ATV och UTV i skogen

tips och råd köp av atv på gården

22 inlägg 10207 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652390 Hej

det finns 100 tals liknande trådar men tider förändras och nya grejer släps som man inte har koll på.

jag har köpt en mindre hästgård och har haft en liten traktor med redskap till bland annat harv slagslåtter vattenpump med mera

den sålde vi nu i veckan då min fru inte vill köra den och då tänkte vi köpa atv istället.

min fråga lyder, köpa en ny polaris 570 med servo eller en beggad sportsman 1000 efi -2016 utan servo och inga garantier skiljer en 18 000 i pris

finns det rimliga redskap har betesmark på 5-6 ha. Vill ha en slagslåtter till dessa och köra kanske 1-2 gånger om året. förstår att det inte är samma grej att koppla på traktorns slaghacka men det kommer vara så otroligt mycket smidigare då den gamla vägde 700kg och traktorn orkade knappt driva den.
Sett att de finns för runt 20-30k är dom något att ha eller måste man upp i priser?

har en 3 ha skog som jag måste börja röja i och tänkte andvända fyrhjulingen till att ta mig in och ur skogen på ett smidigare sätt

En bra harv till ridbanan? vad finns som är bra måste man köpa gamla pinnharvar som är rejäla och bygga om dom?

en plog som är vettig? räcker det att köpa en för runt 7 000 bor i skåne och räknar inte med allt för mycket snö.

så vad tycker ni? En beggad 1000 kubikare eller nytt ?
är det ett märke som är bättre än andra på redskap sett att många gillar kellfri.

tacksam för alla svar



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

tallen100  
#652396 Den nya polarisen helt klart.
570 cc räcker gott, du får ändå inte ner kraften i marken utan det kommer att spinna.

Men varför inte ha en mindre gammal traktor oxå, det är alltid trevligare att ha burna redskap.

Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Avslutat-01  
#652405 kan rekommendera vikplog för snön.
jag hade en vanlig plog tidigare och kommer inte att gå tillbaks
finns både hydrauliska och manuella

Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652437
tallen100 skrev:Den nya polarisen helt klart.
570 cc räcker gott, du får ändå inte ner kraften i marken utan det kommer att spinna.

Men varför inte ha en mindre gammal traktor oxå, det är alltid trevligare att ha burna redskap.



Ja det kanske är smartast att köpa den nya, rejält skönt med servo.

Gissar att den kommer vara kvar men att fyrhjulingen kommer användas till 85% av alla jobb

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652438
bork skrev:kan rekommendera vikplog för snön.
jag hade en vanlig plog tidigare och kommer inte att gå tillbaks
finns både hydrauliska och manuella



Vilken vikplog har du som du kan rekommendera?

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652449 Innan du köper en ATV, kolla på en UTV.
Då får du ett litet flak att ha grejer på, tak vindruta och ruta bakåt så blir det behagligare att köra vid regn och kallare väderlek, ATV kan bli svinkallt.
Du kan bekvämt åka två eller till och med tre på den.

Har igen egen erfarenhet av UTV men kommer att kolla på dom den dagen jag skall byta bort min ATV, ser att grannen har en UTV och den använder han jämnt, och den verkar smidig.

Hörde en kille som berättade, visserligen säljare men ganska pålitlig ändå, han påstod att dom tar sig fram väldigt bra, väldigt ofta minst lika bra som en ATV.
Han sa att Canam skulle komma med en nyare modell som var mer i ATVstorlek och han trodde att den skulle bli smidig, detta var nog ett eller två år sedan så den borde finnas på marknaden nu.

Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Avslutat-01  
#652452
Peter93 skrev:
bork skrev:kan rekommendera vikplog för snön.
jag hade en vanlig plog tidigare och kommer inte att gå tillbaks
finns både hydrauliska och manuella



Vilken vikplog har du som du kan rekommendera?


jag har en Iron Baltic gen 1 utan hydraulik.
gen 2 i länken är tydligen dyrare

https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/p ... en-ii.html

Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652500
Zixten skrev:Innan du köper en ATV, kolla på en UTV.
Då får du ett litet flak att ha grejer på, tak vindruta och ruta bakåt så blir det behagligare att köra vid regn och kallare väderlek, ATV kan bli svinkallt.
Du kan bekvämt åka två eller till och med tre på den.

Har igen egen erfarenhet av UTV men kommer att kolla på dom den dagen jag skall byta bort min ATV, ser att grannen har en UTV och den använder han jämnt, och den verkar smidig.

Hörde en kille som berättade, visserligen säljare men ganska pålitlig ändå, han påstod att dom tar sig fram väldigt bra, väldigt ofta minst lika bra som en ATV.
Han sa att Canam skulle komma med en nyare modell som var mer i ATVstorlek och han trodde att den skulle bli smidig, detta var nog ett eller två år sedan så den borde finnas på marknaden nu.


