Logistik, Transport

Södra höjer avdrag för väg

95 inlägg 30728 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

jannee  
#652085 Det räcker med en 2,5 meter bred väg - OM DEN ÄR HÅRDGJORD OCH SPIKRAK.
Det går med lastbil att möta en annan lastbil där vägen INTE har någon mittlinje = vägen är SMALARE än 5.5 meter.
Normalt är en körbana 3, 5 meter bred, då är denna hårdgjord (asfalterad) + det finns bärighet utanför körbanan, visserligen begränsad bärighet men ändå.
Det är ytterst få skogsbilvägar som har full bärighet i kanterna, framförallt efter regn eller under våren.
M.a.o 3,5 meter är ett minimum för att väguslingen ska hålla för 74 ton- det är kanterna som ger sig.
Oftast håller skogsbilvägarna för något enstaka lass men när chauffören kört ut ett tiotal lass brukar vägarna ändrat karaktär.
Mangan
Du visar verkligen på bristande solidaritet = egoistiskt tänkande.
Skäms på dig. :!:
Det är vi alla skogsägare, stora som små som Södra byggt upp sin verksamhet av. Menar du verkligen bara för att du har turen och bor nära Värö ska ha förmåner.
Får inte Värö något virke från Småland, Skåne, Västergötland är nämligen Värös saga snart all, för din skog Mangan är blott en droppe i havet.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652088 Prova att köra bil på en väg som är 170cm bred så förstår du varför det behövs mer plats än fordonets maxbredd. Dessutom är det så att maxbredden inte inkluderar backspeglar.[/quote]


Ledsen att jag inte lyckades skriva så du förstår vad jag menar. Det jag försökte få fram var att:
- Rakt fram kanske inte vägbanan behöver vara 4m men det behövs givetvis plats för speglar etc. medan det i kurvor behövs mer plats.
- Det är lätt att ställa krav på den enskilde skogsägaren som vid vägbyggen etc. inte ens uppfylls av trafikverket
- Med god komunikation skulle förmodligen många hinder redan vara tillrättade även om alla krav inte är helt uppfyllda. Men kommunikation är svårt. Därför är synpunkter från dem som faktiskt kör timmerbil väldigt nyttiga. Enda sättet att få dessa synpunkter är ju i princip att vara på plats vid hämtning och den turen brukar jag aldrig ha.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652089 Det finns alltid de som har tur att ha bra förhållande för lastbilstransport, om det är nära fabriken, allmän väg genom skogen eller en bra enskild vägförening genom skiftet.

Är det inte egoistiskt att dessa turgubbar skall ha bättre betalt? Eller är det så att kollektivet skall bjuda Janne på hans transportkostnader, men han är inte beredd att bjuda tillbaka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652090 Hörde någon som skotat virke i en arbetsgrupp där all massa gick till Mönsterås.han konstaterade att nu har jag jobbat 30 år med detta. Med den massa jag skotat ut kunde jag hålla bruket igång i nästan tre veckor.
@sundelus var jätteglad när jag räknat ut att Det gick att driva bruket med det han högg han högg vintern 18 nästan en hel timme!😊😅

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652091
Mangan skrev:Det finns alltid de som har tur att ha bra förhållande för lastbilstransport, om det är nära fabriken, allmän väg genom skogen eller en bra enskild vägförening genom skiftet.

Är det inte egoistiskt att dessa turgubbar skall ha bättre betalt? Eller är det så att kollektivet skall bjuda Janne på hans transportkostnader, men han är inte beredd att bjuda tillbaka?

Har ni inget krav att den ska hålla en viss standard för att få bidrag.
Så har vi på vår förening.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652093 Bidrag? Från vem då?

Kommunen gav några hundralappar för den första delen där det fanns en fastboende, för vinterväghållning. Vet inte hur det blir nu, när hon gick bort.

Sen är det två sommartorp utan el med lite skog, och två skiften med bara skog (varav ett mitt).

