Öppna kategorin

Sveriges statsskuld

34 inlägg 4900 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges statsskuld

Vedproducent  
#651853 Dom här lånen är 2 åriga och ska betalas tillbaka. Som jag förstår så är det bankerna som vanligt som tar kreditrisken. Är väl i så fall om banken i sig skulle gå omkull som det skulle kunna bli en kostnad för staten. Det har hänt förr att staten fått rädda bankerna. Men jag ser inte den risken nu. Men vi vet ju inte vart detta slutar än för det här är ju inte över än på länge. Så osvuret är nog säkrast.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveriges statsskuld

Lars Lundqvist SLU  
#651854
vinterrojarn skrev:Statens kostnader har bara ökat sedan 1970 och framåt

I reala värden eller absoluta tal?
Källa tack.

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

Avslutat-02  
#651857 https://www.expressen.se/dinapengar/ova ... a-for-lag/
En källa.

Finns många.
Sedan är det nog fullständigt klart för de flesta att befolkningen ökat, men arbetslösheten har dock bara minskat med hjälp av "gömda" siffror.

Det är nog även klart att statens kostnader har ökat med alla projekt som man har satt i gång.

Myndigheter har anlitat konsulter mm för enorma summor, avskedade generaldirektörer mm med fallskärm..

Så nog tusan har statens kostnader ökat...

En annan sak som jag reagerat emot är viss ministers uttalande att " vi kan lugnt låna upp till 70% av Bnp.." jaså...då skall alla intäkter finnas kvar och alla arbeten, företag och Sverige skall snurra på i samma takt som innan Corona, men var ärliga, det var inte bra då heller..

Riksbanken stimulerade marknaden men trots detta blev det aldrig någon riktig fart..

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

Avslutat-02  
#651859
Vedproducent skrev:Dom här lånen är 2 åriga och ska betalas tillbaka. Som jag förstår så är det bankerna som vanligt som tar kreditrisken. Är väl i så fall om banken i sig skulle gå omkull som det skulle kunna bli en kostnad för staten. Det har hänt förr att staten fått rädda bankerna. Men jag ser inte den risken nu. Men vi vet ju inte vart detta slutar än för det här är ju inte över än på länge. Så osvuret är nog säkrast.


Bankerna blev tvungna att avsätta kapital själva vid den förra krisen, detta för att de gjort många vansinnesaffärer som gjort att de inte kunde få betalt när låntagaren inte kunnat ro i land det hela.

Frågan är har bankerna betalat tillbaka till fullo ännu?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges statsskuld

Lars Lundqvist SLU  
#651861 Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.

Om du vill se mer kompletta siffror på hur det verkligen ligger till så kan jag rekommendera Statskontorets genomlysning av de offentliga finanserna:

http://www.statskontoret.se/globalasset ... t_2018.pdf

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

Alvarsson  
#651862 Sverige har EUs starkaste statsfinanser. Det är därför staten får betalt för att låna pengar på 10 år!

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

Avslutat-02  
#651864
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.

Om du vill se mer kompletta siffror på hur det verkligen ligger till så kan jag rekommendera Statskontorets genomlysning av de offentliga finanserna:

http://www.statskontoret.se/globalasset ... t_2018.pdf


Möjligt, men det visar sig ju eller hur?
Jag läser all information jag får.
Diskuterar gärna vidare.

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

tallen100  
#651895
vinterrojarn skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.

Om du vill se mer kompletta siffror på hur det verkligen ligger till så kan jag rekommendera Statskontorets genomlysning av de offentliga finanserna:

http://www.statskontoret.se/globalasset ... t_2018.pdf


Möjligt, men det visar sig ju eller hur?
Jag läser all information jag får.
Diskuterar gärna vidare.

I slutändan är det samma pengar ändå?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges statsskuld

JörgenO  
#651906
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.

Om du vill se mer kompletta siffror på hur det verkligen ligger till så kan jag rekommendera Statskontorets genomlysning av de offentliga finanserna:

http://www.statskontoret.se/globalasset ... t_2018.pdf


Möjligt, men det visar sig ju eller hur?
Jag läser all information jag får.
Diskuterar gärna vidare.

I slutändan är det samma pengar ändå?