Hade kollat på en utv först men dom är så käkla dyra fortfarande. Tror dom börjar på 150 000 och jag vill fortfarande ha råd att äta mat så det får vänta :)

Tror jag börjar med en ATV och köper utv som nästa maskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652501
bork skrev:
Peter93 skrev:
bork skrev:kan rekommendera vikplog för snön.
jag hade en vanlig plog tidigare och kommer inte att gå tillbaks
finns både hydrauliska och manuella



Vilken vikplog har du som du kan rekommendera?


jag har en Iron Baltic gen 1 utan hydraulik.
gen 2 i länken är tydligen dyrare

https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/p ... en-ii.html



Vad kör du med för atv? Tänker att den måste ha lite power för att klara trycka mycket snö framför sig ?

   TS
Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Avslutat-01  
#652521
1593378280_7d5d17f4-3652-48ce-a395-0ef90654a178.jpeg

dåliga bilder men mest för att ge om en uppfattning om snödjupet här
en cf moto 500,kör med kedjor runt om för att få ner kraften

Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Mellberg  
#652534 En UTV är en perfekt maskin på alla gårdar. En Gator ligger på ca 120.000 och är mer prisvärd än en atv. En bekant köpte räntefritt på 5 år 👍

Avatar Fallback

Re: tips och råd köp av atv på gården

Elmhult  
#652535 Jag har tittat på en Kawasaki Mule SX. Den är INTE mycket av en lekmaskin. 400cc, dock verkar den rätt seg, drar lite soppa, har ett bra flak och verkar väldigt basic = mindre pengar både i försäkring och underhåll. Fyrhjulsdrift.

Aldrig att jag köper en atv. Förutom att dom är något livsfarliga så är där ju inget väderskydd och man kan ju inte få med sig mycket heller. En traktor är dock fortfarande något jag ser som absolut nödvändigt.

Tror kawan ligger på 120 med moms.

Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Temlav  
#652546 Nu har jag varken skog eller hästar, men får myyycket snö varje vinter.
Jag har en Canam Outlander Max 570 Pro (eller vad den nu kan heta...) som ”stugmoped/extrabil” och snöstyrare.
Traktorregistrerad, 40 km/h, utan hjälmkrav och behöver inte kontrollbesiktas.
Med kedjor på, och en ”vanlig”, rakt skuren Canamplog med sidogavlar, så styr man duktigt stora (Norrländska) snölass framför sig, så där behöver du nog inte fundera så mycket om du klarar dig eller inte... Får man inte fäste nog för att köra iväg allt första gången, så lyfter man plogen lite och kör 2 gånger.
Men all snö ska styras bort, det är ingen traktor med möjlighet att lyfta upp snön i en hög.
Så det gäller att ha en strategi klar, om man ska ha plats att styra undan snön heeela vintern.

På denna sitter man 2 pers bekvämt och lagligt, och kör iväg till glasskiosken, badstranden, pizzerian, fiskesjön, eller hjortronmyren.
Livsfarligt med ATV?? Njae, det kan jag inte tycka. Visst är man lika oskyddad som på en moped, men är man nykter och kör med insidan av skallen, så torde man överleva länge... Speciellt om man använder hjälm, trots att det inte är lagkrav.
En UTV ger ju egentligen bara lite bättre väderskydd och en rullbåge. Du är i övrigt lika oskyddad. Plasten runtomkring är inget skydd vid en ev kollision...
Varmare med UTV, javisst, men jag plogar med min ATV när det är -25, och det går hur bra som helst!
(handlar som alltid BARA om hur man klär sig)

Jag har funderat skarpt på att införskaffa en frontmonterad slagklippare, typ finska Rammy, för att slå dikeskanterna efter vår väg.. MEN det har inte blivit nån affär ännu, då prislappen är lite hög för att motivera detta, då mitt behov inte är jättestort. Får bli röjsåg med slyklinga ett tag till...

Jag har även en liten tippvagn (med elektrisk tipp) att hänga bakpå, och köra småpryttlar eller grus/sten/stubbar/jord.
Stor skillnad mot att köra skottkärra.

Det är alla redskap jag har, så de andra du funderar på har jag ingen uppfattning om, men mitt stalltips är alltid: Satsa lite mer, på en produkt med högre kvalitet, så kommer du att vara mera nöjd, under en längre tid. Du får vad du betalar för!

Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652552
bork skrev:
1593378280_7d5d17f4-3652-48ce-a395-0ef90654a178.jpeg

dåliga bilder men mest för att ge om en uppfattning om snödjupet här
en cf moto 500,kör med kedjor runt om för att få ner kraften


Hur blir det utan kedjor ? Går det inte alls eller går det bara sämre?
Vad kostar en uppsättning av kedjor ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: tips och råd köp av atv på gården

Peter93  
#652554
Elmhult skrev:Jag har tittat på en Kawasaki Mule SX. Den är INTE mycket av en lekmaskin. 400cc, dock verkar den rätt seg, drar lite soppa, har ett bra flak och verkar väldigt basic = mindre pengar både i försäkring och underhåll. Fyrhjulsdrift.

Aldrig att jag köper en atv. Förutom att dom är något livsfarliga så är där ju inget väderskydd och man kan ju inte få med sig mycket heller. En traktor är dock fortfarande något jag ser som absolut nödvändigt.

Tror kawan ligger på 120 med moms.


Jag kommer inte leka med maskinen jag köper bara ha den till arbete.

Hur är det med plog till utv maskinerna ? Svårt att se från hytten ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).