träd i nio fall av tio, den som är bättre ljuger.
Det är inte alls så att man blir något bättre med ålder eller erfarenhet, utan där stannar det, träd ser väldigt olika ut på individnivå och det är bara omöjligt att alltid ha rätt, men nu ska vi lära oss upp till 9 av 10 lövträd klokare kan vi inte bli.
Nu pratar vi okantade plankor, men du har inte mycket hjälp av barken, det finns några få saker som barken kan ge dig, så vi tar det först, och det är på de bandporiga träden, det finns bara tre där, Ek, Ask och Alm, men tro inte det är lät för det.
De ser likadana ut om du tittar på en planka, ofta väldigt livliga, men de kan alla se ut på många sätt i sina mönster, så du kan inte skilja dom åt där, eken har kraftiga märgstrålar och där klarar jag att 100% skilja ut Eken från Alm och Ask, då har vi dessa två kvar, båda bandporiga, men bandporer ger ingen fingervisning om vilket av de två träden det är.
Så då kommer vi till barken, och den kan ju se ut hur som helst som vanligt med bark, men här är det EN stor skilnad, Ask barken smäller av som ett käx, Almbarken har sega jävla fibrer som gör att barken är omöjlig att bryta av utan svårighet. Det är såna här saker man kan lära sig, och bli duktig på att skilja de flesta träslag åt, men 100% blir du aldrig, jag lovar.
Vi ska titta på de ströporiga nästa gång, nu när vi i alla fall klarar tre träslag lätt.
Kolla bilderna bandporig Ask med en förstoring, och sen en Asp som tillhör de ströporiga Lövträden, dessa har ju även betydligt svårlästa årsringar av naturliga skäl, även det väldigt olika trots samma träslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652764 Nä frågan om att blanda in Industrin är inte alls med den ekonomiska utvecklingen av lövskogen att göra, utan kommer senare i frågan.

Industrin styr bara efterfrågan och agerar därmed första delen av marknaden emot skogsägaren.

Om jag ska försöka sälja mitt virke så har jag flera alternativ att välja bland.

1. Sätta ut det på annons.
Inte en aning om hur lång tid det tar att bli av med.

2. Förädla själv, såga, torka mm och börja sälja enligt punkt 1.

3. Sälja åt Industrin, därmed få sämre betalt än att odla barr, men jag får dock pengar för min vara och ganska snabbt.
4. Skapa upp lövet till ved och sälja den vägen. Enligt punkt 1.

5. Börja köpa mögelvirke, halvdöda trän mm och försöka skryta över hur mycket jag tjänar, men ändå inte vill uppge fakta...

6. Såga omkull alltihopa och börja om på nytt...

Valet är ert....jag kör punkt 3 och 4......

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652766
ulf 1 skrev:Det är bra att vi har med industrin i diskussionen om lövträd, annars kan de ju tro att allt är bra, och vi är nöjda.
Så därför blandar jag ALLTID in industrin i mina trådar, och det borde ni andra oxå göra.
Nu till mer lövträd, jag kan se på en planka vad det är för träd i nio fall av tio, den som är bättre ljuger.
Det är inte alls så att man blir något bättre med ålder eller erfarenhet, utan där stannar det, träd ser väldigt olika ut på individnivå och det är bara omöjligt att alltid ha rätt, men nu ska vi lära oss upp till 9 av 10 lövträd klokare kan vi inte bli.
Nu pratar vi okantade plankor, men du har inte mycket hjälp av barken, det finns några få saker som barken kan ge dig, så vi tar det först, och det är på de bandporiga träden, det finns bara tre där, Ek, Ask och Alm, men tro inte det är lät för det.
De ser likadana ut om du tittar på en planka, ofta väldigt livliga, men de kan alla se ut på många sätt i sina mönster, så du kan inte skilja dom åt där, eken har kraftiga märgstrålar och där klarar jag att 100% skilja ut Eken från Alm och Ask, då har vi dessa två kvar, båda bandporiga, men bandporer ger ingen fingervisning om vilket av de två träden det är.
Så då kommer vi till barken, och den kan ju se ut hur som helst som vanligt med bark, men här är det EN stor skilnad, Ask barken smäller av som ett käx, Almbarken har sega jävla fibrer som gör att barken är omöjlig att bryta av utan svårighet. Det är såna här saker man kan lära sig, och bli duktig på att skilja de flesta träslag åt, men 100% blir du aldrig, jag lovar.
Vi ska titta på de ströporiga nästa gång, nu när vi i alla fall klarar tre träslag lätt.
Kolla bilderna bandporig Ask med en förstoring, och sen en Asp som tillhör de ströporiga Lövträden, dessa har ju även betydligt svårlästa årsringar av naturliga skäl, även det väldigt olika trots samma träslag.



