Motorsåg och handhållet

Svärdsspår verktyg

17 inlägg 3748 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdsspår verktyg

Raggarö  
#650937 Finns det något verktyg för att återställa ett svärdsspår som är for glappt?

En bekant har änvänt en såg i en jigg, svärdet har aldrig vänts, jag fick svärd och kedja för översyn och beställde raskt nytt svärd och kedja. Den gamla klyvkedjan är slipad, svärdsbommarna ser bra ut, återstår glappet.....


Raggarö



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärdsspår verktyg

lidköping  
#650940
Raggarö skrev:Finns det något verktyg för att återställa ett svärdsspår som är for glappt?

En bekant har änvänt en såg i en jigg, svärdet har aldrig vänts, jag fick svärd och kedja för översyn och beställde raskt nytt svärd och kedja. Den gamla klyvkedjan är slipad, svärdsbommarna ser bra ut, återstår glappet.....


Raggarö

Hur mycket glappar det? Putsa svärdbommarna pga. att där trycker kedja, spåret har jag aldrig justerat men
svärdbommarna justerar jag ofta, kontrollera så att drivlänkarna går fritt på djupet i svärdspåret, jag har slitit ut flera svärd!

Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Raggarö  
#650959 Det glappade iallafall så mycket att jag reagerade och beställde nya grejer, hittade en instruktion (Logosol) på nätet som anger vid 1,3 mm kedja så får spåret vara max 1,4 -1,45 mm.
Nu har jag inte svärdet tillgängligt för tillfället så jag kan inte mäta, men kedjan vinglade betänkligt i svärdsspåret om man förde kedjan sidledes och svärdet var ordenligt bränt.

Ska mäta spårdjup/spårvidd nästa gång jag har svärd/kedja i näven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Raggarö  
#650973 Har hittat några verktyg:



https://www.forestershop.com/bar-rail-c ... orbrc.html

Undrar om det finns något liknande i Svedala?

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650983 Ji, visst finns det. Likaså andra verktyg och maskiner att använda om så behövs.
Laninerade svärd är det inte lönt o greja med.
Massiva svärd utan eller med noshjul lan det vara lönsamt o titta över.

Att svärdsbanor viker ut sig, så man ska vika tillbaka dem med detta verktyg, är för de har varit ovasst o varmt eller dåligt smort.. Ofta båda..

Är sidan plan och spåret för brett funkar detta sämre, likaså om det är slitet i botten på svärdet.
Kedjan visar oftast varför svärd ser ut på ett visst vis.

Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Raggarö  
#650989 Stihl Rollomatic E var svärdet i detta fall (laminerat.....)
För nyfikenhetens skull; går det att uppbringa ett verktyg om det skulle dyka upp ett massivt svärd någon gång?

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Björn T  
#650993

Mycket bra att ha när man ska fixa svärd.

Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Raggarö  
#651014 Undrar vad frakten till Sverige kostar för den där heffaklumpen? 😎

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Björn T  
#651032

Enklare variant när spåret ska justeras.

Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

Raggarö  
#651036 Tack Björn, nu vet jag hur den där Forstermojängen jag länkade till tidigare fungerar. Får undersöka om de skickar till Sverige.
(och hur dyrt det blir)

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

anersimyra  
#651084 Annars kan man hänga på en 1,5 kedja på ett 1,3 svärd som börjar bli slitet..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Svärdsspår verktyg

Palakangas  
#651087
anersimyra skrev:Annars kan man hänga på en 1,5 kedja på ett 1,3 svärd som börjar bli slitet..👍🙂

Jag är kanske en lat amatör men när kedjespåret är för glappt, då köper jag ett nytt svärd.

Avatar Fallback

Re: Svärdsspår verktyg

tallen100  
#651089
Palakangas skrev:
anersimyra skrev:Annars kan man hänga på en 1,5 kedja på ett 1,3 svärd som börjar bli slitet..👍🙂

Jag är kanske en lat amatör men när kedjespåret är för glappt, då köper jag ett nytt svärd.

Du är inte smålänning iaf 😉 😀

Avatar Fallback

Re: Svärdsspår verktyg

Palakangas  
#651094
tallen100 skrev:
Palakangas skrev:
anersimyra skrev:Annars kan man hänga på en 1,5 kedja på ett 1,3 svärd som börjar bli slitet..👍🙂

Jag är kanske en lat amatör men när kedjespåret är för glappt, då köper jag ett nytt svärd.

Du är inte smålänning iaf 😉 😀

Vi hälsingar är kända för diverse men inte snålhet i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Svärdsspår verktyg

anersimyra  
#651095
tallen100 skrev:
Palakangas skrev:
anersimyra skrev:Annars kan man hänga på en 1,5 kedja på ett 1,3 svärd som börjar bli slitet..👍🙂

Jag är kanske en lat amatör men när kedjespåret är för glappt, då köper jag ett nytt svärd.

Du är inte smålänning iaf 😉 😀
. Japp, samma här..🤑🤑🤑

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).