Skogsnyheter

Lönsamheten sjunker i skogen

2 inlägg 2342 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lönsamheten sjunker i skogen

Fredrik Reuter  
#650815 Skogforsk har tillsammans med Skogsstyrelsen en årlig enkät där utfallet blir hur mycket man får betalt för virket och hur mycket avverkningen kostade. Enkäten för 2019 visar på en sjunkande lönsamhet och detta trots att rotnettot ökat under fjolåret. Anledningen är att avverkningskostnaderna ökat mer än vad virkespriset har gjort, detta tillsammans med ökande kostnader för skogsvården, röjning, plantering etc.

Genomsnittlig virkesintäkt vid väg var 2019 456 kr/m3fub, det är 1,6% bättre än 2018.

Skogforsk för ett index över lönsamheten och tyvärr är det ingen munter graf. Det har varit fallande lönsamhet ända sedan indexet startades år 2000.

Korrelationen med lönsamhet på konventionellt skogsbruk och skogsmarkspriser verkar sedan länge borta, eller vad tycker du?

Här kan du läsa mer: https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... kter-2019/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten sjunker i skogen

Seb macahan  
#650902 Det hade varit mycket intressant o se ovan nämnda graf sedan 1970-80 och frammåt. Skulle tro att den nedåtgående grafen har ungefär samma vinkel bortsett från några få dippar eller utplaningar vid diverse "större" tekniksprång genom tid.
Men korrelationen mot fastighetspriser har sedan länge varit helt "ur balans" enligt mig. Skogen har blivit "börsnoterad" och råvarans värde är utbytt mot förväntat fastighetsvärde.
Likaså i jordbruket. spannmålspriser som ligger på ungefär samma nivåer som 1950 men mark, maskiner blir givetvis extremt mycket mer effektivare men också i extremt mycket dyrare.
Ska man vara lite av en "dysterkvist" så kanske vi kan tacka granbarkborren om några år, för de senaste dagarnas barkborre jagande tillsammans med Danske Banks riskanalys av skogen kanske trenden viker, skogen kanske inte når samma "förväntade värde" som vi alla går och hoppas och tror på. Ska vi sedan krydda detta med lite miljömål och ytterligare minskad lönsamhet pga varmare klimat med mer skador som följd så blir det ju så där bra... 😀
Ja ja lite Off Topic, men ändå. Jag brukar vara positiv, men just nu har jag blivit lite i nedåtgående graf kurva humörsmässigt 😉 . Hade ni sett svärmen över min nyskotade virkesvälta med borre virke idag hade inte ni heller varit så glada, och då har vi ändå både varit noga och drabbats lindrigt mot många andra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).