Motorsåg och handhållet

Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

15 inlägg 5105 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

DennisCA  
#651767 Min Stihl Ms 180 har haft problem med att den vill stanna så fort jag trycker in gasen. Haft detta problem ganska länge, förr så har den börjat funka då man körde en ett tag, men nu blir det inte bättre längre. Jag har haft isär förgasaren och köpte även ett kitt och bytte alla packningar men ingen skillnad.

Jag läste det kan ha något med bränsletanken att göra, det finns nånstans så det komma in luft så det inte blir undertryck i tanken? Kanske det har satt igen men var är det nånstans, måste jag plocka isär sågen ännu mera för att komma åt det? Fanns också ett filter längst ut på bränsleslangem, jag provade plocka bort detta för att kolla om det var orsaken men ingen skillnad.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Avslutat-02  
#651768 Tankavluftningen...
Går att testa med att öppna tanklocket...går den då bra så är det med största sannolikhet tankavluftningen...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

DennisCA  
#651769 Det går inte för den stannar om jag lägger den på sidan och ligger den inte på sidan så rinner bensinen ut. Så jag tänkte om jag vet var tankavluftningen är så kan jag kolla direkt där, blir väl att plocka isär mera förstås.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Avslutat-02  
#651771 Dör den om du lägger den på sidan så är det nog hellre nålen eller tjuvluft...

Låter långsökt med tankavluftningen då....

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651797 Går det att justera nålarna o ge den lite mer?
Är bränslenålen under mätar membranet rätt justerad?
Är bränsleslang hel?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651799 Är tankluftning ej tillräcklig så går de som de ska en stund, så länge pumpen orkar suga.
Sen spökar det o stannar. Släpps luft in går de igen.
Tror mer på bränslemängd, läcka i bränsleledning eller nåt.
Senast redigerad av Mange tor 25 jun 2020, 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

DennisCA  
#651855 Låter som det kan vara alla ovanstående tycker jag. Blir väl att plocka isär sågen ännu mera då.

Den enda justeringen som kan göras på förgasaren såvitt jag ser är med en skruv på sidan. Då jag bytte membran och nål osv såg jag inga möjligheter för nån justering jag bara bytte delarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Avslutat-02  
#651858 Prova att spraya runt omkring sågen först..
Ändrar den läte/ gång så är det tjuvluft.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

totte  
#653575 Bröt ut posterna om Stiga-klipparen till egen tråd i Inomgårdsmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

DennisCA  
#707667 En väldigt lång tid efter, så ska jag säga jag har sågen att fungera.

Köpte ett kineskit med ny förgasare, bensinslang, filter osv och.... det gjorde inte ett skit.......... Till sist kom jag på att kolla gnistan, nej det finns ingen gnista. Nån på youtube som heter donyboy som har en väldigt bra kanal om småmaskinsreparationer, sade ta bort pluskabeln för att kolla om det var fel på tändspolen eller något annat som stör, och då jag gjrode det fick jag gnista. Men det oförväntade var att det började funka även efter jag satte tillbaka kabeln nu.

Nu funkar den som den inte funkat på flera år. Orkar dra igång direkt dessutom, inte som förr då den ville stanna så fort man drog på gasen.

Och jag har haft hjärnsläpp för det är en MS170.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707687 Nog inget elektriskt om den vill dö på gaspådrag, snarare bränsle.

Forska nu inte i detta utan lägg energi på nåt pruduktivt som 3års ved eller nåt vettigt.
När den krånglar så är vi här o kan stötta lite i elendet då.
Nu går den! Kör för böveln!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

DennisCA  
#707708 Jag klöv en stock istället. Den är lite för klen för det men det gick, fel sorts kedja också. Fick ta det sista med kilar och sen grovhyvla med yxan och finhyvlade med elhyveln. En rejälare såg vore inte helt fel.

Den uppvisade lite samma beteende igen då den blev varm, men uppför sig mkt bättre nu än förr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707730 Jo, det är lite o be om problem o klyva med den...

Se om den går rätt när den svalnar. Risken att du kört den varm är stor. Likaså skaderisk...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

DennisCA  
#707735 Då var det ingen passlig såg för mig då, tur den va gratis iallafall (förutom delarna jag lagt i den).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 180 stannar och startar dåligt

DennisCA  
#707929 Den funkade helt bra idag, kapade upp en 5 meters stock i 30cm delar och klöv till ved. Jag tog pauser i jobbet igår just så jag inte skulle gå för hårt på sågen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).