Logistik, Transport

Södra höjer avdrag för väg

95 inlägg 30085 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652006 Kanske dags att införa avståndsbaserat transports drag, så inte vi som bor när Värö subventionerar de som bor långt bort? 🙃

Att köra in och lasta om, skulle det motsvara ca 5 mil längre avstånd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652018
Röjkvist skrev:
Tåndemåla skrev:
Röjkvist skrev:Vägarna i appen stämmer dåligt.
Vägar på vår fasighet anges att det körs med förkortat släp (18m)
Har då inte sett någon lastat bil här med kortat släp! Inte ens på
allmänna vägen 😉

Så du tror inte att åkarna gör sitt bästa? De behöver ju också pengar över. En spegel tar veckans förtjänst. Om man kan räkna så.

Jag har kört med en 4m lång stock på tvären utmed våra vägar för att se om det
är för smalt mellan stående träd. Behövs det mer?

4m är helt i sin ordning där vägen är rak. Svänger det så kan det behövas upp till 6-7m vägbredd.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

nikan  
#652021
gnisten83 skrev:Senast jag såg siffror på medelfastigheten på södra var de ca 50ha
Må vara att stora fastighet kanske har bättre vägar men de är inte gratis att bygga dom och underhålla dom.
Södras ägare är dom skogsägare med insats i föreningen, inte aktieägare som tex Vida där de mesta ägandet var samlat av ett fåtal personer


Intressant om medelfastigheten är 50ha alltså finns det många som har betydligt mindre.
Känner till att man är medlem om man betalar insats men hur stor möjlighet har man att göra sin medlemsröst hörd?
Att skriva motion till årsstämman? Som blir nerröstad? Säger inte att alternativet att sälja till bolag ger större påverkan. Men vilket syfte hade Södra från början? Känns som att fokus nu förtiden flyttats till industrins lönsamhet och inte medlemmens bästa lönsamhet. Även inräknat efterlikvid.

Vägar var det ja Stora fastigheter har ofta bättre vägar men höjer man inte samtidigt värdet på fastigheten? Ofta kan man få både kommunala och statliga bidrag för att både bygga och underhålla skogsbilvägar. Det är sällan de små som söker dessa bidrag. Det är ju inte heller helt sällan det ligger lite stugor och bostäder efter vägarna och då får man hjälp av dessa att betala och underhålla vägen. I den lilla skogsfastigheten men oftast bara en privat väg några kilometer blir det annorlunda. Dessa små skogsbruk vill inte ta hyggen på 20 ha eller ha in de största maskinerna på sin mark. Dessa gårdar har sällan det största fokuset på avkastning och förräntning utan många gånger är det fokus på att inte köra sönder, att bruka skogen skonsamt, att behålla promenadstigar m.fl. naturvärden.

Jag stycker inte det ena skall subventionera det andra men att lägga fokus på att de är orättvist att de stora gårdarna subventionerar små som Södra gjorde i sin Reklamtidning det är felaktigt, ju större poster timmer du levererar ju bättre pris får du dessutom har du ju med bra skogsbilvägar betydligt bättre möjlighet att få tillgänglighetspremie.
Där har större gårdar en betydande fördel.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

jannee  
#652025 Det är bra med breda och fina vägar, men för den sakens skull behöver det inte överdrivas.
5 till 6 meter bred vägbana där vägen är väldigt krokig kan behövas, viktigast är dock att det INTE finns några vassa kantstenar.
När det sedan gäller vändplatsen räcker det gott och väl om vändplatsen har en diameter på 15 meter, mer behövs absolut inte.
Är den bredare kanske man slipper omtaget men varför överdriva, bättre att se till att den har full bärighet.
Det som ändock irriterar mest är dessa grenar som vill sopa bort backspeglarna, grangrenar växer snabbt ut för att senare hänga nedåt och slyet kan växa flera meter på något år och självklart lutar allt ut mot vägen.
För övrigt följer dessa 5 axliga släpar t.o.m bättre än 4 hjulingarna (tar t.o.m. mindre plats).
Nu har jag inte kört någon 4 axlad bil och kan inte bedöma hur mycket mer plats den tar än en konventionell 3 axlad.
- Mangan, varför ska vi straffas för att Södra lade ned Fridafors, Lessebo, och Klippans pappersbruk (sålde Emsfors till O hamn).
Bara för att Södra valt strategin med några få stora bruk ska vi som leverantörer inte behöva straffas.
Ditt tänkande Mangan är ett typiskt bevis på en renodlad egoism.
Jag tycker du borde SKÄMMAS 😈
För övrigt är Södra rättvisa, oberoende hur stor leverans du har får du samma pris som den lille.
Däremot är det tvärtom hos de privata sågverken, där kan man "lätt" få t.o.m. någon femtilapp mer om man avverkar och säljer 3 000 m3fub gentemot den som säljer 500 M3fub.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652028 Visst fungerar de att lägga motioner till stämman, senast körde stämman över styrelsen angående prisavdrag på 3m massaved gentemot fallande dito

