Öppna kategorin

Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

121 inlägg 48003 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

bgl  
#652663 En fyrkantig åker kan klippas med alla klippare men blir det krokigt och träd/buskar i vägen så vinner en zero-turn klippare. Har själv en minst 10 år gammal Club-Cadet som klipper 10000m2. Bara oljebyte, samma originalknivar!
Tyvärr har alla klippare blivit mycket dyrare senare år, min kostar idag mer än dubbelt så mykcet som vid köpet.
(Vi har väl en tidigare tråd om klippare?)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652664 Har du backigt och känner på dej att du behöver backa upp för en slänt kan jag säga att 2wd på Park kommer göra dej frustrerad.
Bytte efter ett år till en med 4wd och obitrolstyrning, klarar de mesta backar i båda riktningarna och styra går med lillfingret 😉

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Williamm  
#652667 Hej!

Ni som har erfarenhet av 4wd park. Är det bäst med 4wd Husqvarna rider eller 4wd park?
Jag har kört äldre 2wd park och nyare 4wd rider. det jag störde mig på med park är att baken är långsam (ca 20år gammal) och att det var svårt att svänga och backa utan att slira så fort det lutade lite eller är blött.
Ridern tar sig fram överallt är stabil och är snabb på backen men den är lite svårt att komma fram vid hus då motorn sticker ut.

Hur är nyare 4wd park att köra?

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652669
williamm skrev:Hur är nyare 4wd park att köra?


Underbara :-bd iallafall om man jämför med en 2wd.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652670
williamm skrev: baken är långsam

Om du menar backen så går min park hydrostat 4wd ungefär lika fort fram/back

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Williamm  
#652672 Tack!

Precis så vill jag att boken gör. Hur är stabiliteten?

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652675 Ni glömmer alla en sak eller flera.

När man skaffar sig en åkgräsklippare, så ska man välja en servicevänlig maskin.

En stiga är långt ifrån servicevänlig..
Det är ett as att hålla på med och konstiga konstruktioner överallt...

En rider är ett bättre val, de är tillverkade för att kunna servas av hemma amatören och föraren.

Montera gärna kopplingar för vattenslang på aggregatet så slipper ni plocka isär och krångla.
Bara koppla i slangarna och på med vattnet, starta aggregatet och dricker en ööhh...cola... 😀
Så är det klart.. 👍

En rider vänder på ca 25 cm oklippt yta.
En park vänder på ca 38 cm oklippt yta.

Jag som sålt dessa maskiner, (även stiga) i 15 år, vet att det är tyvärr priset som styr...men låt det inte göra det jämt...
Håll er borta från de billigast maskinerna av både stiga, Hva,jonsered...de är sämre än man tror...kina tillverkat skit...

En zero turn är en fin skapelse, men dock alldeles för dyr för sitt syfte...

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Williamm  
#652680 Ja! Ridern är servicevänlig. Att ta det lugnt går bra med Flädersaft!

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652683
williamm skrev:Tack!

Precis så vill jag att boken gör. Hur är stabiliteten?

Har inte vält ännu så den är bättre än vad man kan tro men en raider borde vara bättre.
Det jag ser som största fördel med parken är klippaggregatet som ger ett mycket bra resultat sen är ju servicevänligheten lite sämre som vinterröjaren skriver.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Axl  
#652684 Jag köpte toros största handjagare istället. Tyckte det blev så mycket pengar om man skulle upp något i klippbredd. Barnen tyckte det var en dålig idé men sitter man hela dagarna på jobbet är det inte så dumt att gå lite på kvällarna.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652685
williamm skrev:Hej!

Ni som har erfarenhet av 4wd park. Är det bäst med 4wd Husqvarna rider eller 4wd park?
Jag har kört äldre 2wd park och nyare 4wd rider. det jag störde mig på med park är att baken är långsam (ca 20år gammal) och att det var svårt att svänga och backa utan att slira så fort det lutade lite eller är blött.
Ridern tar sig fram överallt är stabil och är snabb på backen men den är lite svårt att komma fram vid hus då motorn sticker ut.

Hur är nyare 4wd park att köra?

Nu köper jag sällan nytt men min 4wd har några år på nacken och har gått felfritt dom 4 åren jag ägt den.
Men klart med både 4wd o obitrolstyrning finns klart potential för dyrare fel.
Nu har jag inte rotat runt i nån hva men så egendomligt har inte de stigamaskiner jag haft varit

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Avslutat-02  
#652688 Nja de är betydligt mera till krånglade än vad en rider är..
Annars så skulle alla jubla av glädje när en stiga maskin kommer till en verkstad, men man suckar mest...
Framförallt så är delarna till stiga dyrare än till rider, och deras egentillverkade motorer är hemska..

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652693
1593466056_4212103.jpg
1593466051_hyttklippare.png
Jag kör en klassisk traktor-klippare och den duger gott de få ggr man hinner med
men jag har sett Zero-turn maskiner utomlands och givetvis är det en för stor grej
för mina stackars kvadratmeter, här ovan lite inspiration från nätet.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#652708
bgl skrev:En fyrkantig åker kan klippas med alla klippare men blir det krokigt och träd/buskar i vägen så vinner en zero-turn klippare. Har själv en minst 10 år gammal Club-Cadet som klipper 10000m2. Bara oljebyte, samma originalknivar!
Tyvärr har alla klippare blivit mycket dyrare senare år, min kostar idag mer än dubbelt så mykcet som vid köpet.
(Vi har väl en tidigare tråd om klippare?)

Hur är det på din Zero-turn klippare sprutar gräset ut bakom eller på sidan ?
De jag har sett så sprutar gräset ut på sidan. Jag kan uppleva att det kan vara svårt att köra och inte få gräs ut i grusgångar, rabatter och på husväggen. En sak är om det är stora ytor men när det är trångt mellan tex rabatter och grusgångar så blir det problem jag kan ha fel ?
Jag har hört flera säga att de är nöjda med Zero-turn klippare.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare Vilken skall man välja?

Eremiten 74  
#652711
vinterrojarn skrev:Ni glömmer alla en sak eller flera.

När man skaffar sig en åkgräsklippare, så ska man välja en servicevänlig maskin.

En stiga är långt ifrån servicevänlig..
Det är ett as att hålla på med och konstiga konstruktioner överallt...

En rider är ett bättre val, de är tillverkade för att kunna servas av hemma amatören och föraren.

Montera gärna kopplingar för vattenslang på aggregatet så slipper ni plocka isär och krångla.
Bara koppla i slangarna och på med vattnet, starta aggregatet och dricker en ööhh...cola... 😀
Så är det klart.. 👍

En rider vänder på ca 25 cm oklippt yta.
En park vänder på ca 38 cm oklippt yta.

Jag som sålt dessa maskiner, (även stiga) i 15 år, vet att det är tyvärr priset som styr...men låt det inte göra det jämt...
Håll er borta från de billigast maskinerna av både stiga, Hva,jonsered...de är sämre än man tror...kina tillverkat skit...

En zero turn är en fin skapelse, men dock alldeles för dyr för sitt syfte...

När du skriver att man ska passa sig för de billigaste maskinerna. Så blir funderingen vilka belopp ska man upp i för att det inte ska vara "skräp" ?
Vad är bäst en eller två cylindriga motorer med snarlik effekt ?
Jag ser att Stiga har en med diesel ! Hur är kvalitén på så små diesel motorer mot bensin ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).