Du får skapa en annan tråd för detta Ulf, i denna diskuterar vi ekonomi inget annat..

Vill du diskutera om sågning eller hur man känner igen vissa skador på virke ta det där..

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#652776
vinterrojarn skrev:
ulf 1 skrev:Det är bra att vi har med industrin i diskussionen om lövträd, annars kan de ju tro att allt är bra, och vi är nöjda.
Så därför blandar jag ALLTID in industrin i mina trådar, och det borde ni andra oxå göra.
Nu till mer lövträd, jag kan se på en planka vad det är för träd i nio fall av tio, den som är bättre ljuger.
Det är inte alls så att man blir något bättre med ålder eller erfarenhet, utan där stannar det, träd ser väldigt olika ut på individnivå och det är bara omöjligt att alltid ha rätt, men nu ska vi lära oss upp till 9 av 10 lövträd klokare kan vi inte bli.
Nu pratar vi okantade plankor, men du har inte mycket hjälp av barken, det finns några få saker som barken kan ge dig, så vi tar det först, och det är på de bandporiga träden, det finns bara tre där, Ek, Ask och Alm, men tro inte det är lät för det.
De ser likadana ut om du tittar på en planka, ofta väldigt livliga, men de kan alla se ut på många sätt i sina mönster, så du kan inte skilja dom åt där, eken har kraftiga märgstrålar och där klarar jag att 100% skilja ut Eken från Alm och Ask, då har vi dessa två kvar, båda bandporiga, men bandporer ger ingen fingervisning om vilket av de två träden det är.
Så då kommer vi till barken, och den kan ju se ut hur som helst som vanligt med bark, men här är det EN stor skilnad, Ask barken smäller av som ett käx, Almbarken har sega jävla fibrer som gör att barken är omöjlig att bryta av utan svårighet. Det är såna här saker man kan lära sig, och bli duktig på att skilja de flesta träslag åt, men 100% blir du aldrig, jag lovar.
Vi ska titta på de ströporiga nästa gång, nu när vi i alla fall klarar tre träslag lätt.
Kolla bilderna bandporig Ask med en förstoring, och sen en Asp som tillhör de ströporiga Lövträden, dessa har ju även betydligt svårlästa årsringar av naturliga skäl, även det väldigt olika trots samma träslag.



Du får skapa en annan tråd för detta Ulf, i denna diskuterar vi ekonomi inget annat..

Vill du diskutera om sågning eller hur man känner igen vissa skador på virke ta det där..

Du må inte gilla uffe men att be honom sticka från sin egen tråd är bara fel.
Dessutom har du redan din egen tråd för lövträds ekonomi så varför håller du inte den diskussionen där?

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
#652778 Vad heter tråden?
Den handlar om ekonomin med lövträd.

Jag har bett honom skapa en ny tråd om sågning inget annat...läs istället för att bråka.

Avatar Fallback

Re: Lövträd som ger pengar

Blivande snickare  
#652779 Ja, den heter så och Ulf förevisar sitt sätt att förtjäna pengar på lövträd. Sifforna har vi inte fått se visserligen :)

Men om ekonomin ska diskuteras här, vad är pointen med din tråd?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

halvproffs  
#652784 Lika barn leka bäst.
När lövträden är en pest.
Björken endast till ved duger.
Industrin av oss pengarna suger.
Av detta kan vi lära.
Ekonomin ej kan bära.
Vi måste själva det fixa.
Med björkveden trixa.
Tills lädret är fullt.
Så slipper vi detta tumult. 😉

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Älgfoderodlare  
#652786
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:Vissa säger de har ekgolv, men de har gran med ekfaner ovanpå..det är inte ekgolv..utan istället för..

En björk är inte mera värd här som timmer än vad barr kubb är, så varför ska jag satsa på mindre sågbart, och sämre betalt?

Haha, så ett trähus med betonggrund borde alltså inte få kallas trähus? Eller hur tänkte du nu? :)
Du går mot samma ytterlighet som Ulf, bara löv. Men i verkliga världen utesluter inte det ena det andra.