Bidrag till skogsbilvägar har funnits men finns de ännu?om du nu fått bidrag till vägen är den oxå öppen för allmän trafik sen brukar knappast stugägare bidraga med summor att räkna för vägunderhålle, Har då aldrig fått nått från den stugan som ligger i min skog.
Vissa skogsägare har sin mark runt byvägar som sköts av kommunen andra har de längs en vägsamfälligheten där fastigheterna får betala enl en andelslista.
Ju mer nytta desto mer eller att de betalas efter hur många ton som körs, en form av volymbeskattning

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Blivande snickare  
#652062
nikan skrev:Många gånger när jag levererat leveranstimmer så har man kommit och hämtat utan att ta med sig allt utan bara en liten del av virket ur vältan, är ju inte så att de alltid kommer att köra tom bil och släp in på alla vägar för att hämta virke utan behöver man fylla upp en bil så åker man in med den i stort sett full lastad och lastar på för att få fullt ekipage. Då betyder det ju att man kanske får in ett ekipage med redan upp emot 60 ton på bilen som skall vända på vändplatsen och fylla på och sedan köra ut med full bil. Hur kan det bli mindre slitage än när det kör in en tom bil utan släp som sedan har med sig full bil utan släp ut? Jag vet ju att det fördelas över flera axlar men man skall nära kanterna och behöver hålla ut längt samt vrida runt med fullt axeltryck på vändplatserna. Jag tror att man hade kunnat hitta betydligt bättre lönsamhet genom bättre planering istället och låta de flesta bilar gå med bil och släp och låta bara något ekipage ägna sig åt slattkörning och omlastning. Hur man än planerar hyggena så inte fasen går det alltid jämnt upp i fulla ekipage.

Det är relativt vanligt att man åker in med lass på bilen å söker fyllning.
Men att åka in med fullastad bil å släp i skogen finns det nog inte många som håller på med. Att bryta runt 60+ ton i skogen på en liten plan är inte bara opraktiskt och svårt, det är idioti och ett jävla slitande på grejerna.

Så endera har du haft otur om det hänt dig eller så är kulturen bland timmerbilschaufförer där helt annan än här.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652066 Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt att man kan bestämma sjäv om man vill bygga ut sin väg. Ibland är man beroende av vägsamfälligheter och servitut och då blir det genast mer komplicerat.
Ni som kör timmerbil, vad kostar en omlastning? Rimligt är väll att avdraget borde motsvara kostnaden.
Sen reagerar jag på att vägen skall vara 4m, när max bredd är 2.60. Liknande krav har kommunen skickat ut för sina sopbilar sen kör de över trafikverkets bro som är betydligt smalare pga ombyggnad. Givetvis måste det finnas marginaler och jag vill inte heller ha mina fordon förstörda så att hålla bort den växtlighet man kan borde vara självklarheter. Helst skulle man ju vilja få chansen att prata med chafören för få förstahands information om vad som behöver förbättras men det är inte så lätt. Det är väl därför dessa lite fyrkantiga regler tagits fram.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652068
Martin_N skrev:Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt att man kan bestämma sjäv om man vill bygga ut sin väg. Ibland är man beroende av vägsamfälligheter och servitut och då blir det genast mer komplicerat.
Ni som kör timmerbil, vad kostar en omlastning? Rimligt är väll att avdraget borde motsvara kostnaden.
Sen reagerar jag på att vägen skall vara 4m, när max bredd är 2.60. Liknande krav har kommunen skickat ut för sina sopbilar sen kör de över trafikverkets bro som är betydligt smalare pga ombyggnad. Givetvis måste det finnas marginaler och jag vill inte heller ha mina fordon förstörda så att hålla bort den växtlighet man kan borde vara självklarheter. Helst skulle man ju vilja få chansen att prata med chafören för få förstahands information om vad som behöver förbättras men det är inte så lätt. Det är väl därför dessa lite fyrkantiga regler tagits fram.



