Motorsåg och handhållet

Elak 550XP

9 inlägg 2686 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elak 550XP

rejser  
#648171 I min värld när man har en 2-takts-motor så är det enkelt.
Man får kolven att åka upp och ned, detta skapar ett sug som drar in luft och bränsle som sedan antänds för att skicka ned kolven igen.
Sedan har man några kablar också med något som snurrar runt så att man får gnista, men den biten låter vi vara.

Nu är situationen som följande.
Ibland startar sågen i 3-4 sekunder för att sedan dö. Har man testat så 3-4 ggr så får man inte igång den igen. Noteras bör att stiftet är torrt.
Igår använde jag sågen, fungerade kanon hela dagen.
Idag startade den inte alls. Gnista på stiftet, bensin.
Testade att försöka dränka den genom att dra med fullgas några gånger försiktigt, syns inte på stiftet. Drar jag med en trasa i hålet så kommer det lite lite stänk.

Primer-bubblan känns lite svampig, som att inget riktigt händer när man trycker på den. Inte det normala att man trycker in och sedan hör man hur den suger in mer bensin när den lite långsamt åker ut. Mer som att massera en behållare av silikon.

Innan jag river allt, några tips på vad jag ska börja?
Någon som haft samma problem med sågen?

Inte min, men samma problem.

Mest udda jag haft på en såg var att slangen i tanken var vikt som en vattenslang så det kunde inte suga.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Elak 550XP

Avslutat-02  
#648172 Jag skulle inte bråka alls om jag hade garanti kvar, finns det?

Annars så skulle jag justera bränslenålen...

Användarvisningsbild

Re: Elak 550XP

Williamm  
#648180 Så som på filmen betedde sig men 346:a en gång. Det var ena slangen till primern som hade losnat.

Användarvisningsbild

Re: Elak 550XP

rejser  
#648230 Bra tips.

Ska inte bråka för mycket med den innan vi hittat kvittot i kvitto-pärmen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elak 550XP

Williamm  
#648233 Varsågod.

Avatar Fallback

Re: Elak 550XP

adahlm  
#648316 Låter ungefär lika som min,
Som kall startar den alltid på 3-4 drag, Men som varm... bara ibland.
Men som varm startar den alltid ändå med fullgas (med aktiverat kastskydd)
Vissa dagar kan den även starta normalt som varm men mera sällan, hade den på service för några år sen men blev inget bättre med den, så får väl leva med dessa små problem, bara man får igång den så är den bland de bästa sågarna jag använt.

Avatar Fallback

Re: Elak 550XP

Ent  
#648459 Jag brukar dra upp choken och så trycka ner reglaget så att själva choken öppnas igen, men med halvgasen aktiv när jag varmstartar. Då går det skapligt. Om den kallnat så pass att den ändå behöver choke får man bara dra en enda gång. Även om den inte lovar så trycker man ner chokereglaget enligt ovan. Då startar den. Drar man två ggr med choke blir den sur, och då är det till att dra med fullgas (låst kastskydd!!).

Användarvisningsbild

Re: Elak 550XP

Williamm  
#651224 Hur har det gått med sågen?

Avatar Fallback

Re: Elak 550XP

Avslutat-02  
#651250 Gissar på att den är tillbaka, men går ungefär lika....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).