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652094 Bara för jag bor ca 3 mil från Mörrums bruk ska ni inte tro att ”all” min massaved hamnar där, har fått väldigt många mätsedlar från inmätning av massaved istället ifrån Mönsterås.
Allt handlar väl om kvoter.
Är vägarna så stora att de är vägföreningar finns bidrag att få från ....vägverket eller vad de nu kan heta numera.
I Tingsryds kommun sköts alla ”byvägar” av kommunen med med dessa bidrag och besiktigas var 5 år att dom håller standarden.
Tidigare iaf fanns pengar att söka för upprustning av sånna vägar men ett av kraven var att de fanns fastboende längs vägen

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652096 Ah, okej för lite större enskilda vägar som går till byar på landet finns det bidrag, ganska frikostiga har jag för mig? Jag tänkte på de som bara betjänar skog och nästintill obebodda torp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

bgsentr  
#652097
nikan skrev:Södra går alltid i täten för att införa avgifter t.ex. så kostar mindre än 10 fub 600:- i södra medans det kostar 400:- hos andra bolag.
Vilka äger Södra? Jag tror det finns väldigt många solidariska små skogsägare med äldre ägare som inte har motorvägar på fastigheten.
Södra idag är som vilket storbolag som helst bara stordrift har någon betydelse.

Biometria är väl också det en klubb för inbördes beundran Virkesdirektörer emellan.


Ja vem representerar skogsägarna hos virkesvrakarföreningen?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#652108 Sommarstugor =inga bidrag
Måste vara fastboende.
Å då kan man få lite.
Om vissa kriterier uppfylls.
Nu är d ifrån Borlänge,på byvägar.
Och ibland även från kommun.

Men är det bara skogsväg inget .

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

halvproffs  
#652110
Amatörhuggare 62 skrev:Sommarstugor =inga bidrag
Måste vara fastboende.
Å då kan man få lite.
Om vissa kriterier uppfylls.
Nu är d ifrån Borlänge,på byvägar.
Och ibland även från kommun.

Men är det bara skogsväg inget .


Så där ska en sbv se ut med högstandard, bredd och inte en massa sly o grenar som hindrar lastbilar. I vår Vf har vi mycket bra standard på både vägar och vändplaner.
Tyvärr så finns det många snåljåparpå andra håll som inte vill kosta på något alls på många vägar. 👎

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Sture Andersson  
#652171 Tänkte berätta en liten historia från i dag,när jag hugger barkborrevirke så brukar jag lägga det hemma gården för att komma så långt från skog som möjligt,men brukar åka på omlastning ,för det går inte vända med släp ,men eftersom det ska bli dyrare med omslastning ,så fundera jag på om jag kunde ändra på nått så det går att vända.När chauffören ringde och sa att han skulle komma och hämta virket ,så undra jag om han kunde kolla om jag kunde få till så det går att vända med släp.Han kom och parkera nere på byvägen med släpet ,och kom springande upp ,jag visa honom min gårdsplan ,han titta på mig ,vadå det är väl bara att åka in och vända.Han sprang tillbaka till bilen ,kom indundrande på gårdsplan ,några knixande så hadde han vänt ,tog max 2 minuter .Tyverr vet jag inte vad han hette ,men för en del finns inga problem ,åkeriet heter Korsel.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#652222 Denna är Grå !
Men bara röja å sladda,när gallringen är färdig.
Så kan man också göra.

Men jägare,räddningstjänst.
Är ju inte glada. När det släpps,så här.

Grävmaskin å Slagkraft.
Å Väghyvel, så är det väg igen.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652230 Sen kan man få hjälp att hålla vägkanten ren....
Och en bit av vägen av grisar 😈 😈

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#652235 Ja man kan undra,vad dom letar efter.
Å hur trynet,är skapat.
För dom gräver ju,till å med bland sprängsten ibland.
Dessa rackare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).