Prova att köra bil på en väg som är 170cm bred så förstår du varför det behövs mer plats än fordonets maxbredd. Dessutom är det så att maxbredden inte inkluderar backspeglar.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Palakangas  
#652069 Lite lustigt att på jobbet höra kommunikation mellan inkommande timmerbilar och de som ska lossa.
- en ägare? ropar traktorföraren hoppfullt.
Nej, säger timmerbilsföraren, det är fyra!
Sedan kommer en ibland för mig obegriplig förklaring hur det ska lossas utan att blandas. För en ägare kan ligga på två platser och bla bla.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652074 Senaste barrmassan som jag leverade var på ca50m3fub fallande längd och på den var de 4 hämtningar på...
Inbackning från en byväg och de var släp med vid mer än en gång

Jag tvivlar på avdraget skiljer mkt från en genomsnittlig kostnad, släp ska kopplas ifrån in lasta, tillbaka ut o lasta över och vända o in igen.
Proffsen är snabba men de tar lite tid ändå.
Vad kostar en timmerbil i timmen?
Några extra vändor tar minst 20-30 min?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652076
nikan skrev:Ofta kan man få både kommunala och statliga bidrag för att både bygga och underhålla skogsbilvägar.


Det tror jag inte man kan få för de små vägar som vi pratar om här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652077 Janne, vad har du för ton egentligen? Lite mer hyfs, tack.

Är det inte lite märkligt att i ena fallet är det rättvist med samma pris oavsett transprtkostnad med lastbil, medan det i andra fallet är rättvist med olika pris beroende på transportkostnad med lastbil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652078
gnisten83 skrev:Vad kostar en timmerbil i timmen?
Några extra vändor tar minst 20-30 min?


Tror det ligger där, och det motsvara väl en extra transportavstånd på 3-5 mil ungefär?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652079
Martin_N skrev:Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt att man kan bestämma sjäv om man vill bygga ut sin väg. Ibland är man beroende av vägsamfälligheter och servitut och då blir det genast mer komplicerat.


Så är det, förrättning från 50-talet med 5 delägare och väg utritad på karta. Vägen skall vara farbar för "motorfordon under barmark". Finns inte en chans att göra den framkomlig för bil med släp.

Billigare att anpassa fordon efter väg än tvärt om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

halvproffs  
#652083
gnisten83 skrev:Senaste barrmassan som jag leverade var på ca50m3fub fallande längd och på den var de 4 hämtningar på...
Inbackning från en byväg och de var släp med vid mer än en gång

Jag tvivlar på avdraget skiljer mkt från en genomsnittlig kostnad, släp ska kopplas ifrån in lasta, tillbaka ut o lasta över och vända o in igen.
Proffsen är snabba men de tar lite tid ändå.
Vad kostar en timmerbil i timmen?
Några extra vändor tar minst 20-30 min?


Jag tycker att jag råkar ut för småskvättshämtningar ideligen trots att det kan ligga flera hundra fub vid väg
Ni kanske kommer ihåg tråden där jag högg 327fub sågtimmer manuellt. Vet inte hur många gånger dom hämtade små mängder vid den timmerstödan. Från Rv56 är det trots allt 5km till avlägget så 1mil t.o.r.
Väldigt irriterande tycker jag.
Likaså alla dessa körningar uppåt 20 mil med timmer och många gånger utan returfrakt.
Frakter måste vara enormt billiga och likaså dåligt betalt för timret för annars skulle det inte finnas någon som helst lönsamhet i det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).