Skördare

Intressant sågkedja

26 inlägg 13706 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intressant sågkedja

masterchief  
#65047 Var och lämnade kedjor för slipning hos Himlinge skogsservice i Söderköping.
Efter lite pratande mm så visade han en kedja som håller på att lanseras.
Han hade fått nys om den på en mässa där iggesund hade den undangömd längst inne i montern lite i skymundan.
Nu är det ingen nyhet för Rolf, då han patenterade en likadan konstruktion för ungefär 8år sedan. Då nappade inte kedjetillverkarna, men nu har de släppt den i lätt omarbetad verision, bla bakkanten av tanden är lite ändrad mm :???:
Funktionellt är det samma princip med ökad spåntransport mm
Han fixade ett exemplar av den till mig för provkörning och smålog lite...
Skeptisk som man är så jaja ,man får väl provköra och se vad som händer.
Trodde iom ökad avverkningskapacitet på tanden så skulle det gå tyngre för sågmotorn..
Körde först ett antal kubik med en vanlig iggesundkedja, sedan kom jag in i rätt grov skog, då bytte jag över...
Tog en gran, ca 50cm i rotskäret, satte an och kapade,,,kände att sågmotorn stannade, svor lite om att den nog var för aggresiv ändå, märkte att trädet var avkapat och sågen i hemläge 8)
En liten ahaupplevelse kan jag säga.
Arbetade upp granen och noterade märkbart mindre drop i motorvarvet, samt att man kapade kaptiden med ca en tredjedel.
Fällde ett antal fler träd i varierande dimension, märkte att sågen gick lättare, samt mer rena kap, speciellt om det var orena kap med grenar och sletor emellan.
Ska man summera så kapar den snabbare samtidigt som sågmotorn får jobba mindre, nackdelen är priset om man ska köpa den, någonstan mellan 1.60kr till 1,70kr länken kommer den kosta.
Frågan är om man tjänar in den ökade kostnaden på minskat slitage på sågmotor, sparad diesel samt minskad kaptid.
Kedjan var inte specialpreppad utan ihopnitad direkt från rulle.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65096 Kan vi få se en film så att man ser hur bra den är?

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#65104 Nu är den inte bra längre :lol:
Den hittade en sten :???:
Körde med den iallfall 6timmar innan stensågningen.
Noterade en märkbar kapförsämring när jag bytte tillbaka till vanliga iggesund igen trots att kedjan innan stensågningen gått rätt mycket.
Märkbart så här med lite mer kött på benen är att det märks tydligt i maskinen att den tar i mindre med kedjan.
Antalet sletor i bakant pga det nypt innan man hunnit igenom sista centimetrarna är märkbart mindre, närmas obefintliga.
Framför allt märks det när man kapar grovt.
Upplever att topptrissan då får ett lungare liv då det blir ett snabbt genomkap och inte fastnar lika ofta inkilad mellan stam och stubbe när trädet faller.
Ska fixa ett par kedjor till när jag hämtar mina slipade, då får jag ta mig i kragen och filma....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

Elias  
#65115 Sån himla otur att du sågade sten, men hur vanligt är det med stensågning på skördare? Enda man vet är ju med motorsåg är det ju egen klantighet om man sågar i backen osv. Tycker det borde vara som lite sten osv när man fäller stocken osv. Enda jag kan tänka mig är vindfällen där jorden skvittrat upp på stammen osv.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#65118 Man sågar oftast i sten när man fäller.
Ska man ha låga stubbar så är det lätt att missa en sten som sticker upp lite bakom stammen etc.
Likaså om man kör tall så kapar man mycket mossa och trycker man ned aggregatet för långt så blir det ibland lite grusinblandning.
Normalt är för mig 1-2 kedjor pga stensågning om dagen.
Är det oröjt så blir det motsvarande pga kedjehopp.
Då stukas tänderna när de slår i såglådan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

Elias  
#65119 Då förstår jag, men hur många kedjor har du i rullning till slipare osv? 20 st som som åker till slipare osv och används?

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#65130 Har ca 100-150kedjor i rull per aggregat.
Lämnar mellan 50-75 kdejor åt gången till slipning.
Ibland blir det lite otakt men försöker hålla det intervallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65165 Var drivlänkarna av samma modell som 18HX,att delen som ligger ovanför svärdbommen är lite bredare?

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#65177 Ska ta fram skjutmåttet och mäta på måndag 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71352
masterchief skrev:Ska ta fram skjutmåttet och mäta på måndag 8)

Du kan sluta leta skjutmåttet :lol: nu har jag sett kedjan,den såg väldigt rejäl ut.Drivlänken är likadan som Oregon 18HX 2mm ner i svärdet & 2,29mm ovan svärdet.Nu när Blount har köpt upp Carlton så kommer Windsors kedjor att tillverkas i samma fabrik och vara samma kedja som Iggesunds,Valmets,Carlton.Så nu är det slut på Windsor 2HC,den nya heter Windsor 8HC.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71361 Vi har åxå testat en omgång sådana kedjor,tycker dock de inte var så värst revolutionerande jämfört mot stihls vi kör med idag. En till negativ grejj vi märkte va att de längde ut sig mycket åxå.

Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71363 Vilken modell av stihls kedjor använder ni RMH eller RMHS?Tycker RMHS kedjan är i hårdaste laget att slipa.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#71367
Engstrand skrev:Vi har åxå testat en omgång sådana kedjor,tycker dock de inte var så värst revolutionerande jämfört mot stihls vi kör med idag. En till negativ grejj vi märkte va att de längde ut sig mycket åxå.

De stihl du kör med är de som kräver stihls svärd och anant drivhjul?
Födelen med de här anser jag att det bara är att kasta på befinlig utrustning...
Man kan blanda och ge utan att behöva böka...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

minikaparen  
#71376
Engstrand skrev:Vi har åxå testat en omgång sådana kedjor,tycker dock de inte var så värst revolutionerande jämfört mot stihls vi kör med idag. En till negativ grejj vi märkte va att de längde ut sig mycket åxå.

Var det nya Windsor som längde sig ?

Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71428
masterchief skrev:
Engstrand skrev:Vi har åxå testat en omgång sådana kedjor,tycker dock de inte var så värst revolutionerande jämfört mot stihls vi kör med idag. En till negativ grejj vi märkte va att de längde ut sig mycket åxå.

De stihl du kör med är de som kräver stihls svärd och anant drivhjul?
Födelen med de här anser jag att det bara är att kasta på befinlig utrustning...
Man kan blanda och ge utan att behöva böka...


Vi kör med Stihls RMHS på vanlig Iggesund R8 och i värsta falla Oregons svärd. Har inte hört eller sett att de skulle kräva specialsvärd. Dock så tycker jag de fungerar mycket bra, andra märken göre sig icke besvär.
Tycker man inte skillnaden är så stor när man provar så kan det bero på att man har förlite svärdstryck, för med RMHS-kedjan så går det ställa på ordentligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).