För att inte ens du kan spå framtiden å jag personligen iaf sitter inte med alla ägg i samma korg. Satsar vi inte å vågar så lär inget förändas heller.


Kan bara hålla med dig där "Blivande snickare" ! För även om jag är en "småskutt" ( Ulf1's benämning ) med mina 65 ha, så kan jag ha många varierande skogsbestånd på dessa marker. Och eftersom jag inte lever av vad marken producerar, har jag både tid o möjlighet att söka mig framåt. Skogsbruk är ju ingen kvartalsverksamhet så varför ha bråttom när mina förutsättningar är som dom är ?

Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

ulf 1  
#652804 Det är bra grabbar, förresten var är brudarna, nu går vi vidare i att lära oss mer om Lövet och den konstigt dåliga behandling som den får av skogsstyrelsen, skogsindustrin och i viss mån forskarna .
Jag har en sak som kanske inte så många vet om, det är den konstiga synen på löv, som jag tycker är helt tillskruvad och falsk av skogsstyrelsen.
Vad är ädellöv, de flesta tror givetvis att det finns olika grader av kvalitet i trädarterna och att det avspeglar sig i Skogsstyrelsens ordval, men dom är som vanligt ute och cyklar, Ordet ädellöv har inget med det att göra, det är ett byråkratiskt ord på träd som man godtyckligt tycker man kan ge bidrag till, och med det följer en massa andra idiotier.
Alla Lövträd ska givetvis dras över samma kam när det gäller bidrag, så sluta genast med denna korkade indelning.
Det dyraste lövträdet just nu är nog masurbjörk, men inte fan räknas det som"ädelt", att nån kung för hundratals år sen ville ha vissa trädarter för sig själv, gör inte det träd till ädla heller, makthavare ska hålla sig borta från att bestämma över naturen, det är bara att pröjsa ut bidrag (om det är det byråkratin fått för sig) till ALLA Lövträd, och sluta med denna löjliga indelning.
Numera får ju "ädellöv" bidrag för stängsel, även i trä, men dessa bidrag ska givetvis pröjsas ut för alla Lövträslag, vi måste snabbt ändra på fördelningen barr, löv i våra skogar, och anpassa oss till det moderna skogsbruket, som går hand i hand med naturen, inte riskkapitalisten, skogsindustrin ska inte bestämma över vad som ska växa i våra skogar, vi måste titta och lära av naturen.
När Lars häcklade mig för min "lyft inte ett finger" skog så kommenterade han inte en enda gång det faktum att över 50% var lövträd, ingen människa hade kladdat i dessa före detta betesmarker på 65 år, efter att de blivit självsådda. Alla vet vad Lars säger om skogar som får sköta sig själva eller som ska göras om till fullskiktade "det slutar alltid med en granskog" nää Lars du har fel, en sak till har du fel om, de producerar fan så mycket bättre än rena granplanteringar, och dessa granplanteringar ska dessutom skötas efter konstens alla regler GRATIS av skogsägarna, när dom bara kan lägga sig i hängmattan och njuta av att blandskogen växer så det knakar, och vill dom att de ska växa så det brakar, får dom nån sval kväll släppa in lite mer ljus och passa på att tjäna en hacka på kuppen genom att sälja några stora blädade timmerträd, inte som i granplanteringen, betala 250 spänn för att få 220 betalt för en gallring, ja just ja, glömde hyggesberedning, plantering, röjning, och värdeminskningen på fastigheten, men va fan, lite ska väl en arvinge tåla, värre då för dom som köpt sin skog, här i bergslagen har skogsfastigheter sålts för 600 kronor kubiken i år, hur trumfar industrin det, möjligtvis kan väl bolagens uppköpare, lära nåt av tex SLUs Tomas Lundmark eller Skogforsks Rolf Björheden. som kan få vilka minusiffror som helst att bli till guld och gröna skogar i en debattartikel, (som dom numera jobbar heltid med).
Kolla igen på min blädning av den självsådda "lyft inte ett finger" skogen, grantimret jag tog ut ur denna blandskog var mer än det grantimmer jag fick ut från det rena granbeståndet på den planterade åkern ( i förgrunden).
Nu står 200 kubik asp, björk och al kvar och bildar en fantastisk skog, en grej till, nästan alla granar i blandskogen växte för fullt, medan planteringen domnat av för 30 år sen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).