Virkesmätning och Matrisfub

Travmätning på lastbil

68 inlägg 35117 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

axwell  
#636422
Bosse1 skrev:Bra att få en representant för virkesmätare här :-bd så vi får inblick i erat tänk. Har man stämplar? stämplar man massaveden timret varje stock i norr ? Mellanskog hade en tid stämplar med leverantörsnr på fars tid.Tror man ville ha det pga att det "försvann" virke. 70talet tror jag det var.


Ja SCA stämplar allt mitt leveransvirke, ett riktigt skitgöra för inköparen. Långt ifrån varje stock, minns inte procentsatsen men har för mig att det är en bra bit under 10 % och bara i ena gaveln av traven.

Absolut inget High tech, trodde att tekniken hade kommit längre.

Tidigare kunde inköparen lämnaa några timmerpennor med rätt färg och typ. Då skrev jag huggarnumret på varje timmerbit och mer än 10 % på massaveden.

Men mätarna sägs föredra stämplade stockar. :???:

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

Vedproducent  
#640306 Ja då var allt virke inmätt för säsongen. Möjligen att det har jämnat ut sig. Men väldig skillnad i mätningen. Men det finns lass som jag tycker åt båda hållen. Sista lasset med timmer eller det var inte fullt utan 31 fub grantimmer i 2 stuvar. Inmätt travmätt. Har inte huggt några stockar längre än 49 dm men några kortare 43 och 37 dm. Döm av min förvåning så var medellängden på dom 2 stuvarna 490 cm och 496 cm. Inget vrak eller avdrag alls på timret. Ja det är åt rätt håll för mig men det är ju ett skämt för det fanns allt ett antal kortare stockar.

All massaved har gått som prima även några stuvar med ett antal rena energibitar. Sista lasset var också ordentlig volym 44 fub. Visserligen har det nog torkat lite men det var nog bra mätning för mig. Men några lass har ju varit bedrövliga. 33 fub med full vikt. Ja i slutänden är det nog rätt så korrekt men spridningen är allt annat än korrekt. Skickar med ett par kort på trave som också gick i prima barrmassa.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#640835 Vissa har tur, vissa inte. 😀 😢

   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#642992 MAS – Mobil Automatisk
Stockmätning

Qbera MAS-broschyr 2012.pdf

Används det här längre ?
Provtravar.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#646163 Har nu fått redovisning på mitt sista levererade parti. Det rörde sig om endast ca: 15 fub, som jag även nu kapat i samma längd 44-45 dm. För att få en ytterligare koll på hur det funkar, efter att jag tagit kontakt med min virkesköpare. Vidare skrev jag 43< på travbrickan som någon här på forumet, tipsat om. Till min stora förvåning, 439 som bredd. Dock något lägre vedvolym i %, detta är såklart också avgörande för det totala. Men för övrigt har jag inte fått någon kommentar från inköparen. Bilderna har jag fått tillsända mig, för att se hur de mäter. Fortsättningsvis ska jag hugga alla längder så slipper man veta hur resultatet blir, om jag måste välja att leverera fallande. Massaveden skall jag i möjligaste mån hugga 3 m. Om det va slumpen till detta mätresultat på denna leveransen, eller det beror på att jag kontaktat inköparen, det vet jag ej. Tråkigt om det är så att det inverkar att man ifrågasätter. Förmodligen är jag inte ensam med detta problem. Tack för visat intresse på forumet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#648653 Måste bara tillägga att det känns väldigt bra framförallt för oss självverksamma att Södra fått ge sig ang. priset på 3m massa. Samt att det inte blir någon begränsning gällande volym. Detta borde bidra till rättvisare mätning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

brassel  
#649930
1591947089_sun_zi.jpg
Blivande snickare skrev:När tänker ni ta högaffeln i hand å göra revolution där borta?

Funderar dock, ang ämnet, på att försöka dra ner ordentligt på att leveransvirkessälja volymer där det går.
Mer lägga krutet på förstagallringar (speciellt de små avdelningarna) och röja. Och lämpliga avverkningsrätter.
Annars gäller än till viss del Sun Zis grejer ;)

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#652154 Döm om min förvåning, i veckan dök det ner ett brev från inköparen, om en rättelse ang. mina mätbesked. Vilket gjorde att det även kom in pengar på kontot. Härligt att det hjälper att vara uppmärksam. Skönt att det räckte med ett samtal till uppköparen, och där upplysa om felet. Fick till svar.....ja ska ordna till detta, men det måste jag säga att det förväntade jag mig knappast. Men så skedde. Mitt tips håll koll.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).