Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortskurs i höst

47 inlägg 7771 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågskörkortskurs i höst

Teufel  
#651908 Hej!

Har mestadels kört naturbetesröjning på egen mark senaste åren. Men inom kort är marken inte min längre, och då behöver jag ta körkortet, då jag ska fortsätta röja på samma mark. Och det är väl aldrig fel, oavsett...

Finns det något som ni "gamla rävar" kan tipsa om inför kursen?

Behöver också köpa ny såg inför kursen. Vilken passar bäst för ändamålet?
Jobbar alltså bara sporadiskt vissa helger med naturbetesröjningen, men det ska givetvis vara en ergomiskt schysst såg så man orkar köra ett tag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651916 Angående röjsågskursen, så tyckte jag att den var bra. Lärde mig ett och annat. Inriktad på klingröjsåg.

Röjsågskursen, finns ju både som intensivkurs och som studiecirkelkurs. Jag föredrar den senare, då man kan träna mellan kurstillfällena.

Angående röjsåg, så beror det ju på hur grovt du ska röja. Finns ju ingen anledning till att bära på större röjsåg än nödvändigt.

Själv gillar jag skarpt Husqvarnas nya lätta batteriröjsåg (535 iFR), men den räcker inte riktigt till i grövre röjningar, där en (batteridriven) kedjeröjare däremot funkar bra. (Samma batteri till bägge röjsågarna).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Teufel  
#651919 Nu kommer jag inte att använda röjsåg mer på den marken, utan motorsåg.
Träden är för grova för att tas ner med enbart motorsåg.

Men jag efterlyser en ämneskategori här på forumet som behandlar just naturbetesröjning. 😉
Röjning i skog gör man ju för att stärka kvarvarande träd för maximal virkesuthämtning, medan naturbetesröjning gör man för att få så mycket bete som möjligt (ta bort slyuppslag), men att bevara vissa grupper av träd som väderskydd för betesdjur, solitärer i olika ålderskategorier samt att bevara insektsgynnande träd och bärbuskar. Och att man med röjsåg tar ner ohävdarter som veketåg, älggräs, ormbunkar m.m.
Detta är också ett krav om man har EU-stöd för betesmark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

rejser  
#651926 Är det inte din mark och skogen är certifierad, glöm inte gröna kortet. Där lär man sig en del bra också då det är naturinriktat.
Dock behöver du ju minst a+b kort. Studiefrämjandet har kurser. Inget man behöver plugga för direkt.
Skyddskläder och lagom stor fällsåg. 50-60cc

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651943 Tja, det stod röjning, så jag svarade där efter.

Annars svarade nog signaturen Rejser rätt vettigt, när det gäller motorsågar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

anersimyra  
#651965 Har du F skatt och arbetet enbart handlar om ensamarbete så behöver du vare sig röj eller motorsågskörkort.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652125 Nja, lite beror på försäkrngsbolag och uppdragsgivare. Vissa kräver det..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

anersimyra  
#652139
Mange skrev:Nja, lite beror på försäkrngsbolag och uppdragsgivare. Vissa kräver det..

Det kan de förstås göra om de vill, men som ensamarbetande egenföretagare så ansvarar man själv för sin arbetsmiljö och omfattas inte av arbetsmiljölagen.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Aleck  
#652156 Inte heller grönt kort ska väl behövas om det handlar om betesmark med eu-stöd? Det tillhör väl inte skogen då.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

anersimyra  
#652182
Aleck skrev:Inte heller grönt kort ska väl behövas om det handlar om betesmark med eu-stöd? Det tillhör väl inte skogen då.

Kravet på ” grönt kort ” är skrotat för certifiering enligt PEFC och förekommer inte längre som krav vid upphandlingar för uppdrag för skogs och länstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652194 Vad menar ni med "grönt kort"? Är det den svindyra kursen " Natur och kulturhänsyn"?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

anersimyra  
#652238
Skogsola skrev:Vad menar ni med "grönt kort"? Är det den svindyra kursen " Natur och kulturhänsyn"?

Den kursen är det, ja..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652242
anersimyra skrev:
Mange skrev:Nja, lite beror på försäkrngsbolag och uppdragsgivare. Vissa kräver det..

Det kan de förstås göra om de vill, men som ensamarbetande egenföretagare så ansvarar man själv för sin arbetsmiljö och omfattas inte av arbetsmiljölagen.


Stämmer (nästan)!

https://socav.gu.se/digitalAssets/1393/ ... lagen.html

Vilka regler gäller för egenföretagare och arbetare i familjeföretag?
För dessa gäller arbetsmiljölagen med viss modifikation. Företagare som inte har några anställda utan driver sin rörelse ensamma eller tillsammans med familjemedlemmar måste enligt 3:e kapitlet 5 §, 2:a stycket bara följa reglerna om tekniska anordningar och risker från farliga ämnen.
Detta innebär att man inte måste följa regler som syftar till att skydda mot fall- och rasskador. Inte heller behöver man följa regler som syftar till att förhindra skadliga arbetsställningar och skadliga arbetsrörelser.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

Teufel  
#654992 "Uppdraget" är upplagt så att det är jag som privatperson som kommer att röja på mitt ex mark (som har företag), så det blir väl hennes företag som har arbetsmiljöansvar för mig.
Som jag förstår det är det krav på körkort även om jag som privatperson hjälper min granne (också privatperson) att ta ner ett träd på tomten.

Det är inte skog som ska röjas, utan igenväxning på betesmark i naturskyddsområde - även om det på sina ställen mer liknar en skog, så är tanken att skapa så mycket bete som möjligt. Men med undantaget att vissa träd ska sparas (solitärer, väderskydd för betesdjuren samt bärande buskar) - så någon Grönt Kort-kurs kommer jag inte att behöva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkortskurs i höst

anersimyra  
#654994 Ditt ex har arbetsgivaransvar såvida du inte är F skattare då du ansvarar för din egen arbetsmiljö.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).