Bioenergi

Vad får kastas i vältan till flisaren

7 inlägg 5111 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad får kastas i vältan till flisaren

nilsszzon  
#652186 Undrar om det är okej att kasta in äppelträd , körsbärsträd , ask och en del gammal torr gran i högen som de ska flisa lite senare i höst

är ett par tomter jag ska städa , där är inga spik i ngt av dessa träd men tänkte mest så flisekipaget om de lägger märke till det inte gör stopp i maskin eller på annat vis förstör det ekonomiska
har inte hittat exakt vad som får kastas i vältan men misstänker det mesta är okej så länge det inte skadar flismaskinen

hur grovt kan man kasta i vältan?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad får kastas i vältan till flisaren

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652193 En gång fick jag en 1m bit lämnad av en grov rotstock av tall. Det är enda gången annars har jag nog slängt i allt du räknar upp och mycket mer därtill. Är det träd och är fritt från metall och färg så platsar det i vältan.

Avatar Fallback

Re: Vad får kastas i vältan till flisaren

Amatörhuggare 62  
#652214 Är d stora bålar,så knäckkapa.
Det går lättare då.
Slipper dom bryta med risgripen.
Å köra skänklarna sneda.

Huggbilarna brukar ta grövre än.
Vissa Skotartuggar.

Är det bara löv, så lägg inte i barr.
Då blir d lägre pris.
Så är d här (Kalmar )

Avatar Fallback

Re: Vad får kastas i vältan till flisaren

Axl  
#652218 Tala bara om det för flisaren. Pappa lät en villaägare lägga ett par äppelträd vid vår grot en gång men det låg kvar efter flisning för flisaren vågade inte stoppa i det när han inte visste att det var rent material.

Avatar Fallback

Re: Vad får kastas i vältan till flisaren

nilsszzon  
#652225 Tack för svaren , då vågar jag köra på =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad får kastas i vältan till flisaren

anersimyra  
#652237 Var noga med att inte lägga i bitar med vidhängande rotklump från trädgårdsväxter..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Vad får kastas i vältan till flisaren

Piraboin  
#652246 bäst är de å fråga han som ska komma å flisa vad som är ok å inte

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).