Inte riktigt samma... det är faktiskt så att man kan "fly" från kommuner som gjort riktigt klantiga investeringar (tänker jag kanske på stackars Ö-vik där hon som bestämde skulle bli världens talletanoldrottning?) och därmed slippa framtida högre skatter för att betala tillbaka lånen. Inte för att hänga ut den kommunen mer men de äger/borgar antagligen även för lyxarenor till hockeylag i de lägre divisionerna och andra intressanta affärer som deras medborgare eventuellt prioriterat framför lägre kommunalskatt eller bättre service.
Regioner/Landsting, samma sak där, man kan flytta. Sen när det gäller staten... ja där kan vi också flytta men statsfinansiellt hör vi ändå till de bättre/mindre dåliga så där kan det nog bli en fråga om ur askan/i elden om vi väljer Italien eller nästan vilket valfritt näraland som helst

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

axwell  
#651910
JörgenO skrev:Inte riktigt samma... det är faktiskt så att man kan "fly" från kommuner som gjort riktigt klantiga investeringar (tänker jag kanske på stackars Ö-vik där hon som bestämde skulle bli världens talletanoldrottning?) och därmed slippa framtida högre skatter för att betala tillbaka lånen. Inte för att hänga ut den kommunen mer men de äger/borgar antagligen även för lyxarenor till hockeylag i de lägre divisionerna och andra intressanta affärer som deras medborgare eventuellt prioriterat framför lägre kommunalskatt eller bättre service.
Regioner/Landsting, samma sak där, man kan flytta. Sen när det gäller staten... ja där kan vi också flytta men statsfinansiellt hör vi ändå till de bättre/mindre dåliga så där kan det nog bli en fråga om ur askan/i elden om vi väljer Italien eller nästan vilket valfritt näraland som helst


Så för att återgå till Sveriges statsfinanser 0ch statsskuld så bör det då räcka med: Maud Olofsson (C). 😉

Användarvisningsbild

Re: Sveriges statsskuld

halvproffs  
#651911
axwell skrev:
JörgenO skrev:Inte riktigt samma... det är faktiskt så att man kan "fly" från kommuner som gjort riktigt klantiga investeringar (tänker jag kanske på stackars Ö-vik där hon som bestämde skulle bli världens talletanoldrottning?) och därmed slippa framtida högre skatter för att betala tillbaka lånen. Inte för att hänga ut den kommunen mer men de äger/borgar antagligen även för lyxarenor till hockeylag i de lägre divisionerna och andra intressanta affärer som deras medborgare eventuellt prioriterat framför lägre kommunalskatt eller bättre service.
Regioner/Landsting, samma sak där, man kan flytta. Sen när det gäller staten... ja där kan vi också flytta men statsfinansiellt hör vi ändå till de bättre/mindre dåliga så där kan det nog bli en fråga om ur askan/i elden om vi väljer Italien eller nästan vilket valfritt näraland som helst


Så för att återgå till Sveriges statsfinanser 0ch statsskuld så bör det då räcka med: Maud Olofsson (C). 😉


Sveriges dyraste kvinna genom tiderna. Troligen genom sk rådgivare som talade om för Maud vad hon skulle genomdriva!?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges statsskuld

JörgenO  
#651917 Axwell o Halvproffs... jag tänkte på Elvy Söderström. Maud går nog lika bra i allmänna termer och hon bor ev i Övik nu men i min minnesbild tänkter jag på storfräsarElvy som nog var tänkt som kommunalråd på livstid ända tills Uppdrag Granskning intervjuade henne 2014 på temat SEKAB :-)

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

axwell  
#651924
JörgenO skrev:Axwell o Halvproffs... jag tänkte på Elvy Söderström. Maud går nog lika bra i allmänna termer och hon bor ev i Övik nu men i min minnesbild tänkter jag på storfräsarElvy som nog var tänkt som kommunalråd på livstid ända tills Uppdrag Granskning intervjuade henne 2014 på temat SEKAB :-)


Ja, det var ingen tvekan om vem du tänkte på, kommer inte ihåg vad hon gör idag, mer än att hon har styrelseuppdrag i en tung instans.

Måste sända en tacksamhetens tanke till Håkan Juholt, han räddade oss från en långt större katastrof, apropå en annan partiledare.

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

snurra  
#651941 @Fredrik Om du läser på om vårt västra grannland, "som påstår sig vara världens rikaste land" de har också en statsskuld 😱

Avatar Fallback

Re: Sveriges statsskuld

Avslutat-02  
#651942
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, Vinterröjarn, du måste hålla isär staten, regionerna och kommunerna.

Om du vill se mer kompletta siffror på hur det verkligen ligger till så kan jag rekommendera Statskontorets genomlysning av de offentliga finanserna:

http://www.statskontoret.se/globalasset ... t_2018.pdf


Möjligt, men det visar sig ju eller hur?
Jag läser all information jag får.
Diskuterar gärna vidare.

I slutändan är det samma pengar ändå?



Läsvärt i frågan...
https://ekonomihandboken.se/den-rika-of ... t-i-skuld/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).