Virkesmätning och Matrisfub

Tillbaka till toppmått

7 inlägg 4910 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillbaka till toppmått

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64931 Hämtade nya prislistor hos Stora Enso (Värmland) igår och till min förvåning var både gran (Gruvön) och tall (Fiskarheden) angivna i m3to. Stora var ju först med att införa fub här och nu går man ifrån det. Funkar det inte? Eller är det för att prissänkningen inte ska bli så tydlig?



   TS
Avatar Fallback

Re: Tillbaka till toppmått

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64932 Det är väl för att de skall få ännu mer av stocken gratis... :-)

Användarvisningsbild

Re: Tillbaka till toppmått

masterchief  
#64935 Frågan är om de betalar i m3to?
Har sett exempel på prislistor i m3to som slutredovisas i fub enligt omräkningstal.
Ta reda på vad som gäller innan 8)

Avatar Fallback

Re: Tillbaka till toppmått

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64937 Ok det ska alltså apteras enligt m3to och mätas enligt m3to. Vid avräkningen multipliceras volymen med ett omräkningstal och priset divideras med samma omräkningstal? Då är man kvitt avigsidorna med fubmätningen men varför denna sifferlek?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillbaka till toppmått

masterchief  
#64938 En annan aspekt är att de vill vilseleda virkessäljaren att det är ett högre pris än vad det egentligen är....
M3to priset ser högre ut än vad fubpriset gör.

Avatar Fallback

Re: Tillbaka till toppmått

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65201 Jag sökte hastigt på Storas listor från Värmland. Lista H839-2A kom upp.
Obs! Listan gäller dock inte för leveransvirke.
Detta koncept ger Stora rätt att på avverkning välja vilket sågverks lista som helst. De påstår (tidigare) att listorna som man apterar efter alltid/oftast är i m3to.
På denna lista (och oftast) har de en "marknadslista" i m3fub som de betalar efter. Den har endast ett pris per grovlek (2-7 cm breda klasser). OBS ingen priskompensation för vilka längder som väljs d.v.s. långt eller kort vid betalningen! :surp:
*) På detta sätt kan de välja en lista som på papperet och i maskinen gynnar långt virke och väljer detta även i kraftig avsmalning. Betalningen blir sen oavsett verkliga avsmalning eller längd. DETTA KALLAS AV STORA FÖR TOPPFUB (ENLIGT TOPPDIAMETER).
DETTA SYSTEM ÄR LIKA BEDRÄGLIGT SOM VANLIG FUSKFUB EFTERSOM DET GER RÄTTIGHET TILL LIKA FALSK APTERING SOM MATRISFUB OM ÄN PÅ OLIKA SÄTT.
(Mer om detta är skrivet på tråden fuskfub under hösten 2008.)
Stora beskriver inte ens matrisens omräkningstal. Varudeklarationen är mycket undermålig.

Är det så här ni vill ha det?

Kan ni få fram förhållanden för leveransvirke vore det värdefullt.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Tillbaka till toppmått

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65238 De listor jag har fått heter K439-2A (Gruvön) och 2210.S1 (Fiskarheden) Ser ut väldigt traditionellt uppbyggda. Även priset verkar kopierat från 80-talet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).