Skogsröjning

Bra röjsele .

10 inlägg 5618 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra röjsele .

Flugfiskaren  
#650639 Jag undrar vilken röjsele som man ska köpa som är skön att annvända , då jag får lite ont av den gamla husqvarna selen samt den används av både mig och farsan och börjar bli trasig så den ska lagas .

Selen ska användas både till röjning av gräs och träd 🌲 , och jag behöver bara en skön sele inget extra att hänga saker på eller bära med sig dunkar om det nu finns sådana selar .

Är 183cm lång om det nu spelar in 😊



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra röjsele .

Suneland  
#650641 Jag kör med en balance xt, bytte upp mig häromåret från en gammal Jonsered 80-talare som var utan stoppning och skavde bra nog.. vilken skillnad säger jag bara 🤣 gillar den skarpt!

Användarvisningsbild

Re: Bra röjsele .

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650646
Suneland skrev:Jag kör med en balance xt, bytte upp mig häromåret från en gammal Jonsered 80-talare som var utan stoppning och skavde bra nog.. vilken skillnad säger jag bara 🤣 gillar den skarpt!


Jag instämmer, balance xt är en bra sele. I alla fall passar den mig. Jag är 188cm...
Sthil har väl en liknande sele, men jag vet inget om den....
Har du en bra återförsäljare som både har sthil och Husqvarna så hjälper dom dig att hitta rätt sele.

Användarvisningsbild

Re: Bra röjsele .

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650653 Det finns nog flera olika selar som kan passa.

Dolmar har väl en (säljs på bl.a. Skogma), Cramer en annan (säljs på Swedol.

Stihl har några olika selar, liksom Husqvarna/Jonsered.

Viktigast är att du ställer in selen så att den passar dig!

Sedan håller inte Husqvarnas krokar för Stihls röjsågar, utan krokarna blir då en förbrukningsvara.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 17 jun 2020, 12:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bra röjsele .

Flugfiskaren  
#650664 Har en dolmar röjsåg till gräsröjning och en sthil 460 eller vad den heter till skogen .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra röjsele .

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650773 Då kan du titta närmare på Stihl X-treem röjsele, tycker jag. Prova i butik med röjsele på!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bra röjsele .

Piraboin  
#650905 Stihl X-treem röjsele är bra jag köpte den förra året då jag fick problem med att jag inte kunde ställa in Jonsereds sele av proffs modellen på de sätt som var bra för mig utan att få ont. med Stihls sele har trimmat både på plana ytor och en vandringsled i skogen utan att få ont ,har många inställningsmöjligheter för optimal passform samt den passar bra åt långa personer är själv 187

Användarvisningsbild

Re: Bra röjsele .

Pamf  
#659135 Någon som har testat denna och kan ge ett utlåtande? Gärna jämförelse med hva och stihls motsvarighet
https://www.verktygsvaruhuset.se/produc ... 78-7-sele-

Avatar Fallback

Re: Bra röjsele .

bgl  
#659144 Inte testat, men verkar på bild ganska lik Dolmar ProX

Användarvisningsbild

Re: Bra röjsele .

Pamf  
#659199 Tackar! Ja det är väl mkt troligt det är samma sele då Makita väl köpt upp Dolmar. Någon som har testat Dolmar sele och kan uttala sig om den?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).