Socialt (mer om oss)

Gäss och Skogsfräken

4 inlägg 1839 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gäss och Skogsfräken

rokon  
#651998 Minns när jag var ca 9 år och var hos en jämnårig kompis, där fanns en 10-12 tamgäss som hans far hade skaffat. De hade en inhägnad som skydd mot räven vid en vik i Söderhamns skärgård.
I bland agerade vi gåsapågar och ledde upp dem i skogen, en av oss gick först med en pinne i handen och sedan gässen på rad och därefter sist den andre också med en pinne.
Vi gick in i en något gles gammal granskog marken var fuktig och en liten bäck rann igenom där, där vi brukade leka.
Vi ledde gässen på en liten smal stig tills vi kom fram där det växte fullt med lummig Skogsfräken, gässen skulle ju aldrig våga gå upp ditt själv, de gick tätt och på rad mellan oss tills vi stannade till.
Det var härligt att se så de uppskattade dessa promenader till något så delikat som Skogsfräken var för dem, de började genast äta av dessa grönsaker, lugnt och fint så stod de på stigen och betade av ut åt sidorna, och vi satte oss på någon stubbe eller sten och pratade en timme eller så, sen gick vi tillbaks med flocken.
Nu är det så att jag har två fina ställen med Skogsfräken här också, ett av ställena upptäckte jag här om dagen.
Jag undrar har någon av er liknande erfarenheter av gäss? Eller andra djur som uppskattar Skogsfräken? Eller nyttjande av det som foder?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Gäss och Skogsfräken

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652017 Vet inte hur det är med skogsfräken men åkerfräken är giftigt. Det innehåller ett ämne som blockerar upptaget av b-vitamin och efter en kortare tid så drabbas djur av bristsymtom.

Användarvisningsbild

Re: Gäss och Skogsfräken

rokon  
#652026 busholle, så vitt jag har fått fram så är inte skogsfräken giftigt, harar skall visst ha det på sin födolista, inte som första alternativ, men kanske på 5 plats efter vad jag fann i går.
När det gäller renfoder så skall det tydligen vara bra med fräken, oklart vilken sort, som övergång mellan andra foder eller för inblandning i pellets, försök pågår visst.
Var först i går som jag började fundera på detta 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gäss och Skogsfräken

JensSkoog  
#652207 Fick en fin bild i huvudet av två små gossar med
en flock gäss, @rokon :-bd
Rena bondromantiken :grin:

Finns ju många plantor i släkt med skogsfräken, och några av dom
har högt innhalt av alkaloider som inte är bra, och några kan få dig
till att pinka hela tiden, så jag skulle inte äta av dom, men gäss
vet väl vad som duger och inte

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).