Trähantverk

Vad för virke används till staketspjälor?

6 inlägg 3845 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad för virke används till staketspjälor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652266 Köpt tryckta staketspjälor 28x45 4,2 långt, och jag kom att fundera på vilket virke som används till detta.



(Det är snedkapat så det är lite överdrivet ut kanske)

De tre till vänster ser ut som centrumutbyte, används det alltid till sådant här låg kvalitet? Eller har hela trädet varit för frodigt för att inte passa till något annat?

Till höger, är det någon kant som blivit över?

Roligt att det kan bli så olika. Sånt som jag brukar fundera på när jag kollar virket jag köpt.

Det går ju att få tätare virke, tex 95x95 ser helt okej ut. Kostar nästan 40:-/m dock, blir 4000:-/m3 :)





   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad för virke används till staketspjälor?

Skogatorpet  
#652311 Har hört från en bekant som jobbat med att tryckimpregnering att "riktigt" virke inte suger åt sig vätskan lika bra som lite mer frodvuxet virke gör. Det öppnar ju för tanken att tryckimpregnerat inte har så bra hållfasthet.
Göran

Avatar Fallback

Re: Vad för virke används till staketspjälor?

jannee  
#652314 Det är och alltid har varit att den sämsta råvaran blir det som trycks.
M.a.o är Norrländskt tryckt virke av betydligt högre kvalitet än det om trycks i södra Sverige - tro inget annat.
Bara att se hur gott om kvist + frodvuxet det är.

Avatar Fallback

Re: Vad för virke används till staketspjälor?

salix  
#652315 Det är Södras bästa trallvirke.

Användarvisningsbild

Re: Vad för virke används till staketspjälor?

pyntan  
#652333 Det enklaste svaret bör vara att sågverkets kunder inte är villiga att betala det lilla extra för att få mindre antal kvist och senvuxet. Möjligheterna finns garanterat för att såga brädor och plank med högre kvalitet men det blir säkert en avvägning mellan kvalitet, kvantitet och pris per sortiment som styr till slut.

Avatar Fallback

Re: Vad för virke används till staketspjälor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652335 Han som jag köper virke från brukar ta det norrifrån, mycket från Skelleftebygdens tidigare, nu vet jag inte. Tryckt kanske kommer närmare ifrån?

Jo, att det sämsta går till trall stämmr, det räcker ju till sånt här. Jag var mest nyfiken, som ni ser så är det tätvuxet som går till spjälor också. Undrar hur de väljer?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).