Skogsvagn (Huggarvagnar)

Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

30 inlägg 12764 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#63677 Ska nog säga till om det, då lär det väl sluta på runt 95,000:- för vagn med dubbla vridhus, 400 hjul, och radiostyrdvinsch. Det får man väl vara nöjd med, hoppas jag eller? Roligt att det kan skilja så mycket inom samma företag. 95,000:- utan dubbla vridhus och radiostyrning var det första budet och nu samma pris inkl. dubbla vridhus och radiostyrning. Några kommentarer på priset?

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63688 95000:- är precis vad vi fick betala för exakt samma vagn ända undantaget var att vi fick en extra banke till.
Det var det nästan det ändra vår säljare kunde rucka på.

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#65044 Då var den hemma och provkörd, tog lite extra tid att koppla in den på 650 men traktorn klarar utan problem av att köra denna vagn. Vilken skillnad mot min gamla hästvagn. Strular dock lite med vinschen, radiostyrningen gick igång för att sedan försvinna, kan troligtvis röra sig om glapp i strömuttaget eller dyl. Men ska inte vajern gå att dra ut utan problem för hand, manualen säger enbart frikoppla vajern men var gör man det, jag kan ju dra in och ut den manuellt utan radiostyrning frikopplingen borde ju sitta där också. Dum fråga kanske...

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65059 Är det bara en knapp på fjärstyrningen?
Isf är vinchen frikopplad direkt när du slutat dra.
Är det 2 knappar så kan du handköra på hydralventilen, dra på ena hållet o frikoppla på andra hållet

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#65062 http://www.mohedasystem.se/System/FileA ... _12170.jpg

Detta system har jag, eftersom inte radiostyrningen fungerar ännu har jag enbart kört med spakarna på vagnen dvs. in och ut. Jag tycker ju att det borde vara så att ifall man hydrauliskt tar ut linan så borde den släppa så att man lätt kan springa iväg med den till stockarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65065 På min Moheda frikopplas vinchen när jag kör handspaken åt motsatt håll till indragning men jag har en äldre typ av fjärrstyrning

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#65088 Jag verkar få gå snällt med linan i ena näven och fjärrkontrollen i andra för att få med mig linan, den verkar för övrigt vara felkopplad då out är in och tvärtom, på fjärrkontroll och de manuella minispakarna på vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Mattiases  
#65786 Jag vet inte hur drivningen ser ut nu då men på min Moheda vinch som sitter på KTS kran (köpt i år) så blir det ju "frihjul" här du trycker på ut-knappen samt maövrerar direkt på ventilen. (2-kanals)
Kolla så inte leden kärvar uppe vid hydraulmotorn med kugghjulet. Min kärvar lite (trotts att den är ny)på tillslaget när jag ska dra in vajern istället, kuggmotorn går men jag behöver upp i lite högre flöde (varv på traktorn) för att den lilla kolven ska putta fram motorn mot den stora kuggkransen på trumman.
Där ser du ju med om du har en eller två minikolvar som skjuver motorn. Har du bara en så har du ingen låsnig av trumman utan bara "drag" och "frihjul".
Ha de gött!

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

jonko  
#71402 Angående stödben och ramstyrning...
Lavett är jätte bra på alla saker de skall användas till... men OM elelr skall vi säga NÄR man glömmer dom nere, ja... det är något som viker sig! har hjälpt 2 vänner å rikta skiten å svetsa ihop det igen...

dock så upplever jag lavett som mycket stadigare än teleskop, om ja har tom kärra och kör ut max så kan ja tippa skiten om så vill... (lätt vangn)

Ramstyrning är mera eller mindre ett måste som alla andra säger, jag har stora bekymmer fast de e ramstyrning, så utan skulle det vara helt omöjligt! till på köpet så flyttar ja fram boggi axeln när ja vet att de skall bli riktigt knivigt och får ta att det slår i och tappar drivet på traktorn...

har en patu kärra(400 hjul) med 595 kran.

däremot e vi utan winch... det ligger mycket högt på listan!

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

flisshejk  
#72084 För stabiliteten är nog lavett något stabilare, men har man ramstyrning på vagnen kan man vrida den lite från den sida man lastar så motverkar det att den tippar så lätt, du nämnde nackdelen om glömmer att dra upp dem vilket man gör ibland, det finns en nackdel till och det är när man kör i gallrig att de kan skada träd vid vägen när du kör ned dem därför att de går ut längre från vagnen, även vid avlägget så kommer man längre från vältan, om man inte har en kran med utskjut så blir det problem att få rejäl höjd på vältan det blir ju ibland begränsat utrymme där lastar av

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Fredrick  
#72089 Det so mjag inte tänkte på men som är av väldigt stor betydelse är längden på bommen, dvs draget. har så pass stora däck på min 650 att man verkligen får se upp så att vridhusen och bommen inte tar i däcken då man svänger, övningssak visserligen men inte något som jag reflekterat över tidigare. Det som jag har kört tycker jag nog att teleskop är mycket bra eftersom det inte tar upp någon större plats vid utfällning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72099 Weimer har längdjustering av dragbom på sina kärror för att få dom rätt efter traktorn-

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

jonko  
#73141 japp, lavett e ju underbart i stabilitet... men somsagt, va gör det när man redan tryckt de längs med sidan av ramen på kärran... :)
jag vet att jag låter neg, men saker skall fungera! reparera e bland de tråkigaste som finns... å det blir sällan bättre!
visst, man köper ju vad man kommer över, och stödbenen är ju inte en avgörande sak! däremot så skulle jag nog klassa ramstyrning eller hjulstyrning till en avgörande sak för min del! utan styrning så skulle jag varit precis luran idag igen... å igår... å förra helgen... trotts att jag har ramstyrning så svänger de ändå inte så som man vill... :)

Drömmen är ju å få en vangn med "dubbel ram" (inte en pinne i mitten) å en kran med minst 7m räckvidd... mycket gärna separat hydraulik oxo så man får lite flås i grejjerna...

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Lars Johansson  
#74056 Kolla med Multiforest, dom har en vagn, MF80, 8 tons lastvikt med 400-15,5 hjul med TRAC mönster, hydrauliska stödben, paralellkran MF5100, vinch i kranpallen 40 m med 1700 kg dragkraft och med ventilpaket med kordinatspakar.

kostar utan vinch 97800.- och på Trejon center i Vännäsby såldes dessa på erbjudande för 89000.- + moms Vinch i tillägg ca 15,000.- och då är den med radiostyrning. Det gick även att få ne vikarmskran om man ville.
Gripen var väldigt fin och dom tillverkas i Hardox.
Kolla detta inna du gör affär www.trejon.se

Avatar Fallback

Re: Efter år av velande och tjatande får Ni besluta vilken vagn

Furan  
#74204 Är det någon som har erfarenheter från trejons vikarmskran? Jag har endast sett 8 tons vagnen med 5,1 m parallellkran. Det vore intressant med synpunkter på 6 m vikarmskranen om någon har sett/testat den.

/Furan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).